Reklama

Toyoty avensis wagon kontra RAV4. Wygrywa...

Debiutant w starciu z liderem

Reklama

Yeti to pierwszy w historii czeskiej marki SUV. W naszym porównaniu mierzy się z liderem polskiego rynku nowych samochodów - Skodą Octavią.

Kompaktowa Octavia to najczęściej kupowany nowy samochód w Polsce. Przed Yeti stoi więc bardzo trudne zadanie, tym bardziej że jest to debiut Skody w segmencie SUV. Wielu producentów latami pracowało na opinie uznanego producenta aut 4x4 - Czesi takiego stażu nie mają. Mają za to zaplecze w postaci koncernu VW i jego doświadczenie.

Nadwozie

W tej kategorii Yeti prezentuje się znacznie lepiej. Proste, mocne linie nadwozia są świetnie uzupełnione takimi detalami, jak okrągłe reflektory, czy lakierowane na srebrno wstawki w zderzakach.

Octavia jest w pewnym sensie ofiarą swojego sukcesu. To tak często spotykane auto, że z pewnością nie przyciąga wzroku. Poza tym Yeti jest znacznie młodszą konstrukcją - debiutowało w 2009 roku, podczas gdy premiera Octavii miała miejsce w 2004 r. (lifting w 2008 r.).

NASZ WYBÓR: SUV

Wnętrze

W tej dziedzinie różnice między Yeti i Octavią są zaskakująco niewielkie. Czeski SUV jest krótszy od kombi o 35 cm, ale już w przypadku rozstawu osi różnica wynosi zaledwie 2 centymetry. Dla pasażerów w obu autach miejsca jest praktycznie tyle samo. Minimalną przewagę na szerokość uzyskuje Yeti.

Jednak pojedynek definitywnie rozstrzyga pojemność bagażników. Pod tym względem Octavia nie ma sobie równych. Kompaktowe kombi dysponuje bagażnikiem o pojemności 605 litrów, który można powiększyć do 1655 l.

Na korzyść Octavii przemawia także większa ładowność. W Yeti podstawowa pojemność bagażnika jest mniejsza ażo 189 litrów. Co ciekawe, po złożeniu tylnej kanapy przewagę (105 l) uzyskuje Yeti. Uwzględniając jednak wszystkie argumenty, zwycięstwo w tej rundzie przypada Octavii.

NASZ WYBÓR: KOMBI

Jazda

W przypadku obu modeli gama jednostek napędowych jest zbliżona. W naszym porównaniu biorą udział wersje z silnikiem 1.4 TSI o mocy 122 KM, napędem na przednią oś i manualną, 6-biegową skrzynią. Nasze redakcyjne pomiary przemawiają na korzyść Octavii, która wyraźną przewagę zyskuje w przypadku przyspieszeń i elastyczności.

Porównywalne i dobre wyniki oba auta uzyskują w próbach hamowania. Pod względem poziomu hałasu przewaga Octavii jest wyraźna, ale dopiero przy wyższych prędkościach. SUV musi też uznać przewagę kombi w kategorii zużycie paliwa. Różnica nie jest co prawda duża (0,5 l/100 km) ale zauważalna. Octavia zyskuje też na wyższym komforcie jazdy.

Obie Skody w wersjach 1.4 TSI dostępne są tylko z napędem na przednią oś, więc trudno mówić o przewadze Yeti w terenie, tym bardziej, że Octavię można doposażyć w "Pakiet na bezdroża", obejmujący dodatkową osłonę silnika i zwiększony o 2,4 cm prześwit. Koszt takiego pakietu jest stosunkowo nieduży i wynosi 1000 zł.

NASZ WYBÓR: KOMBI

Koszty

Oba auta mają podobnie skalkulowane ceny i wyposażenie standardowe. W tym przypadku trudno wskazać jednoznacznego zwycięzcę.

NASZ WYBÓR: REMIS

WERDYKT

Efektowny wygląd Yeti to zbyt mało, by pokonać Octavię. Na korzyść kombi przemawia wyraźnie większy bagażnik, lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Wyniki sprzedaży pokazują, że klienci też wolą Octavię.

Dowiedz się więcej na temat: Toyota Avensis

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama