Maxus EV30

Środa, 20 grudnia 2023 (16:42) Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (17:31)
Maxus EV30, znany także jako Maxus e-Deliver 3, to elektryczny przedstawiciel aut typu VAN z segmentu C produkowany w chińskim mieście Wuxi. Samochód jest dwumiejscowy i wysoki na niespełna 190 cm, zatem także pakowny i niezwykle praktyczny, choć zależy to głównie od jego wersji (SWB i LWB). W Państwie Środka jest uznawany za pojazd idealny dla kurierów i pracowników tamtejszych placówek pocztowych.
Maxus EV30 - najważniejsze informacje
Maxus MV30 (E-Deliver 3). /materiały prasowe

Maxus EV30 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2019

Maxus EV30. Co to za samochód? 

Historia samochodu Maxus EV30 (E-Deliver 3) rozpoczęła się w 2019 roku. Auto powstało z chęci ujednolicenia rynku elektromobilnego w obrębie pojazdów każdej kategorii przez koncern SAIC Motor (właściciela marki Maxus). Auto jest przeznaczone dla dostawców wszelkiego typu towarów – od przesyłek listowych i paczkowych, aż po organizujących przewóz towarów spożywczych czy budowlanych. Samochody typu VAN były ostatnimi pojazdami tej marki pozbawionym swoich wariantów z silnikiem elektrycznym.

Maxus EV30 to zmienił. Jest kompletnym samochodem dostawczym. Jego użytkownicy nie muszą godzić się na żadne kompromisy względem wersji zasilanych silnikami spalinowymi.

Auto występuje na rynku macierzystym w dwóch wariantach nadwozia różniących się długością, a zatem także pakownością. Standardowy wariant ma nadwozie o długości 450 cm, podczas gdy wersja przedłużona ma 510 cm. Wybór odpowiedniego modelu ma przełożenie na jego użyteczność. Dłuższy wariant będzie bardziej pojemny, choć mniej zwrotny, co może mieć duży wpływ na jego eksploatację w ciaśniejszych miastach.

E-Deliver 3 jest wyposażony w standardzie w większość niezbędnych opcji, w tym w klimatyzację oraz elektrycznie w sterowane szyby. Kierowca ponadto może liczyć na pełną łączność protokołem Bluetooth, jak i na uchwyty na kubki czy elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne. Na dużym wyświetlaczu można korzystać z popularnego systemu Android Auto oraz Car Play.

Maxus EV 30 – generacje

Pierwsza generacja Maxus EV30 (od 2019) 

Maxus EV30 (E-Deliver 3) jest produkowany od 2018 roku, lecz sprzedawany od 2019 roku. Auto jest jednym z pierwszych zasilanych elektrycznie modeli o nadwoziu VAN, dlatego jego konkurencja sprowadza się głównie do modeli typu Renault Kangoo E-Tech. 

Pojazd z uwagi na przeznaczenie jest wyposażony w silnik elektryczny o dość dużym zasięgu, jak i w płaską podłogę. Ponadto cała przestrzeń bagażowa jest praktyczna, ma niski próg załadunku oraz foremny, łatwy do aranżacji kształt. Auto, zależnie od wersji (LWB – Long Wheelbase, SWB – Short Wheelbase) waży około 1420 kg. W przypadku wersji przedłużonej pakowność wynosi 6300 l i 1020 kg, a skróconej odpowiednio 4800 l i 865 kg. Wraz z długością całego pojazdu (LWB – 510 cm, SWB – 450 cm) rośnie także rozstaw osi, który osiąga kolejno 328 cm i 291 cm.

Maxus EV30 – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Maxus EV 30 (od 2019) – silnik elektryczny, moc silnika: 94 KM; napęd na przednie koła; skrzynie biegów: automatyczne.

Maxus EV30 – ciekawostki

Maxus E-Deliver 3 ze względu na sposób użytkowania jest samochodem ze zwiększonym zasięgiem. Może on wynosić nawet 235 km przy wykorzystaniu metody pomiarowej NEDC. Akumulator ma pojemność 35 kWh lub 52,5 kWh, a jego szybkie naładowanie do 90% trwa około 45 minut. Pełne przebiega z kolei w jedynie 7 h w przypadku wariantu o większej pojemności.

Maxus EV30 początkowo było oferowane wyłącznie w kraju macierzystym – w Chinach. Nieco później trafiło także do Wielkiej Brytanii. Był to pierwszy kraj poza Państwem Środka, w którym można było zakupić model Maxus EV 30 (E-Deliver 3). Obecnie sieć dystrybucji tego modelu rozrosła się o Grecję, Nową Zelandię oraz Australię, a nawet o Polskę.