450-konne RS5 (film)

W czasach, kiedy kolejne wcielenia "trójek" i "piątek" doprowadzały do rozpaczy fanów BMW, każdy nowy samochód ze znaczkiem Audi budził powszechny szacunek.

Prawdziwą sensację wywołał zaprezentowany w 2007 roku model A5, którego rasowa sylwetka rozkochała fanów sportowych aut na całym świecie.

Reklama

Do tej pory, A5 przypominało bardziej grzeczne grand turismo, niż prawdziwy samochód sportowy. Wprawdzie najmocniejsza wersja - S5 - wyposażona jest w 4,2 litrowe V8, ale moc 354 KM nie robi dzisiaj wrażenia. Nie pozwala też stawać w szranki z największym rywalem - BMW - którego M3 ma pod maską aż 420 KM.

Zapewne z tego względu, inżynierowie z Audi, postanowili przygotować dla klientów coś ekstra. W ofercie niemieckiej marki pojawił się właśnie długo wyczekiwany model RS5.

Do napędu auta zaprzęgnięto wysokoobrotową, atmosferyczną jednostkę V8, blisko spokrewnioną z silnikiem V10 z audi R8. Silnik o pojemności 4,2 l. wyposażono we wtrysk bezpośredni i system zmiennej geometrii układu dolotowego. Dzięki tym zabiegom z jednostki udało się wykrzesać aż 450 KM (przy 8250 obr./min), maksymalny moment obrotowy - 430 Nm - dostępny jest w zakresie od 4000 do 6000 obr./min. Co ciekawe, wg Audi, średnie zużycie paliwa wynosić ma jedynie 10,8 l./100 km.

Zgodnie z tradycją quattro, moc przenoszona jest na wszystkie koła. Pośredniczy w tym siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa, zautomatyzowana przekładna S-tronic. Kierowca może też skorzystać z trybu manualnego zmieniając przełożenia drążkiem lub manetkami przy kierownicy.

W samochodzie zastosowano samoblokujący, centralny mechanizm różnicowy, który pozwala na dużą zmienność rozdziału momentu obrotowego między osiami. W razie konieczności nawet 70% trafić może na przód, tylna oś maksymalnie przenosić może na asfalt 85% momentu obrotowego. Standardowe ustawienie 40:60 podkreślać ma sportowe aspiracje auta.

Na sportowe właściwości jezdne wpływa również zawieszenie, które w stosunku do "cywilnego" A5 obniżono o 20 mm. Auto wyposażono też w tylny spoiler, który wysuwa się automatycznie po przekroczeniu prędkości 120 km/h.

Osiągi ważącego 1725 kg auta robią wrażenie. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu już po 4,6 sekundy, prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. By kierowca RS5 nie musiał "ciągnąć się" po niemieckiej autostradzie w tłumie mercedesów i "beemek", na życzenie, Audi ustawia ogranicznik na 280 km/h.

Standardowym wyposażeniem RS5 jest system Audi Drive Select, który pozwala wybrać kierowcy jeden z trzech trybów jazdy: comfort, auto i dynamic. Każdy z nich różni się nastawami układu kierowniczego, skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego, silnika a nawet układu wydechowego (dzięki wyposażonemu w zawory przepustowe układowi wydechowemu można zmieniać dźwięk silnika). W egzemplarzach wyposażonych w opcjonalny system nawigacji MMI kierowca ma też do dyspozycji czwarty tryb, który może dowolnie konfigurować.

Dowiedz się więcej na temat: BMW | Auta | kierowca | nowy samochód | film | Audi | \ Film

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama