Ducati Multistrada V4 RS zastępuje kultowy model. To turystyczna wyścigówka

Tuż przed wystawą motocykli EICMA w Mediolanie Ducati prezentuje swoje najświeższe nowości motocyklowe. Multistrada RS zastąpi kultową Multistradę Pikes Peak jako sportowa odmiana tego turystycznego motocykla. Powodem tej zmiany może być tragiczny wypadek sprzed lat.

Multistrada Pikes Peak była dotychczas najbardziej sportową odmianą tego turystycznego modelu, a nazwą nawiązywała do równie kultowego ulicznego wyścigu Pikes Peak odbywającego się w Stanach Zjednoczonych. W związku z tym, że motocykle zostały wycofane z rywalizacji na Pikes Peak już kilka lat temu po tragicznym wypadku jednego z zawodników nowa sportowa Multistrada nosi już inną nazwę.

Multistrada V4 RS z genami superbike’a

Od momentu pojawienia się Multistrady Pikes Peak jeszcze w wersji 1200 V2 ten motocykl był zdecydowanie bardziej sportową odmianą tego turystycznego modelu. Choć zmiany różniące go od zwykłej wersji Multistrady ograniczały się początkowo do lepszych zawieszeń, nieco innych kół i rozbudowanej elektroniki, z każdym kolejnym modelem Pikes Peak dodawał kolejne atrybuty, czyniące z niego motocykl bardziej sportowy niż turystyczny. Teraz tę rolę przejął model RS, który z najnowszego modelu V4 czyni niemal prawdziwego superbike’a, na którym wciąż siedzi się wygodnie jak na motocyklu turystycznym.

Reklama

Multistrada V4 RS jest napędzana silnikiem typu V4 (czterocylindrowy, w układzie V) oczywiście - jak na Ducati przystało - z rozrządem Desmodromicznym. Ducati zapowiada, że jest to najbardziej sportowy i ekskluzywny motocykl z rodziny Multistrada do tej pory. Ducati dołożyło wszelkich starań by był wyjątkowy - cała seria jest numerowana i jest jednocześnie hołdem na cześć dwudziestolecia modelu Multistrada.

V4 z suchym sprzęgłem i wydechem Akrapovic

Silnik Desmosedici Stradale o pojemności 1103 cm3 pochodzi niemal w prostej linii z motocykla sportowego Panigale, a aby poprawić jego osiągi jest połączony z dedykowanym układem wydechowym Akrapovic i filtrem powietrza przeszczepionym z Panigale V4R. Moc maksymalna to około 180 KM. Co ciekawe podobnie jak Panigale V4 SP2 i Streetfighter SP2 Multistrada RS jest wyposażona w układ suchego sprzęgła (tu STM-EVO SBK), z którego niegdyś znane było Ducati. Podobny system stosują zespoły wyścigowe w mistrzostwach świata World Superbike i MotoGP.

Jednostka napędowa zamocowana jest w aluminiowej szczątkowej ramie typu monocoque co w efekcie daje wyjątkowo lekką i zwartą konstrukcję. Do tego zespołu dokręcona jest lekka i mocna, tytanowa rama pomocnicza i jednoramienny aluminiowy wahacz. Aby dodatkowo obniżyć masę motocykla i nadać mu ekskluzywnego wyglądu wiele części owiewek zostało wykonanych z włókna węglowego.

Multistrada RS oparta jest na elektronicznych, półaktywnych zawieszeniach Ohlins Smart EC 2.0 i kutych 17-calowych, aluminiowych kołach Marchesini, na które naciągnięte są sportowe opony Pirelli Diablo Rosso IV.

Innymi podzespołami z najwyższej sportowej półki jest układ hamulcowy z zaciskami Brembo Stylema współpracującymi z dwiema tarczami o średnicy 330 mm z przodu i najbardziej zaawansowany układ działającego w zakrętach ABS-u Bosch Brembo ABS 10.3ME.

Elektronika z najwyższej półki

Czym jednak byłby współczesny motocykl bez elektroniki? Tej w Multistradzie RS również nie brakuje, bowiem możemy liczyć tu na pełny pakiet wsparcia systemów elektronicznych:

  • System doświetlania zakrętów DCL
  • Bezwładnościowe czujniki IMU sterujące elektroniką
  • 4 tryby mocy silnika
  • 4 tryby jazdy (Race, Sport, Touring, Urban)
  • Wielostopniowa kontrola trakcji
  • Kontrola hamowania silnikiem
  • Kontrola unoszenia przedniego koła (Wheelie Control)
  • Tempomat adaptacyjny i system wykrywania martwego pola oparty na technologii radarów
  • Dwukierunkowy quickshifter (zmiana biegów bez sprzęgła w górę i w dół)
  • Asystent ruszania pod górę (VHC)
  • Zestaw Hands Free i łączność z telefonem za pomocą Bluetooth (multimedia i nawigacja wyświetlana na ekranie)

Obsługa tak wielu systemów jest możliwa dzięki zastosowaniu rozbudowanego, kolorowego wyświetlacza TFT o średnicy 6,5 cala, który oprócz możliwości wyboru kilku różnych trybów wyświetlania (w tym sportowego), jest właściwie mózgiem operacyjnym całego motocykla. To za jego sprawą możemy ustawiać i regulować wszystkie parametry motocykla.

Malowanie nawiązujące do Pikes Peak

To wszystko jest okraszone jedynym w swoim rodzaju malowaniem nawiązujących do poprzednich wersji sportowej mMultistrady - Pikes Peak. Powody zmiany nazwy tego modelu nie zostały wyjaśnione, ale najprawdopodobniej ma to związek z faktem, że od kilku lat motocykle są wykluczone ze startów w zawodach Pikes Peak. To pokłosie tragicznego w skutkach wypadku z 2019 roku, w którym zginął 4-krotny zwycięzca Pikes Peak Hillclimb, Carlin Dunne, który w momencie wypadku dosiadał prototypu wtedy nowego modelu Ducati - Streetfigtera V4S.

Po tym wydarzeniu organizatorzy Pikes Peak Hill Climb zdecydowali o wykluczeniu motocykli z rywalizacji, jako że trasa została uznana za zbyt niebezpieczną dla jednośladów.

Cena nowej Multistrady V4 RS to 174 900 zł.

Ducati Multistrada V4 RS - dane techniczne

Dane techniczne podane przez producenta nie są jeszcze kompletne - brakuje między innymi jednego z najbardziej interesujących parametrów, czyli masy własnej. 

Ducati Multistrada V4 RS 2024 - dane techniczne

SILNIK 
Budowa:chłodzony cieczą, czterocylindrowy, czterosuwowy, widlasty, rozrząd Desmodromiczny, wałki rozrządu napędzane łańcuchami, cztery zawory na cylinder, wtrysk paliwa
Przeniesienie napędu:hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch X-ring
Pojemność skokowa1103 cm3
Stopień sprężaniab.d.
Moc maks.180 KM przy 12 250 obr/min
Maks. moment obrotowy118 Nm przy 12 250 obr/min 
PODWOZIE 
Ramaszczątkowa monococque z aluminium,
Zawieszenia:przód – elektronicznie sterowany półaktywny widelec upside-down Ohlins Smart EC 2.0, średnica goleni 43 mm, tył – jednoramienny wahacz z aluminium, centralny, elektronicznie sterowany, półaktywny amortyzator Ohlins TTX36 Smart EC 2.0
Hamulce:przód – dwie tarcze, średnica 330 mm, zaciski 4-tłoczkowe Brembo Stylema, tył – jedna tarcza, średnica 265 mm, zacisk 2-tłoczkowy, kontrola trakcji, ABS na zakręty.
Kołakute aluminiowe Marchesini
Rozmiary opon p/t120/70 ZR 17 / 190/55 ZR 17
WYMIARY I MASY 
Rozstaw osi1592 mm
Wysokość siedziska840-860 mm
Masa gotowy do jazdyb.d.
Pojemność zbiornika paliwa22 l
Cena174 900 zł
 
INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Ducati | motocykle | nowe motocykle | premiera
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy