Zima tuż - tuż

Stały napęd na cztery koła - 4matic. Wszyscy pamiętamy jak to było ostatniej zimy. Samochód z napędem 4x4 w każdych warunkach radzi sobie lepiej niż ten z napędem na jedną oś. Podróż autem czteronapędowym zawsze jest bardziej bezpieczna.

Stara zasada mówi, że samochód ma taką moc, jaką jest w stanie przenieść na drogę za pośrednictwem kół. Im więcej kół w tym uczestniczy, tym siła napędowa silnika jest skuteczniej wykorzystywana do napędu pojazdu.

Auta z napędem na cztery koła - zwłaszcza z silnikami o dużej mocy - uzyskują lepsze przyspieszenia, szczególnie na niskich biegach, niż samochody z napędem na jedną oś i mają większą zdolność pokonywania wzniesień, niezależnie od obciążenia.

Samochody z napędem na cztery koła są mniej wrażliwe na działanie bocznego wiatru i zapewniają znacznie większy margines bezpieczeństwa - szczególnie podczas jazdy po nierównych drogach. W takim przypadku koła (także te napędzane) mogą nawet na ułamki sekund tracić kontakt z podłożem. Wówczas, samochody z napędem na jedną oś są napędzane przez tylko jedno koło, a w zdecydowanej większości - przez moment wcale nie są napędzane, bo nie mają blokady mechanizmu różnicowego.

Reklama

W autach ze stałym napędem na cztery koła takie sytuacje nie mają miejsca. Do aquaplaningu (utrata przyczepności opony podczas jazdy po mokrej nawierzchni) i poślizgu aut z napędem na cztery koła dochodzi przy wyższych prędkościach i łatwiej dają się one opanować niż samochody, w których jest napędzana tylko jedna oś.

Do zdecydowanej większości swoich modeli Mercedes oferuje stały napęd na cztery koła zwany 4MATIC, a w SUV-ach (ML i GL) oraz w terenowym klasyku (Klasa G) napęd na cztery koła należy do standardu. Seryjnie, z wyjątkiem podstawowych wersji silnikowych, w napęd 4MATIC są również wyposażone najmniejszy SUV, czyli GLK, oraz potężny crossover - model Klasy R. W ciągu ostatnich trzydziestu lat aż blisko 1,5 miliona nabywców Mercedesów wybrało samochody z systemem 4MATIC.

Napęd na cztery koła sprawdza się na każdej drodze i o każdej porze roku, ale oczywiście tym większe przynosi korzyści, im gorsza jest przyczepność. W naszym klimacie przeważa jazda w warunkach jesiennych, zimowych i wiosennych - często w deszczu, na zimnym, mało przyczepnym asfalcie albo po prostu po śniegu. O tym, jak skuteczny jest napęd 4MATIC wcale nie trzeba się przekonywać między zaspami na górskich serpentynach. Wystarczy spróbować wyjechać z miejsca parkingowego tonącego w kopnym śniegu, podjechać na stromy podjazd, czy też ruszyć ze skrzyżowania.

We wszystkich modelach z układem przeniesienia napędu na cztery koła system 4MATIC ściśle współpracuje z elektronicznymi systemami - ESP (stabilizacji toru jazdy), 4ETS (trakcji dla napędu na wszystkie koła) i ADAPTIVE BRAKE (adaptacyjny układ hamulcowy z systemami ABS, ASR i asystentem ruszania na wzniesieniu).

Podczas ruszania na śliskiej nawierzchni, poprzez chwilowe przyhamowanie jednego lub więcej kół, elektronika wspomaga układ przeniesienia napędu, ułatwiając sprawny i szybki start.

Paweł Miszkowski

Dyrektor Marketingu i Sprzedaży Mercedes-Benz Polska

Jak Pan wspomina ostatnią zimę?

Jeżdżę do pracy drogami asfaltowymi i gruntowymi. Dobrze pamiętam, jak w styczniu te drugie przecierałem i dzięki temu za mną mogła jechać kolumna innych samochodów.Nie ma to jak 4MATIC.

Ostatnio wzbogaciła się oferta Mercedesów z napędem 4MATIC.

W ciągu ostatnich pięciu lat w ofercie marki pojawiły się zupełnie nowe auta z napędem na cztery koła. Należą do nich modele R, GL oraz GLK. Wiemy, że są Klienci, dla których nasz flagowy SUV ML będzie za mały, więc proponujemy im GL. Jeśli ML okaże się dla kogoś za duży, oferujemy model GLK z nowoczesnym, siedmiobiegowym automatem. I wreszcie dla tych, którzy nie gustują w autach przypominających terenówkę mamy dużego vana, czyli Klasę R.

Który model wybrał Pan dla siebie?

Jeżdżę ML-em, tak jak Michał Żebrowski, poruszam się w mieście i w terenie. ML jest bardzo przestronny, może pomieścić całą rodzinę wraz z bagażami, gdy na przykład zimą jedziemy na narty.

W których klasach, poza SUV-ami, napęd 4MATIC jest popularny?

W grupie aut luksusowych prawie wszystkie modele Klasy S oraz Klasy CL są sprzedawane z napędem 4MATIC. W tej chwili, jako jedyni na rynku, oferujemy aż 9 modeli aut z napędem 4x4. To odpowiedź na zapotrzebowanie Klientów. Absolutnie wyjątkowa jest nasza październikowa oferta. W tym miesiącu niemal wszystkie samochody z napędem 4MATIC objęte są specjalną ofertą leasingu 0%, a do tego można jeszcze odliczyć od ceny zakupu pełny VAT .

Czy Mercedes będzie poszerzał gamę modeli z napędem 4MATIC?

Tak. Po prostu nasi Klienci są stale zainteresowani elementami podnoszącymi bezpieczeństwo podróżowania, a 4MATIC właśnie to zapewnia.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy