Dlaczego kierujesz się stereotypami?

Średni wiek pojazdu w "cywilizowanych" krajach europejskich wynosi około ośmiu lat. W Polsce - około czternastu.

W zeszłym roku naszą granicę przekroczyło około 1,1 mln używanych samochodów, głównie z Niemiec, Francji i Szwajcarii. Wg danych ministerstwa finansów, średnia wartość pojazdu sprowadzonego do nas w zeszłym roku oscylowała w granicach 17 tys. zł. W prywatnym imporcie dominują pojazdy starsze niż 10-letnie. Na szczęście dużą grupę - ponad 40% - stanowią auta w wieku od 4 do 10 lat. Do najczęściej sprowadzanych marek należą niemieckie: Volkswagen, Opel, Ford i Audi. Dalsze miejsca zajmują: Renault, Mercedes, BMW, Seat, Peugeot i Toyota.

Reklama

Większość z nas przy zakupie auta z drugiej ręki kieruje się głównie stereotypami. Na naszych forach często pojawiają się złośliwe wpisy właścicieli, którzy wychwalając swoje pojazdy, naśmiewają się z samochodów innych użytkowników. Tym, co powinno interesować kupującego używany samochód jest przede wszystkim jego stan techniczny oraz poziom bezpieczeństwa.

W polskich warunkach najważniejsze są jednak koszty eksploatacji, które przesłaniają wszystko inne. Z tym większą uwagą powinniśmy więc podchodzić do raportów awaryjności. Zwłaszcza tych, obejmujących najstarsze sklasyfikowane samochody w wieku 8-9 lat. Ciekawą lekturą jest np. najnowszy, tegoroczny raport TUV, dotyczący pojazdów wyprodukowanych w latach 2000-2001.

Aż siedem z dziesięciu najmniej awaryjnych aut pochodzi z Japonii. Za najmniej usterkowe uznano niezbyt przystępne dla przeciętnego Polaka: porsche boxster i 911. "Na pudle" znalazła się też toyota RAV4. Zaraz za nią uplasował się ostatni w dziesiątce "Niemiec" - mercedes SLK. Miejsce piąte zajęła mazda 2, szóste - subaru forester, siódme - toyota yaris, a ósme - mazda MX-5. Pierwszą dziesiątkę zamykają dwie toyoty: avensis i corolla.

Druga dziesiątka jest nie mniej ciekawa. Otwierają ją dwa modele Suzuki (grand vitara i jimny), następna jest mazda premacy i pierwszy w stawce volkswagen - polo (miejsce 14.). Za nim uplasował się następny "Japończyk" - nissan almera, miejsca 16. i 17. należą do audi TT i mercedesa klasy S. Na osiemnastej pozycji uplasowała się honda accord, 19. miejsce zajął citroen xantia, dwudziestkę zamyka saab 9-3.

Zwłaszcza te dwa ostatnie samochody zasługują na szczególną uwagę. Oba traktowane są w Polsce jako "wynalazki", które w przedbiegach przegrywają z "bezawaryjną" konkurencją niemiecką...

Marzenie Polaka - VW golf sklasyfikowany został na 22. miejscu. 27. pozycję zajął popularny ford focus. Wysoko sklasyfikowano również mercedesa klasy C (28. miejsce). Niewiele gorzej wypadły jednak niezbyt ceniony przez Polaków produkty Renault. Megane sklasyfikowano na 35. miejscu, a espace na 42. Nieźle poradziły sobie również samochody spod znaku Opla. Corsa była 32. , astra i vectra zajęły kolejno 43. i 44 miejsce.

Słabo wypadły natomiast polskie komisowe bestsellery. Audi A6 zajęło dalekie 62. miejsce, 63. było BMW serii 3, na 64. pozycji sklasyfikowany został VW passat (kolejne - 65. - w rankingu jest renault laguna). Co ciekawe A6, seria 3 i passat okazały się bardziej awaryjne, niż znany ze swoich kaprysów opel omega, który zajął 60. miejsce! Nieco lepiej poradziły sobie audi A4 (miejsce 52.), mercedes klasy E (miejsce 55. - ex aequo z jeepem grand cherokee) i BMW serii 5 (miejsce 58.). Warto zaznaczyć, że miejsce przed audi A4 przypadło w udziale peugeotowi 406.

Za najbardziej usterkowe auta TUV uznało: alfę romeo 145/146 (miejsce 87.), forda ka (miejsce 86.) i skodę felicję (miejsce 85.)

Najnowszy, tegoroczny raport TUV obejmujący samochody z lat 2000-2001.

1. Porsche Boxster

2. Porsche 911

3. Toyota RAV4

4. Mercedes SLK

5. Mazda Demio

6. Subaru Forester

7. Toyota Yaris

8. Mazda MX-5

9. Toyota Avensis

10. Toyota Corolla

Przeczytaj nasz raport o samochodach używanych

Zobacz kolejne miejsca

Dowiedz się więcej na temat: stereotyp | Auta | mitsubishi | porsche | romeo | suzuki | nissan | samochody | peugeot | Seat | Volkswagen | ford | Mazda | Mercedes | opel | Audi

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje