Mazda 323

Czwartek, 9 lutego 2023 (10:25) Aktualizacja Wtorek, 5 września 2023 (16:34)
Mazda 323 to jeden z najważniejszych modeli w historii tej marki. Należący do segmentu C samochód, sprzedawany w latach 1977-2003, cieszył się duża popularnością, a ponadto dobrymi opiniami kierowców. Powstało aż sześć generacji tego modelu. Dla wielu do dziś jest to symbol japońskiej jakości i dawnego kunsztu produkcji samochodów.
Mazda 323 - najważniejsze informacje
Mazda 323. /Rudolf Sticker / CC BY-SA 3.0 /Wikimedia

Mazda 323 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1977

  • Zakończenie produkcji:

    2003

Mazda 323 – historia

Mazda 323 powstała w 1977 roku. Była to eksportowa nazwa modelu Familia z nadwoziem typu hatchback dostępnym w wersji 3- i 5-drzwiowej. W 1979 r. wprowadzono też wersję kombi. 

W 1980 r. pojawiła się druga generacja modelu. Jej wygląd wobec poprzedniej wersji dość istotnie się zmienił. Zastosowano też inne technologie – m.in. przeniesiono napęd z tyłu na przód. W kolejnej generacji po raz pierwszy zaproponowano natomiast silnik wysokoprężny. Zwiększono też rozstaw osi, co zapewniło więcej miejsca we wnętrzu.
W czwartej generacji dostępne były różne wersje Mazdy 323 oparte na dwóch różnych płytach podwoziowych, a jedna z nich przypominała sportowe coupe. Natomiast w piątej generacji jedna z wersji powstała we współpracy z projektantami Porsche. W szóstej generacji zrezygnowano ze sportowego designu i zastosowano stonowaną sylwetkę oraz przełomowy bak paliwa o pojemności 92l. Przez lata auto dopasowywało się do trendów i oczekiwań kierowców, przechodząc liczne zmiany.

Mazda 323 – generacje i dane techniczne

Pierwsza generacja Mazdy 323 (1977-1980) była odpowiednikiem IV generacji Mazdy Familia. Oferowała dwa silniki benzynowe o pojemności 1,1 i 1,3l oraz mocy 45 i 60 KM i napęd na tylną oś. Dostępne były skrzynie manualne (4b i 5b) oraz automatyczna (3b). W 1979 pojawiła się nowa wersja silnika – 1.4/100 KM.

Druga generacja Mazdy 323 (1980-1985) miała nowocześniejszą stylistykę i napęd na przednią oś. Była dostępna jako hatchback lub 4-drzwiowy sedan. Wprowadzono nową serię silników o pojemnościach od 1,1 do 1,5l oraz mocach od 55 do 88 KM. W 1983 r. zmodyfikowano nieco wygląd modelu.

W trzeciej generacji Mazdy 323 (1985-1989) ponownie zmodernizowano wygląd modelu – zarówno od zewnątrz, jak i od środka. Po raz pierwszy zaproponowano też silnik Diesla (o pojemności 1,7l), który zapewniał niskie spalanie. Natomiast w silnikach benzynowych zastosowano elektroniczny wtrysk paliwa. Nowe jednostki napędowe uzyskiwały moc do 140 KM. W tej generacji można było zamówić Mazdę 323 z napędem na 4 koła.

W czwartej generacji (1989-1994) dość znacząco zmieniono design Mazdy 323. Auto otrzymało sportowe zacięcie i różne wersje produkowane na dwóch płytach podwoziowych. Silniki benzynowe miały pojemność od 1,3 do 1,9l i moc od 73 do 128 KM. Był dostępny także Diesel (1.7/56 KM). W 1990 r pojawił się model GTX z turbodoładowaniem, o mocy 168 KM.

Piąta generacja Mazdy 323 (1994-1998) była dostępna jako 3-drzwiowy hatchback, 5-drzwiowy fastback, 4-drzwiowy sedan oraz 3-drzwiowe coupe. Dostępne były silniki benzynowe o pojemności 1,3-2,0l i mocy 73-144 KM oraz turbodiesel o pojemności 1,7l i mocy 82 KM.

Szósta generacja Mazdy 323 (1998-2003) była dostępna jako 5-drzwiowy hatchback i 4-drzwiowy sedan z dość bogatym wyposażeniem standardowym. Nabywcom zaproponowano silniki benzynowe (1,3-1,8l, 73-90 KM) oraz silnik wysokoprężny (2.0/90 KM). Model przeszedł kilka liftingów, ale ostatecznie w 2003 r. zastąpiono go Mazdą 3.

Mazda 323 – opinie kierowców

Mazda 323 swojego czasu była bardzo popularnym samochodem – sprzedaż spadła dopiero wraz z nadejściem piątek generacji. Auto było cenione za stosunek jakości do ceny, niską awaryjność i trwałe jednostki napędowe. Przez wielu Mazda 323 jest wręcz uznawana za auto „nie do zdarcia”. Producent zadbał także o podążanie za trendami i potrzebami nabywców, co zapewniło modelowi sporą popularność.