SCC - nowy wymiar...

Volvo Car Corporation wciąż robi postępy. Po wprowadzeniu - w roku 2000 - trzech nowych modeli, przychodzi czas na kolejny krok do przodu. Na salonie samochodowym w Detroit, który odbędzie się na początku stycznia 2001 roku, zaprezentowane będą dwa nowe samochody studyjne. Jeden z nich to bezpieczny samochód Volvo SCC (Safety Concept Car), który bezpieczeństwu jazdy nadaje nowy wymiar. SCC pokazuje również, że Volvo Cars wspierane przez swego właściciela Ford Motor Company, wciąż znajduje się na bardzo wysokiej pozycji w stosowaniu zaawansowanej techniki służącej bardziej bezpiecznemu prowadzeniu auta.

Volvo Car Corporation wciąż robi postępy. Po wprowadzeniu - w roku 2000 - trzech nowych modeli, przychodzi czas na kolejny krok do przodu. Na salonie samochodowym w Detroit, który odbędzie się na początku stycznia 2001 roku, zaprezentowane będą dwa nowe samochody studyjne. Jeden z nich to bezpieczny samochód Volvo SCC (Safety Concept Car), który bezpieczeństwu jazdy nadaje nowy wymiar. SCC pokazuje również, że Volvo Cars wspierane przez swego właściciela Ford Motor Company, wciąż znajduje się na bardzo wysokiej pozycji w stosowaniu zaawansowanej techniki służącej bardziej bezpiecznemu prowadzeniu auta.

Reklama

SCC to samochód, który ma cieszyć oczy. Nie dotyczy to jedynie samego wyglądu auta, ale również tego, że samochód zaprojektowano w taki sposób, aby poprzez doskonałe położenie oczu zapewnić kierowcy jak najlepszą widoczność. - Główną ambicją samochodu studyjnego jest stworzenie lepszego widzenia. Inną ambicją było wprowadzenie nowoczesnej techniki, która pomoże kierowcy bezpieczniej prowadzić samochód. Uzyskaliśmy to dzięki połączeniu tradycyjnej inżynierii z nowoczesną elektroniką - wyjaśnia Hans Gustavsson, szef badań, doskonalenia wyrobu i zaopatrzenia Volvo Cars.

Innymi słowy - ten samochód studyjny nie wykazuje się bezpieczeństwem w sposób tradycyjny, obejmującym nowe poduszki powietrzne i jeszcze udoskonalone strefy zgniotu. Samochód SCC ukierunkowany jest na bezpieczeństwo aktywne i posiada funkcje, które pomogą nam wszystkim stać się bezpieczniejszymi kierowcami.

Współpraca z Fordem

Volvo SCC powstało w wyniku ścisłej współpracy pomiędzy Volvo Cars i jego firmą macierzystą - Ford Motor Company. Ta grupa przemysłowa zdecydowała się na umieszczenie swego ośrodka doskonalenia bezpieczeństwa w Szwecji - w siedzibie Volvo Cars w Goeteborgu. W samochodzie studyjnym Volvo, który zaprojektowano w centrum doświadczalnym Volvo w Kalifornii, nastąpiła teraz integracja szeregu najciekawszych programów badawczo-rozwojowych grupy w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy.

Numer jeden w dziedzinie bezpieczeństwa

- Volvo SCC dowodzi, że posiadamy wystarczającą wiedzę i umiejętności, aby pozostać na pierwszym miejscu w świecie w dziedzinie bezpieczeństwa samochodowego. W samochodzie tym mamy wiele rozwiązań technicznych i funkcji, które kojarzą się z bezpiecznym prowadzeniem auta i uczestniczą we wzajemnym oddziaływaniem człowieka i maszyny - mówi Helen Petrauskas, szefowa działu techniki bezpieczeństwa i zagadnień ekologicznych Ford Motor Company.

Oczywiste jest, że w dążeniu do bezpieczniejszego ruchu drogowego zasadniczą rolę odgrywa kierowca. Volvo SCC koncentruje się zatem na kierowcy, zapewniając mu lepsze panowanie i większą szansę podejmowania właściwych decyzji w trudnych sytuacjach drogowych. - Ponad 90% najbardziej krytycznych informacji odbieranych przez kierowcę pochodzi z zewnątrz pojazdu. Jeżeli będziemy w stanie poprawić jakość tych informacji wizualnych, możemy również dać kierowcy większą szansę uniknięcia zderzenia. Taki priorytet ma samochód Volvo SCC - mówi Hans Gustavsson.

Samochód, który przystosowuje się do kierowcy

SCC wyposażono w czujnik, który automatycznie reaguje na położenie oczu kierowcy. Następuje regulacja ustawienia fotela tak, aby oczy znalazły się w położeniu, które zapewnia najlepszą widoczność drogi i przyrządów na desce rozdzielczej. W Volvo SCC rozwiązano również problem polegający na ograniczaniu widoczności przez przednie i środkowe słupki nadwozia. W tym przypadku kierowca może patrzeć przez przednie słupki dzięki ich ażurowej konstrukcji metalowej pokrytej pleksiglasem. Słupek środkowy zakrzywia się do wnętrza, podążając za kształtem szkieletu fotela tak, aby zapewnić dobrą widoczność do tyłu. Volvo SCC ma również szereg nowych funkcji poprawiających współdziałanie człowieka i maszyny.

4-punktowy pas bezpieczeństwa

SCC wyposażono w dwa rodzaje czteropunktowych pasów bezpieczeństwa: skrzyżowany pas bezpieczeństwa (X4) oraz pas bezpieczeństwa z klamrą centralną (V4). Pas skrzyżowany jest konwencjonalnym pasem trzypunktowym, który uzupełniono drugim ukośnym pasem biegnącym od ramienia do biodra. Pas z klamrą centralną jest podobny do tych pasów bezpieczeństwa, które już wcześniej zastosowano w samochodach rajdowych i wyścigowych

W celu przekonania się, który z tych dwóch pasów jest najwygodniejszy i najbardziej przyjazny użytkownikowi na północnoamerykańskim salonie samochodowym w Detroit dokonana będzie specjalna ocena tych rozwiązań.

Komunikacja dwustronna

W wyniku wprowadzenia dwustronnej komunikacji z samochodem jeszcze ważniejsze staje się zdalne sterowanie. Samochód i pilot zdalnego sterowania komunikują się w sposób automatyczny z udziałem i bez udziału kierowcy. Układ ten nazwano VPC (czyli komunikacja osobista Volvo). Układ obejmuje czujnik bicia serca, który rejestruje rytm serca w zaparkowanym samochodzie. Czujnik ten informuje kierowcę o tym, że ktoś włamał się do jego samochodu i ukrył się w jego wnętrzu - lub działa jako ostrzeżenie, że w aucie pozostawiono dziecko lub zwierzę.

- Wszystkie funkcje układu VPC mają na celu zarówno komfort jak i bezpieczeństwo. Zasadniczym motywem było to, aby samochód miał swój aktywny wkład w zwiększanie poczucia bezpieczeństwa i wygody, nawet po jego zaparkowaniu - mówi Hans Gustavsson.

Oficjalna światowa premiera i pokaz dla prasy samochodu studyjnego Volvo nastąpi 8 stycznia 2001 roku na salonie samochodowym w Detroit, gdzie Volvo Cars zaprezentuje pełną zawartość techniczną tego samochodu. Na tej samej konferencji prasowej pokazany zostanie drugi samochód studyjny. Samochód ten o nazwie ACC zaprezentuje zupełnie nową stylizację, której wcześniej nie pokazywano.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje