Formuła 1: Raikkonen mistrzem świata!

Fin Kimi Raikkonen z teamu Ferrari po raz pierwszy w karierze zdobył tytuł mistrza świata Formuły 1. Zwycięstwo w klasyfikacji kierowców zapewnił sobie w niedzielę wygrywając ostatni wyścig sezonu Grand Prix Brazylii. Robert Kubica z BMW-Sauber zajął na torze Interlagos piąte miejsce.

Fin Kimi Raikkonen z teamu Ferrari po raz  pierwszy w karierze zdobył tytuł mistrza świata Formuły 1.  Zwycięstwo w klasyfikacji kierowców zapewnił sobie w niedzielę  wygrywając ostatni wyścig sezonu Grand Prix Brazylii. Robert  Kubica z BMW-Sauber zajął na torze Interlagos piąte miejsce.

Raikkonen wyprzedził partnera z Ferrari - Brazylijczyka Felipe Massę, startującego z pole position. Trzeci był Hiszpan Fernando Alonso. Natomiast jego partner z zespołu i dotychczasowy lider klasyfikacji MŚ, Brytyjczyk Lewis Hamilton ukończył zawody na siódmej pozycji.

Przed GP Brazylii Hamilton prowadził w MŚ z dorobkiem 107 punktów. Wyprzedzał o cztery Alonso, mistrza świata w ostatnich dwóch sezonach, a także o siedem Raikkonena, który miał na koncie pięć triumfów w sezonie, o jeden więcej od rywali.

Reklama

W niedzielę Fin stanął na najwyższym stopniu podium po raz szósty, po triumfach w GP Australii, GP Francji, GP Wielkiej Brytanii, GP Belgii oraz GP Chin. W tej sytuacji Hamilton, aby utrzymać prowadzenie w mistrzostwach, musiałby ukończyć wyścig co najmniej na piątej pozycji. Był siódmy, ale zdobył tytuł wicemistrzowski, bowiem Alonso spadł ostatecznie na trzecie miejsce w MŚ.

GP Brazylii była prawdziwym popisem całego teamu Ferrari, który wygrał ten wyścig przede wszystkim taktycznie, a do tego jego bolidy były najszybsze, zaś technicy nie popełnili błędów przy zmianach opon swoich kierowców.

Przez większość wyścigu na prowadzeniu znajdował się Massa, który cały czas utrzymywał nieznaczną przewagę - od półtorej do trzech sekund - nad Raikkonenem.

Brazylijczyk po raz drugi znalazł się w boksie po 50 okrążeniu i wrócił do stawki z ponad 20 sekundową stratą do kolegi z zespołu, który, ścigając się z niemal pustym bakiem, powiększał tę przewagę, zanim trzy rundy później również zmienił opony. Wyjeżdżając z linii serwisowej Raikkonen znalazł się tuż przed kolegą z Ferrari i nie oddał prowadzenia do końca.

Już na pierwszych wirażach Massa zablokował Hamiltona, którego po chwili wyprzedził Raikkonen. Brytyjczyk jechał dalej bardzo nerwowo i w wyniku błędu znalazł się na chwilę na poboczu, zanim wrócił na tor na siódmej pozycji, za Włochem Jarno Trullim z Toyoty.

Brytyjczyk szybko wyprzedził Trullego, a na siódmym okrążeniu znalazł się również przed Niemcem Nickiem Heidfeldem, który tuż po starcie stracił szóstą pozycję wywalczoną w kwalifikacjach na rzecz Kubicy.

Polski kierowca, w wyniku błędu Hamiltona, przesunął się na piąte miejsce, zanim poprawił się o jedna lokatę po udanym manewrze po wewnętrznej toru, który pozwolił mu wyprzedzić Australijczyka Marka Webbera z Red Bull-Renault.

W tym samym momencie wielki pech spotkał Hamiltona, który najprawdopodobniej w wyniku zbyt niefrasobliwej jazdy uszkodził skrzynię biegów, a jego bolid nagle zwolnił i przez trzy okrążenia wyprzedzali go bez trudu inni kierowcy, przez co spadł na 18. pozycję. Po trzech takich rundach znów jednak przyspieszył i zaczął odrabiać straty.

Szaleńcza pogoń Hamiltona być może zakończyłaby się lepszym rezultatem, gdyby nie to, że w całym wyścigu trzykrotnie zmieniał opony. Taktykę trzech postojów w boksie przyjął w GP Brazylii także Kubica.

Polski kierowca pokazał się w niedzielę z bardzo dobrej strony, bowiem najpierw łatwo wygrał walkę z Webberem na ósmym okrążeniu, a na 33. bez większych problemów wyprzedził Alonso i przesunął się na trzecią pozycję, zanim po raz drugi musiał opuścić tor.

Jednak prawdziwym pokaz jego umiejętności można było zobaczyć na dziesięć okrążeń przed metą, gdy dogonił Niemca Nico Rosberga, a kiedy kierowca teamu Williams-Tpypta zaatakował Heidfelda, opóźnił hamowanie i wyprzedził obydwu po wewnętrznej toru, przesuwając się na czwarte miejsce.

Nie długo jednak Kubica cieszył się tą lokatą, bowiem na dwie rundy przed końcem wyścigu Rosberg zdołał go wyprzedzić, a na ostatecznie osiągnął nawet kilkusekundową przewagę nad nim. Polak minął linię mety tuż przed Heidfeldem.

Wyniki Grand Prix Brazylii:

1. Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari) 1:28.15,270

2. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) strata 1,493

3. Fernando Alonso (Hiszpania/McLaren-Mercedes) 57,019

4. Nico Rosberg (Niemcy/Williams-Toyota) 1.02,848

5. Robert Kubica (Polska/BMW-Sauber) 1.10,957

6. Nick Heidfeld (Niemcy/BMW-Sauber) 1.11,317

7. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 1 okr.

8. Jarno Trulli (Włochy/Toyota) 1 okr.

9. David Coulthard (Szkocja/Red Bull-Renault) 1 okr.

10. Kazuki Nakajima (Japonia/Williams-Toyota) 1 okr.

11. Ralf Schumacher (Niemcy/Toyota) 1 okr.

12. Takuma Sato (Japonia/Super Aguri-Honda) 2 okr.

13. Vitantonio Liuzzi (Włochy/Toro Rosso-Ferrari) 2 okr.

14. Anthony Davidson (W.Brytania/Super Aguri-Honda) 3 okr.

Końcowa klasyfikacja MŚ kierowców (po 17 eliminacjach):

1. Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari) 110 pkt

2. Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes) 109

3. Fernando Alonso (Hiszpania/McLaren-Mercedes) 109

4. Felipe Massa (Brazylia/Ferrari) 94

5. Nick Heidfeld (Niemcy/BMW-Sauber) 61

6. Robert Kubica (Polska/BMW-Sauber) 39

7. Heikki Kovalainen (Finlandia/Renault) 30

8. Giancarlo Fisichella (Włochy/Renault) 21

9. Nico Rosberg (Niemcy/Williams-Toyota) 20

10. David Coulthard (Szkocja/Red Bull-Renault) 14

11. Alexander Wurz (Austria/Williams-Toyota) 13

12. Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault) 10

13. Jarno Trulli (Włochy/Toyota) 8

14. Sebastian Vettel (Niemcy/BMW-Sauber) 6

15. Jenson Button (W.Brytania/Honda) 6

16. Ralf Schumacher (Niemcy/Toyota) 5

17. Takuma Sato (Japonia/Super Aguri-Honda) 4

18. Vitantonio Liuzzi (Włochy/Toro Rosso-Ferrari) 3

19. Adrian Sutil (Niemcy/Spyker) 1

Końcowa klasyfikacja MŚ konstruktorów (po 17 eliminacjach):

1. Ferrari 204 pkt

2. BMW-Sauber 101

3. Renault 51

4. Williams-Toyota 33

5. Red-Bull-Renault 24

6. Toyota 13

7. Toro-Rosso 8

8. Honda 6

9. Super-Aguri-Honda 4

10. Spyker 1

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama