Triumph zaskakuje dwoma nowymi modelami. Plotki się potwierdziły

Brytyjski Triumph od lat skupiał się tylko na motocyklach o większej pojemności, ale po nawiązaniu współpracy z indyjskim Bajajem nieustannie pojawiały się plotki na temat wejścia brytyjskiej marki do klasy małych pojemności. To wreszcie stało się faktem. Oto Triumph Speed 400 i Triumph Scrambler 400 X.

Triumph i Bajaj razem. Dwa pierwsze owoce współpracy

Triumph to marka motocykli premium, która z roku na rok zyskuje na popularności. Jej historia sięga początku ubiegłego wieku, a po dużych problemach finansowych w końcówce poprzedniego stulecia, brytyjski producent z Hinckley odrodził się opierając swoją ofertę na motocyklach o większej pojemności. Od ponad dwóch dekad najmniejszym motocyklem Triumpha dostępnym na rynku były maszyny klasy 600 (675 i 660), ale w ofercie brakowało motocykli małolitrażowych. Aż do teraz.

Dlaczego nie Triumph 125?

Kiedy inne marki motocykli w dużej mierze opierały swoje oferty na maszynach klasy 125 (na prawo jazdy kat. B) czy 250-300 (na prawo jazdy kat. A2), Triumph uparcie trwał przy swoim stawiając tylko na duże motocykle. Brytyjczycy nawiązali jednak kilka lat temu współpracę z indyjskim gigantem w branży motoryzacyjnej - firmą Bajaj - specjalistą od motocykli o pojemności do 500 cm3

Reklama

To miał być zwiastun pojawienia się mniejszych motocykli w ofercie Triumpha. Wielu stawiało na maszyny klasy 125 i szturm na rynek motocykli na samochodowe prawo jazdy, ale marka pozsła inną drogą. Właśnie zadebiutowały dwie nowe maszyny klasy 400 - Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X, które będą spełniały wymagania kategorii A2.

Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X na kategorię A2

Obie maszyny można zaliczyć do motocykli retro - klasycznie wyglądających roadsterów, które polegają głównie na pięknej stylistyce i dobrych proporcjach. Speed 400 to niewielki naked, a Scrambler 400 X prezentuje lekko zabarwiony terenową jazdą charakter. Obie maszyny napędzane są jednocylindrowym, chłodzonym cieczą silnikiem o pojemności  398 cm3 generującym 40 KM mocy maksymalnej i 37,5 Nm momentu obrotowego. Silniki mają rozrząd DOHC, a ich charakterystyka ma zapewniać soczyste osiągi głównie w niskim i środkowym zakresie obrotów. Obie maszyny spełniają europejską normę emisji Euro 5, co oznacza że raczej pozostaną w ofercie Triumpha na dłużej.

Zmienione podwozie Scramblera i Speeda

Choć oba motocykle prezentują nieco odmienny charakter, są oparte na podobnych podzespołach - mają tę samą ramę główną i pomocniczą (pod siedzeniem). Różnią się natomiast zawieszeniem oraz innymi podzespołami podwozia:

  • Speed 400 jest oparty na widelcu upside down Big Piston Fork o średnicy 43 mm, skoku o długości 140 mm oraz centralnym amortyzatorze o skoku 130 mm, a także ma 17 calowe aluminiowe koła z przodu i z tyłu. Hamulce to pojedyncza tarcza o średnicy 300 mm i czterotłoczkowe zaciski z przodu, oraz 230-milimetrowa tarcza i jednotłoczkowy zacisk z tyłu
  • Scrambler 400 X ma ten sam amortyzator Big Piston Fork, ale o większym skoku - 150 mm, a także ten sam amortyzator centralny również o większym skoku - 150 mm. Ma większe 19-calowe koło z przodu i węższe 17-calowe koło z tyłu. Hamulce to pojedyncza tarcza o średnicy 300 mm i czterotłoczkowe zaciski z przodu, oraz 230-milimetrowa tarcza i jednotłoczkowy zacisk z tyłu

Oba motocykle nastawione są na przyjemność z jazdy i łatwość oraz lekkość prowadzenia. Oprócz ABS-u brak w tym przypadku skomplikowanych systemów elektronicznych, natomiast z pewnością cieszy obecność pełnego oświetlenia w systemie LED. W kokpicie znajdziemy analogowy obrotomierz połączony z wyświetlaczem LCD prezentującym kilka najważniejszych funkcji. Scrambler 400 X i Speed 400 różnią się nieco wymiarami, rozstawem osi i masą własną.

Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X - kiedy premiera, jakie ceny?

Premiera obu maszyn zaplanowana jest na styczeń 2024 roku, więc przyjdzie nam jeszcze poczekać na pierwsze wrażenia z jazdy tymi motocyklami. Podobna kwestia dotyczy ceny - poznamy ją dopiero w momencie oficjalnej premiery obu motocykli.

Triumph Tiger 400 - co z tym modelem?

Na razie Triumph zaprezentował tylko drogowe wersje maszyn klasy 400 z lekką nutką offroadu w postaci Scramblera 400 X, ale możemy przypuszczać, że w planach jest też stworzenie turystycznej wersji maszyny klasy 400. Z oczywistych względów jest to zadanie nieco bardziej wymagające - połączenie mocnych cech turystycznych z osiągami niewielkiego silnika to zadanie trudne i zaprojektowanie takiej maszyny wymaga więcej wysiłku działu R&D. Jestem jednak przekonany że Triumph Tiger 400 jest już na deskach kreślarskich projektantów Triumpha i tylko kwestią czasu jest kiedy i ta maszyna ujrzy światło dzienne.

Triumph Speed 400 i Scrambler 400 X - dane techniczne

 Triumph Speed 400Triumph Scrambler 400 X
Silnik  
RodzajJednocylindrowy, 4-zaworowy, chłodzony cieczą, DOHC 
Pojemność398.15 cm³ 
Średnica89,0 mm 
Suw64,0 mm 
Stopień sprężania12:01 
Maksymalna moc40 KM / (29.4 kW) przy 8000 obr./min 
Maksymalny moment obrotowy37.5 Nm przy 6500 obr./min 
Układ zasilaniaElektroniczny wtrysk paliwa Boscha z elektroniczną kontrolą przepustnicy 
Układ wydechowyDwuwarstwowy układy kolektorów z tłumikiem ze stali nierdzewnej 
Układ napędowyŁańcuch X-ring 
SprzęgłoMokre sprzęgło wielotarczowe ze Slip 
Skrzynia biegów6-stopniowa 
RamaHybrydowy grzbiet/obwód rama z rur stalowych, przymocowana śrubami do podramy 
WahaczObustronny, odlewany ze stopu aluminium 
Przednie kołoOdlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 3 calaOdlewane z aluminium, 10-ramienne, 19 x 2.5 cala
Tylne kołoOdlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 4 calaOdlewane z aluminium, 10-ramienne, 17 x 3.5 cala
Przednia opona110/70 R17100/90 R19
Tylna opona150/60 R17140/80 R17
Przednie zawieszenieOdwrócony widelec Big Piston o średnicy 43 mm. skok 140 mmOdwrócony widelec Big Piston o średnicy 43 mm. skok 150 mm
Tylne zawieszenieAmortyzator gazowy RSU z zewnętrznym zbiornikiem i regulacją napięcia wstępnego. skok 130 mmAmortyzator gazowy RSU z zewnętrznym zbiornikiem i regulacją napięcia wstępnego. skok 150 mm
Przedni hamulec300 mm tarcza, 4-tłokowe radialne zaciski, ABS320 mm tarcza, 4-tłokowe radialne zaciski, ABS
Tylny hamulec230 mm pływająca tarcza hamulcowa, ABS230 mm tarcza, ByBreTM tłokowy pływający zacisk, ABS
PrzyrządyAnalogowy prędkościomierz ze zintegrowanym wielofunkcyjnym wyświetlaczem LCDAnalogowy prędkościomierz ze zintegrowanym wielofunkcyjnym wyświetlaczem LCD
Szerokość kierownicy795 mm825 mm
Wysokość bez lusterek1,075 mm1,190 mm
Wysokość siedzenia790 mm835 mm
Rozstaw osi1,377 mm1,418 mm
Kąt pochylenia główki ramy24.6 º23.2 º
Wyprzedzenie102 mm108 mm
Pojemność zbiornika paliwa13 L13 L
Masa z płynami170 kg179 kg
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: motocykle
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy