Czy mając samochodowe prawo jazdy można jeździć większym motorem niż 125?

Wielu kierowców korzysta z wprowadzone w 2013 roku przywileju jazdy motocyklem posiadając wyłącznie prawo jazdy kategorii B na samochód. Przepisy pozwalają poruszać się przede wszystkim motorami klasy 125, ale nie tylko. Czym jeszcze można jeździć mając samochodowe prawo jazdy?

Od 2013 roku kierowcy samochodów posiadający prawo jazy kategorii od przynajmniej trzech lat mogą też jeździć motocyklami. Przepisy Prawa o Ruchu Drogowym umożliwiają posiadaczom prawa jazdy kategorii B jazdę głównie motocyklami klasy 125, ale mogą oni również jeździć większymi maszynami które spełniają homologację L5e. Co to oznacza?

Motory na kategorię B - co mówi prawo?

Prawo przewiduje możliwość poruszania się motocyklami dla posiadających uprawnienia do kierowania samochodem, ale tylko po spełnieniu pewnych wymagań dotyczących wieku i stażu za kierownicą. Motocyklami na prawo jazdy kategorii B mogą poruszać się kierowcy posiadający prawo jazdy na samochód od co najmniej trzech lat, czyli w praktyce nie młodsi niż 21 lat. Aby legalnie usiąść za kierownicą motocykla klasy 125 nie potrzebują oni żadnego dodatkowego kursu doszkalającego, ani wpisu dodatkowych uprawnień na prawie jazdy.

Reklama

Poza tym motocykl klasy 125 na prawo jazdy kategorii B musi spełniać warunki techniczne:

  1. pojemność skokowa silnika nie może być większa niż 125 cm3
  2. maksymalna moc silnika to 15 KM (11 kW)
  3. stosunek mocy do masy motocykla nie może przekraczać 0,1 kW/kg, czyli motocykl o maksymalnej mocy 11 kW (15 KM) nie może ważyć mniej niż 110 kg.

Ostatnie dwa zapisy są ważne ważne z tego względu, że na rynku motocykli wciąż możemy znaleźć maszyny z silnikiem dwusuwowym, które przy zachowaniu kryterium pojemności do 125 cm3, nie spełniają warunków mocy - często są to motocykle dysponujące znacznie wyższą mocą - np. Aprilia RS125 dysponowała mocą 30 KM. Innym przypadkiem mogą być maszyny enduro, które przy zachowaniu parametrów pojemności i mocy maksymalnej mogą nie spełniać wymogu stosunku mocy do masy, bowiem są znacznie lżejsze, np. KTM EXC 125 2T  waży tylko 96 kg przy mocy 15 KM.

Jakie motocykle spełniają wymagania 125 na prawo jazdy kategorii B?

Większość 4-suwowych maszyn dostępnych obecnie na rynku spełnia warunki motocykli dostępnych na prawo jazdy kategorii B. Producenci wiedzą o tych ograniczeniach, które obowiązują nie tylko w Polsce, ale także w wielu innych krajach Europy, zatem utrzymują osiągi motocykli na ustalonym przez prawo poziomie.

Popularnymi wyborami motocykli na kategorię B wśród maszyn używanych są motocykle używane japońskich i Europejskich producentów takie jak:

  • Honda: CB 125 R, Varadero 125
  • Yamaha MT125, YBR 125, Virago 125, R125
  • Suzuki GN 125,
  • Kawasaki: Vulcan 125, Z125, Versys-X 125
  • Aprilia RS125
  • KTM: Duke 125, RC125
  • Benelli: Leoncino 125, BN125

Nowe motocykle na kategorię B

Poza maszynami używanymi warto rozejrzeć się na rynku motocykli nowych, wśród ofert takich producentów jak:

  • Romet,
  • Junak,
  • Zontes,
  • Barton,
  • Voge,
  • Benda
  • Keeway,
  • Bajaj.

To firmy z dużym doświadczeniem, które wiedzą jak robić ładne i dopracowane motocykle klasy 125 w konkurencyjnych cenach.

Oprócz wyżej wymienionych motocykli warto nadmienić również, że posiadając prawo jazdy kategorii B możemy poruszać się niemal wszystkimi skuterami klasy 125 na rynku, a także legalnie możemy zasiąść za kierownicą wszystkich motorowerów i i skuterów klasy 50 cm3, których prędkość maksymalna nie przekracza 45 km/h.

Motory o większej pojemności niż 125 na prawo jazdy kategorii B - można ale tylko pod pewnymi warunkami.

Jak wspomniałem na początku posiadając prawo jazdy kategorii B można poruszać się też maszynami o większej pojemności, jednak muszą one spełnić dość specyficzne warunki techniczne. Mowa tu o motocyklach trójkołowych, spełniających homologację L5e. Co ciekawe takich maszyn nie dotyczą regulacje dotyczące mocy maksymalnej silnika i pojemności, co oznacza że możemy jeździć motorami o znacznie większej pojemności i mocy. W zamian muszą one spełniać wytyczne:

  1. przynajmniej dwa z trzech kół motocykla muszą znajdować się na jednej osi (z przodu lub z tyłu - co w większości wyklucza motocykle z wózkiem bocznym),
  2. rozstaw pomiędzy dwoma kołami na jednej osi nie może być mniejsza niż 460 mm.

Zdecydowana większość maszyn spełniających te wymagania to skutery i maksiskutery, np:

  • Yamaha Tricity (125 i 300),
  • Piaggio MP3 (różne pojemności),
  • Kymco CV3,
  • Peugeot Metropolis (różne pojemności).

Wśród motocykli wymagania spełniają trajki Harley-Davidson Tri-Glide, a pod tę homologację łapią się też tak nietypowe pojazdy jak Can-Am Spyder lub Ryker, czy Polaris Slingshot.

Niestety wymagań homologacji nie spełnia jedna z ciekawszych maszyn Yamahy - Niken, który ma rozstaw kół wynoszący 410 mm, co oznacza że aby prowadzić Nikena trzeba mieć prawo jazdy kategorii A.

Motocykle na prawo jazdy kategorii B to sposób na omijanie korków i oszczędzanie czasu

Na motocykle i skutery 125 przesiadają się głównie kierowcy, którzy spędzają dużo czasu w miejskich korkach. To doskonały sposób aby zaoszczędzić mnóstwo czasu, a także pieniędzy - zużycie paliwa motocykli tej klasy rzadko kiedy przekracza 4 litry na 100 km, w wielu miastach motocykliści nie muszą płacić za parkowanie, a znalezienie miejsca parkingowego jest znacznie łatwiejsze niż w przypadku samochodu. Motocyklem klasy 125 po mieście można jeździć przez znaczną część roku np. od marca do listopada, wyłączając okres zimowy, w którym jazda taka nie jest ani przyjemna, ani do końca bezpieczna.

Zobacz także: Sprawa zaginionych rodziców z Warszawy

 ***

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: motocykle 125 | motory
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy