Na pierwszy rzut oka stare audi...

Właściciela auta dopadła jednak doskonale znana wszystkim fanom muzyki w aucie choroba - jego apetyt wzrósł w trakcie jedzenia na tyle, że, aby go zaspokoić, zaplanowano daleko idące zmiany tej zabudowy audio.

W zasadzie cały system zaprojektowano od nowa. Ponieważ miało być mocniej i dynamiczniej, ale równocześnie nieagresywnie, zdecydowano się na konfigurację opartą o głośniki Infinity z serii Kappa, a po wzmacniacze i subwoofery sięgnęliśmy do serii Pro Power z oferty firmy JBL. Założenia dotyczące instalacji były jasne od momentu wyboru tych komponentów. Zabudowa miała być pokazowa, ale niezbyt krzykliwa - raczej dopasowana do charakteru auta. No i bagażnik, choć w części musiał być do wykorzystania. Te, na pierwszy rzut oka, rozbieżne wymagania udało się bardzo dobrze połączyć.

Reklama

Drzwi do przebudowy

Zabudowa głośników przednich wymagała wykonania paneli drzwiowych. Fabryczne bowiem miejsca mieszczą głośniczki o rozmiarze 10 cm i są umiejscowione na desce rozdzielczej, co jest naturalnie niewystarczające. Dlatego w tych miejscach, a dokładnie na przebudowanych ich osłonach, zabudowano wyłącznie same głośniki wysokotonowe. Głośniki średnio- i niskotonowy trójdrożnego zestawu Infinity Kappa 1.7cs powędrowały do wykonanych od podstaw paneli drzwiowych.

Odpowiednie umiejscowienie zwłaszcza głośników wysokotonowych i średniotonowych gwarantuje wysoko ułożoną i szeroką scenę muzyczną oraz doskonałe nasycenie zakresu tonów średnich. Dzięki niezwykle stabilnej konstrukcji paneli powiązanych z ramą drzwi kickbas ma doskonałe warunki, by zaprezentować swoje możliwości. Obicie czarną skórą i logo RS dopełniają stronę wizualną. Oczywiście całe drzwi zostały wcześniej dokładnie wytłumione. W ten sposób najważniejsze dla dobrego brzmienia głośniki przednie zostały solidnie zabudowane.

Dzięki dostarczonej przez właściciela audi stacji medialnej odtwarzającej format DVD na pokładzie auta mogły zagościć również koncerty i filmy. Z tego powodu zdecydowano się więc zainstalować także tylne głośniki. W miejscach przygotowanych wcześniej, na potrzeby pierwszej wersji nagłośnienia, znalazły się owalne głośniki trójdrożne Infinity Kappa 693.7i z legendarnym supertweeterem EMIT. Dzięki stabilnemu montażowi i odpowiedniej regulacji dźwięk tyłu perfekcyjnie wkomponowuje się w brzmienie głośników przednich, dostarczając odpowiednich efektów przestrzennych.

Niespodzianki bagażnika

Najciekawsze niespodzianki kryje jak zwykle bagażnik. Po otwarciu klapy naszym oczom ukazują się dwa potężne subwoofery JBL Pro Power P1222 w otoczeniu delikatnej osłony w kształcie zbliżonym do przebiegu fali uderzeniowej. To nie przypadek! Oba subwoofery to niesamowite konstrukcje czerpiące pełnymi garściami z technologii legendarnej serii GTi. Dzięki potężnym układom magnetycznym, są w stanie wygenerować do 1600 W przy skuteczności 97 dB. Dość powiedzieć, że jeden z najbardziej znanych w Polsce samochodów dB Drag "wyciąga" na jednym takim głośniku ponad 150 dB. Tandem takich subwooferów naprawdę potrafi "przykopać"!

W audi ich obsługą zajmuje się cyfrowy wzmacniacz JBL Pro Power BPX1100.1. To urządzenie skonstruowane przez JBL'a w kooperacji ze specjalistą systemów PRO firmą CROWN dostarcza niezależnie od obciążenia impedancją stałą moc ciągłą na poziomie 1100 W RMS. Daje to więc moc dynamiczną 2200 W. O zasilanie głośników troszczy się "mniejszy brat" - również pochodzący z serii Pro Power JBL PX300.4.

No właśnie... tylko gdzie znajdują się te niemałe bądź co bądź urządzenia? Rąbka tajemnicy uchyla podniesienie (dzięki wystającej taśmie z logo JBL) osłony podłogi bagażnika. To dopiero pod nią, za plexi z wygrawerowanym logo RS widać oba potężne "piece" podświetlone dla efektu pomarańczowymi neonami. To naprawdę robi wrażenie! Podłoga "w standardzie" nie ujawnia skarbów, które kryje! Bagażnik pozostaje w ten sposób całkiem ustawny!

Ważnym elementem tak mocarnej instalacji jest właściwe zasilanie. O to zadbano instalując na pokładzie audi nowy akumulator żelowy Optima Red oraz baterię kondensatorów stabilizujących o łącznej pojemności 2 Farady.

Wcześniej wspomniano też o potężnych układach magnetycznych subwooferów JBL. Dlaczego? Dlatego, że samochód ten kryje w sobie jeszcze jedną niespodziankę! Po odchyleniu oparć tylnej kanapy można poprzez prawie 2 cm grubości plexi z ramką stylizowaną na logo Audi zobaczyć konstrukcję subwooferów od tyłu! Podświetlenie pomarańczowym kolorem dopełnia ten designerski smaczek.

Mikro i makro dynamika

Brzmienie? Wbrew pozorom nie jest to system dla miłośników "pompy", choć ma takie możliwości. Właściciel audi używa mocy wzmacniaczy nie tyle do generowania potężnej ściany dźwięku, co do kreacji fenomenalnej dynamiki w skali mikro i makro.

Oznacza to, że przy dowolnym poziomie głośności zawsze słychać wszystkie fragmenty pasma akustycznego z taką samą mocą - przy cichym słuchaniu nie zanika bas głęboki, a przy głośnym subwoofery nie zagłuszają głośników. Zadziwić może zrównoważenie brzmienia, neutralność i naturalność trójdrożnego zestawu Infinity oraz całkowity spokój i brak agresji tego zestawu.

Dość powiedzieć, że z równą przyjemnością słucha się tu Leszka Możdżera, jak i Snop Dogg'y Dog'a. Oczywiście wszystko zależy od ustawień przeprowadzonych w radiu. Bez problemu można zamienić muzykalne brzmienie zestawu w prawdziwą orgię decybeli i basów wyciskającą łzy nie tylko z siedzących w środku, ale i z pozostających w najbliższym otoczeniu srebrnego Audi. JBL nie od wczoraj kojarzy się z dynamicznym brzmieniem na żywo. System w tym aucie potwierdza tą tezę.

Audi 80 zostało też poddane tuningowi stylistycznemu mającemu za zadanie upodobnić je do wersji RS2. W tym celu poczyniono wiele daleko idących zmian - zainstalowano przedni zderzak z modelu RS2 ze światłami pochodzącymi z Porsche 993. Zderzak tylny również z modelu RS2, przednie soczewkowe reflektory i tylna blenda z modelu RS2 kombi to kolejne zmodyfikowane elementy nadwozia. Felgi 17" Momo GTR oraz opony Toyo Proxes o profilu 40 wypełniają nadkola. Sportowe zawieszenie Weitec gwarantuje niezapomniane emocje podczas jazdy tym samochodem. Przednie fotele z Audi RS4, tapicerki drzwi z Audi RS2 i tylna kanapa obszyta alcantarą w stylu foteli przednich dopełniają wygląd wnętrza samochodu.

LISTA KOMPONENTÓW CAR AUDIO:

- stacja medialna Pionieer

- głośniki przednie Infinity Kappa 1.7cs

- głośniki tylne Infinity Kappa 693.7i

- subwoofery JBL Pro Power P1222

- wzmacniacz 4-kanałowy JBL Pro Power PX300.4

- wzmacniacz 1-kanałowy JBL Pro Power BPX1100.1 by Crown

- okablowanie i akcesoria EAGLE CABLE / Kaliber

- akumulator żelowy Optima Red

- projekt i wykonanie: EXTREME CAR AUDIO

auto tuning świat
Dowiedz się więcej na temat: bagażnik | logo | Auta | stare | rzut | Audi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy