Dwadzieścia lat rodzinnego Forda. Miałeś takie auto?

Jeśli jako właściciele Polonezów lub "Dużych Fiatów" z zazdrością spoglądaliście w stronę kierowców rodzinnych Fordów Sierra, śmiało możecie zaliczyć się do motoryzacyjnych weteranów.

Chociaż trudno w to uwierzyć, tylnonapędowe auto segmentu D zniknęło z oferty Forda równe dwadzieścia lat temu. W 1993 roku nastała era "auta światowego" - w marcu w salonach pojawił się zupełnie nowy Ford Mondeo.

Reklama

Samochód był efektem rozpoczętego w 1986 roku programu rozwojowego, który - w głównej mierze - prowadzony był przez niemiecki oddział amerykańskiej marki. Prace nad opracowaniem nowego modelu pochłonęły astronomiczną wówczas kwotę 4,6 mld dolarów. Mondeo opracowano od podstaw w oparciu o nową płytę podłogową, równocześnie pracowano też nad nowymi sposobami produkcji. Od podstaw zaprojektowano również jednostki napędowe - wraz z debiutem modelu pojawiły się nowe benzynowe silniki serii Zetec wyposażone w szesnastozaworowe głowice i plastikowe kolektory dolotowe.

Inżynierowie skupili się również na zapewnieniu odpowiedniego poziomu ochrony pasażerom. Nadwozie wyposażono we wzmocnienia boczne, montowana w standardzie poduszka powietrzna kierowcy była policzkiem dla takich motoryzacyjnych potęg, jak Audi, BMW czy Mercedes. Na wyposażeniu standardowym znalazły się też takie dodatki, jak np. welurowa tapicerka, obrotomierz, centralny zamek czy wspomaganie kierownicy i ABS.

Debiut nowego rodzinnego Forda wywołał sporą sensację. Auto z miejsca zdobyło prestiżowy tytuł Samochodu Roku 1994 nieznacznie wyprzedzając Citroena Xantię i deklasując debiutującego w tym samym czasie Mercedesa klasy C.

Mondeo Mk I przetrwało w ofercie do 1996 roku. Wówczas auto poddane zostało gruntownemu liftingowi (chociaż producent mówił o II generacji) - pojawiły się słynne "kocie oczy", z czasem z oferty zniknął podstawowy silnik o pojemności 1,6 l. Dzięki tym zmianom karierę rynkową auta udało się przedłużyć do 2000 roku. Wówczas Ford zaprezentował światu zaprojektowane od nowa Mondeo mk III. Obecnie w ofercie amerykańskiej marki znajduje się już czwarta generacja auta. Zupełnie nowy model, który dostępny jest już za oceanem pod nazwą Fusion, trafi na europejskie rynki w przyszłym roku.

W czasie swojej dwudziestoletniej kariery Ford Mondeo zdobył ponad 20 nagród przyznanych w wielu europejskich krajach, m.in. w Chorwacji, Czechach, Niemczech, Holandii, Norwegii, Rosji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Do tej pory, w samej tylko Europie, nabywców znalazło już 4,5 mln egzemplarzy.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje