Jaki olej wybrać?

Wybieraj olej do swojego auta kierując się jego parametrami. Marka producenta oleju ma drugorzędne znaczenie.

Kierowcy przywykli, by rodzaj oleju utożsamiać z marką jego producenta. Tymczasem to mało znaczący szczegół. Namawiamy, by wybierać olej kierując się wymaganiami producenta auta, na bok odkładając marketingowy bełkot koncernów olejowych.

Klasa jakości

Nowoczesna, ekologiczna jednostka napędowa ma tolerancje współpracujących części tak wąskie, że konieczne jest stosowanie oleju o odpowiednio dobranych parametrach. Z kolei użycie wyrafinowanego, silnie płuczącego oleju do silnika o dużym stopniu zużycia może przyspieszyć jego agonię.

Reklama

Dlatego wybór oleju zacznijmy od wyszukania klasy jakości zalecanej przez producenta auta. Pewien problem polega na tym, że w powszechnym użyciu są dwie metody opisu: amerykańska (API) i europejska (ACEA). System amerykański jest przejrzysty, europejski - nieco mniej. Nie warto uczyć się na pamięć wszystkich klas jakościowych, wystarczy że zapamiętamy, co jest zalecane do naszego samochodu. Jeżeli nie mamy tej informacji, to pomocne będą internetowe wyszukiwarki na stronach producentów olejów.

Klasa lepkości

Lepkość jest fizycznym parametrem oleju, określającym jego płynność. Olej jest bardzo lepki w niskich temperaturach i staje się wyraźnie rzadszy po rozgrzaniu, co jest dla silnika bardzo niekorzystnym zjawiskiem. Po rozruchu zimny olej bardzo powoli dociera do elementów wymagających smarowania i dlatego z reguły im nowsze silniki, tym wymagane lepkości olejów są niższe.

Z kolei nalanie oleju o zbyt niskiej lepkości do silnika niedostosowanego może grozić niedostatecznym smarowaniem po silnym rozgrzaniu jednostki. Trzeba zalewać dokładnie to, co zaleca producent auta.

Obecnie wszystkie popularne oleje są wielosezonowe, a więc na opakowaniu znajdziemy symbole lepkości na zimno oraz na gorąco (np. 5W/30).

Zalecenia producentów

Producenci olejów chętnie poddają swoje produkty badaniom przewidzianym przez konkretne wytwórnie aut. Stąd, po pozytywnym przejściu prób, na opakowaniach mogą się pojawić specyficzne oznaczenia (np. VW502.00, GM LLA05, MB229.3). Jeżeli producent samochodu twierdzi, że olej musi spełniać pewne wymagania, to szukajmy produktu, na którego butelce takie kody są.

Logo producenta

Czy konkretny olej Mobil, Castrol czy Elf jest lepszy od polskiego oleju Lotos? Bez wartych miliony złotych badań nie dowiemy się tego. Przyjmijmy zasadę, że oleje dzielą się na drogie i tanie. Równie dobrze można kupić dobry olej polski, jak i kiepski znanego producenta. Dlatego kierujmy się tylko wymaganiami technicznymi.

Marcin Klonowski

Alfabet olejowy - EKSPLOATACJA

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy