Reklama

Toyoty avensis wagon kontra RAV4. Wygrywa...

Dwójka z napędem na 4 koła

Reklama

Choć na pierwszy rzut oka tego nie widać, oba samochody dzielą bardzo dużo podzespołów. Które z napędzanych na cztery koła aut okaże się lepsze?

Aktualna generacja Audi A4 wykorzystuje sporo elementów identycznych z wprowadzonym na rynek w 2008 roku SUV-em Q5. Dotyczy to m.in. silnika - w obu autach pracuje ta sama, dwulitrowa, 211-konna jednostka napędowa z turbodoładowaniem i bezpośrdnim wtryskiem paliwa.

Identyczna jest także płyta podłogowa obu aut. Kolejną wspólną cechą jest napęd na cztery koła.

Ale tylko A4 można zamówić w wersji z napędzaną jedną osią. Wtedy różnica w cenie jeszcze się zwiększy (o 13 300 zł).

Nadwozie

Nawet gdy zdajemy sobie sprawę z pokrewieństwa obu aut trudno w nie uwierzyć, gdy spojrzymy na oba samochody stojące obok siebie. Q5 jest wyższe o ponad 20 cm. Ta dysproporcja sprawia, że można zacząć się zastanawiać, czy obok A4 nie stoi przypadkiem model Q7. SUV z Ingolstadt jest także nieco szerszy od blisko spokrewnionego z nim kombi. Inaczej jest w przypadku długości - to A4 jest tu górą. Różnica wynosi 7 cm.

Ale same gabaryty to za mało, by wybrać tu zdecydowanego lidera. Dlatego też ta kategoria nie ma zwycięzcy.

NASZ WYBÓR: REMIS

Wnętrze

Zajmując miejsce w A4, z całą pewnością nie będziemy mieli wrażenia nadmiaru miejsca. Przeciwnie - masywna konsola środkowa sprawia, że i kierowca, i pasażer czują się dość szczelnie "otuleni". Także z tyłu nie ma zbyt wiele swobody. W Q5 jest pod tym względem nieco lepiej. Różnicę "czuć" zwłaszcza na szerokość.

SUV oferuje nieco większy bagażnik - 540 l to o 50 więcej niż w A4 Avant. Także po złożeniu siedzeń przewagę ma Q5 (1560 w porównaniu z 1430 l w A4). Do bagażnika Q5 za dopłatą 2360 zł możemy mieć łatwiejszy dostęp - przy pomocy pilota. Zamykanie klapy odbywa się też elektrycznie - po naciśnięciu przycisku na klapie.

NASZ WYBÓR: SUV

Jazda

Już w Q5 211 KM zapewnia osiągi bardziej niż przyzwoite. Ale z ważącego wyraźnie mniej kombi jednostka ta robi auto niemal sportowe. Wynik poniżej 7 sekund, potrzebnych na przyspieszenie od 0 do 100 km/h jest znakomity. Także prędkością maksymalną kombi wyraźnie góruje nad SUV-em.

Hamulce w obu autach są bardzo skuteczne, na pochwałę zasługuje zwłaszcza wynik A4 po nagrzaniu hamulców. Mniejsza masa własna przekłada się także na niższe zużycie paliwa - A4 spala średnio o 1,7 l/100 km mniej niż cięższe Q5.

NASZ WYBÓR: KOMBI

Koszty

Cena jest istotna nawet w segmencie premium. W tej parze wyraźnie tańsze jest A4. I to nawet w wersji z napędem na cztery koła. Wyposażenie standardowe obydwu samochodów jest zbliżone, jedna z nielicznych różnic dotyczy rozmiaru kół (w A4 standardem są 16-calowe, w Q5 o cal większe).

Ceny opcji są niemal identyczne. Do obydwu samochodów można zamówić niemal takie same dodatki wspomagające kierowcę - układ ostrzegający o zjeździe z pasa ruchu, aktywny tempomat czy system "obserwujący" martwe pole lusterek. Jest też asystent parkowania z czujnikami i kamerą cofania.

NASZ WYBÓR: KOMBI

WERDYKT

Jeśli dla kogoś najważniejsza jest pojemność bagażnika powinien wybrać Q5. Dla wszystkich pozostałych lepszym wyborem będzie A4. Ma wyraźnie lepsze osiągi, jest tańsze, a równie bogato wyposażone.

Dowiedz się więcej na temat: Toyota Avensis

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama