Nowe, używane czy regenerowane?

Radzimy jak optymalizować wydatki serwisowe. Kiedy trzeba kupić nowe części, a kiedy radzić sobie inaczej?

Ceny części zamiennych przyprawiają o zawrót głowy. Nic dziwnego, że szuka się oszczędności. Niestety, nie zawsze można sobie na nie pozwolić. Podpowiadamy kiedy trzeba kupić element nowy, kiedy warto sięgnąć po część używaną, a kiedy udać się do firmy świadczącej usługi regeneracji.

Priorytetem zawsze powinno być bezpieczeństwo. W następnej kolejności trzeba wziąć pod uwagę relację pomiędzy kosztem części a kosztem usługi jej wymiany. Jeśli robocizna jest droga, nie należy ryzykować z tanimi zamiennikami czy "używkami". Co więcej - w niektórych przypadkach (np. wymiana rozrządu, pompy cieczy) warto pozostawić wolną rękę mechanikowi - niech podzespoły wybierze sam, bo wówczas bierze pełną odpowiedzialność za wykonaną usługę. Ewentualne koszty napraw związanych z fuszerką liczone są w tysiącach złotych i nierzadko oznaczają konieczność remontu silnika.

Reklama

Nie zawsze nowe

W przypadku napraw karoserii z czystym sumieniem polecamy elementy używane. Wymiana maski, błotnika czy drzwi na element z drugiej ręki wolny od wad jest lepszym rozwiązaniem niż naprawa starego elementu, montaż taniego zamiennika czy nawet drogiej części oryginalnej. Zyskuje się na kosztach robocizny oraz na... zabezpieczeniu antykorozyjnym. Fabryczna powłoka lakiernicza jest zawsze lepsza od tej, którą wykonuje lakiernik.

Części używane są dobrym rozwiązaniem także tam, gdzie naprawa starych jest wyjątkowo kosztowna, a części nowe dostępne są wyłącznie w ASO, w astronomicznych cenach. Przykładem są mechaniczne skrzynie biegów i dyferencjały.

Regeneracja

W wielu wypadkach najlepszym rozwiązaniem jest regeneracja starych części. W przypadku rozrusznika, alternatora, czy przekładni kierowniczej montaż nowych podzespołów wręcz mija się z celem. W ramach naprawy wymienia się wszystkie elementy, które podlegają zużyciu, np. łożyska, uszczelnienia, często także komponenty elektryczne lub elektroniczne. Stary pozostaje jedynie zewnętrzny korpus. Z tego samego założenia wychodzą producenci tych elementów. Na półkach sklepowych najczęściej leżą podzespoły po fabrycznej regeneracji, które są opakowane tak jak nowe i wyglądają tak jak nowe, ponieważ zostały starannie oczyszczone, a czasem także na nowo pomalowane.

Dyskusyjna jest regeneracja elementów, które wymagają najwyższej precyzji podczas obróbki, takich jak np. wtryskiwacze czy turbosprężarki ze zmienną geometrią (podobno tylko producent potrafi je idealnie zestroić). Z drugiej jednak strony fakt, że elementy nowe kosztują zwykle mniej więcej dwukrotnie drożej niż regenerowane, przemawia za podjęciem ryzyka, zwłaszcza jeśli naprawa dotyczy samochodu starszego niż 5-6 lat, który ma już niewielką wartość rynkową, a usługodawca oferuje pisemną gwarancję.

Nadwozie

Kupuj nowe

Lampy przednie: nowe lampy dobrej marki (Bosch, Hella) to nie tylko precyzyjne wykonanie, ale także najwyższa jakość oświetlenia, a co za tym idzie - bezpieczeństwo jazdy. W ostateczności możemy polecić lampy używane, ale wyłącznie oryginalne.
ARGUMENT: bezpieczeństwo

Szyby: najlepszym rozwiązaniem są szyby fabrycznie nowe oferowane przez renomowanych dystrybutorów, np. Marco Polo, NordGlass itp. Są oferowane w atrakcyjnych cenach i gwarantują najwyższej klasy parametry optyczne.
ARGUMENT:
bezpieczeństwo

Kupuj używane

Błotniki: najtańszym sposobem naprawy maski, czy błotnika jest wymiana na oryginalny element używany w tym samym kolorze. W ostateczności opłaca się także kupić oryginalny element w innym kolorze i przemalować go.

Drzwi: uszkodzone drzwi warto wymienić na używane w tym samym kolorze. Najczęściej jedynym dodatkowym kosztem jest przezbrojenie tapicerki. Cała naprawa wychodzi znacznie taniej niż "klepanie" uszkodzonych starych drzwi.

Kupuj regenerowane

Zderzaki (klejenie, spawanie): pęknięte zderzaki z tworzywa sztucznego najlepiej oddać do regeneracji. Ostrzegamy przed zakupem zderzaków używanych przez internet. Sprzedawcy często wysyłają elementy wielokrotnie naprawiane, które podczas montażu pękają. Najlepiej zatem osobiście zlecić regenerację zderzaka. Jeśli uszkodzenia nie są poważne, koszt spawania tworzywa to ok. 200-300 zł, a koszt malowania ok. 300-500 zł. Nowe, oryginalne zderzaki są znacznie droższe,
a tanie zamienniki - złej jakości.

Podwozie

Kupuj nowe

Wahacze: zakup używanych wahaczy mija się z celem. Na rynku nie brakuje elementów oryginalnych lub tanich zamienników. Znajdzie się coś na każdą kieszeń. Dobry mechanik doradzi kierowcy rozsądny kompromis między ceną a jakością.
ARGUMENT: korzystna cena

Amortyzatory: nowe amortyzatory do popularnych aut kompaktowych kosztują zwykle od 100 do 300 zł za sztukę. Używanych nie warto kupować, ponieważ nie wiadomo w jakim są stanie, a koszt wymiany jest wysoki: zwykle od 50 do 150 zł za sztukę.
ARGUMENT:
korzystna cena

Kupuj używane

Skrzynie biegów: naprawa ręcznej skrzyni biegów jest zwykle kosztowna i nie zawsze skuteczna. Taniej i lepiej jest kupić skrzynię używaną (koszt w zależności od modelu 300-2000 zł). Wyjątkiem są skrzynie automatyczne. Te lepiej oddać do naprawy.

Dyferencjały: wyjący dyferencjał jest praktycznie nienaprawialny. Koszt łożysk oraz koła tależowego i atakującego (dostępne wyłącznie w ASO) to zwykle kilka tysięcy złotych. Używany dyferencjał kupić można zwykle za 500-1000 zł.

Kupuj regenerowane

Przekładnie: najczęstsze usterki przekładni kierowniczej to luz albo wycieki oleju. W obu przypadkach skutecznym rozwiązaniem jest regeneracja. Koszt: od 500 do 1200 zł. Ceny używanych przekładni są podobne, a nowych - kilkakrotnie wyższe.

Rozruszniki: koszt regeneracji typowego rozrusznika to zwykle 400-1500 zł, czyli połowa ceny nowego. Wiele firm oferuje regenerowane alternatory na wymianę od ręki. Na usługę udzielana jest pisemna gwarancja. Jakość nie odbiega od elementu nowego.

Silnik

Kupuj nowe

Zestawy rozrządu: uszkodzenie rozrządu zazwyczaj kończy się kapitalnym remontem silnika. Z tego względu należy kupować jedynie nowe zestawy, na dodatek wyłącznie renomowanych producentów, np. Bosch, SKF, INA, Dayco, Contitech.
ARGUMENT: wymagana najwyższa jakość

Pompy cieczy: ze względu na wysoki koszt wymiany oraz fakt, że od pompy cieczy bardzo często zależy trwałość rozrządu, również polecamy wyłącznie elementy nowe i to najwyższej jakości (SKF, INA, KWP, Ruville).
ARGUMENT:
wymagana najwyższa jakość

Kupuj używane

Kolektory: pęknięty kolektor ssący z tworzywa sztucznego (np. w wyniku wystrzału LPG) najlepiej zastąpić używanym w dobrym stanie. Klejenie zazwyczaj na nic się nie zda, a cena fabrycznie nowego elementu jest wysoka.

Miski olejowe: pękniętą miskę olejową również warto wymienić na używaną w dobrym stanie. Naprawa starej zazwyczaj się nie udaje - po montażu często pojawiają się nieszczelności w obrębie powierzchni przylegania do bloku silnika.

Kupuj regenerowane

Wtryskiwacze: uszkodzenia wtryskiwaczy we współczesnych silnikach wysokoprężnych to chleb powszedni. Najtańszym rozwiązaniem jest oddanie ich do regeneracji w wyspecjalizowanych punktach. Czasem możliwa jest wymiana od ręki (sztuka za sztukę).

Turbosprężarki: koszty fabrycznie nowych turbosprężarek oscylują zwykle w przedziale od 1500 zł do 5 tys. zł. Koszt regeneracji to zwykle 800-2500 zł. Warto skorzystać z takiej oferty, tym bardziej, że na usługę wystawiana jest zwykle pisemna gwarancja.

Alternatory: koszt regeneracji typowego alternatora wynosi zwykle od 300 zł do 1200 zł, czyli połowę ceny nowego. Wiele firm oferuje regenerowane alternatory na wymianę od ręki. Na usługę udzielana jest pisemna gwarancja.

Jacek Ambrozik

Co w aucie piszczy? - PORADY

Wtryskiwacze - wielki problem diesli - SILNIK

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy