Ogumienie - jak starzeje się opona?

Czy nieco tańsze, nieużywane opony kilkuletnie będą równie dobre jak nowe? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców stających przed koniecznością kupna ogumienia. Rok magazynowania opony powoduje efekt jej starzenia odpowiadający 3 tygodniom normalnej jazdy.

Z badań opublikowanych przez magazyn "Tire Science and Technology" wynika, że intensywność procesu starzenia opony magazynowanej w prawidłowy sposób jest 17 razy mniejsza niż starzenie opony podczas normalnego użytkowania. W związku z tym przyjmuje się, że do wieku 5 lat opony składowane nie odbiegają parametrami od opon fabrycznie nowych. Po tym czasie ogumienie można również użytkować, jednak zaleca się jego coroczną inspekcję przez wykwalifikowanego specjalistę.

Dopiero po przekroczeniu wieku 10 lat zaleca się oponę wymienić na nową. Jeżeli więc na komplecie ogumienia statystycznie jeździmy 4 lata, to zakup opon z datą produkcji z ubiegłego roku jest całkowicie bezpieczny. Datę można odczytać z opony z tzw. numeru DOT. Np. DOT 4108 oznacza, że ogumienie wyprodukowano w 41 tygodniu 2008 r. Najważniejszym z czynników wpływających na proces starzenia się opon jest temperatura składowania. Z jej utrzymaniem na rozsądnym poziomie (do ok. 25 stopni Celsjusza) nie mają problemu magazyny fabryczne.

Reklama

Gorzej, jeżeli opony leżakują w blaszanych, nieizolowanych składach, gdzie latem panują bardzo wysokie temperatury. Te szkodzą szczególnie oponom zimowym.

Przechowywanie ogumienia: warto wiedzieć

  • Nie zaleca się używać opon starszych niż 10-letnie.
  • Opona roczna nieużywana nie jest gorsza od nowej.
  • Po 5 latach własności magazynowanych, nieużywanych opon mogą zacząć się pogarszać.
  • Nie przechowujmy opon tam, gdzie latem jest wysoka temperatura. Przyspiesza ona niszczenie ogumienia.
Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy