Drapieżne maluchy

Gdy obok stoi limuzyna o sportowym wyglądzie, nikt nie zamierza próbować kto "szybciej ruszy" sprzed świateł. Jednak stojąc obok małego samochodziku u wielu kierowców wzrasta poziom adrenaliny i ruszając energicznie, starają się udowodnić kto jest "panem drogi".

Czasami jednak to oni "wąchają dymy". Gdy pojazd nie musi spełniać roli "rodzinnej limuzyny", a ma być tylko spełnieniem marzeń kierowcy, to wybierany jest zazwyczaj pojazd segmentu B, z dużym silnikiem i sztywnym zawieszeniem. Ponieważ w Polsce niewiele osób stać na zakup takiej "drogiej zabawki", producenci nie zadbali o oferowanie tych wersji. Z zasady wyłamało się tylko kilku importerów, których pojazdy są w cennikach sprzedaży. Większość ?sportowych maluchów? trzeba jednak szukać w ofercie poza granicami Polski.

Citroen Saxo VTS

Reklama

W naszych salonach jest tylko namiastka VTS-a. Różnica między tradycyjnym, a sportowym saxo dotyczy: dodatków aerodynamicznych, sztywniejszego zawieszenia, "sportowych" przełożeń skrzyni biegów i silnika pozwalającego "pędzić z wiatrem". VTS oferowany w Polsce spełnia wszystkie założenia, oprócz ... napędu. Jest to bowiem wersja wyposażona w jednostkę 1400 ccm (75 KM), identyczną jak w innych samochodach Citroena 1,4. Oferowany na Zachodzie saxo VTS ma silnik 1600 ccm i moc 120 KM. Dzięki tej jednostce może jechać z prędkością maksymalną 205 km/h i przyspieszać 0-100 km w czasie 8,7 sek. Przyspieszenie VTS 1,4 wynosi natomiast 12,8 sek. Cena takiego modelu w Polsce to 43500 zł.

Fiat punto

Fiat punto (słowo to oznacza po włosku kropka) oferowany jest w wersji usportowionej jako HGT. Także on ma "sportowe" dodatki we wnętrzu i karoserii. Najistotniejszą różnicą od tradycyjnych modeli jest jednak silnik 1800 ccm osiągający moc maksymalną 131 KM. Dzięki temu punto HGT może osiągać prędkość maksymalną 205 km/h i przyspieszenia 8,6 sek. W Polsce jest to wersja znajdująca się w ofercie handlowej. Koszt zakupu to 55 700 zł.

Opel Corsa

W przypadku opla corsy samochody o "sportowym wyposażeniu" mają oznaczenie GSI. Najmocniejsza corsa ma silnik 1800 ccm o mocy 125 KM. Taka jednostka pozwala na uzyskanie prędkości 202 km/h, a przyspieszenie 0-100 km pojazd uzyskuje w czasie 9 sek. Koszt nowego GSI w salonie to 55450 zł. Dla mniej zamożnych, przygotowano wersje "sport". W pojazdach tych silnik ma słabszą moc (75 KM lub 90 KM), ale wizualnie samochód przypomina sportowe GSI. Ceny katalogowe wersji Sport to 46 200 zł (model z silnikiem 90KM) i 42650 zł (za wersję 75 KM).

Peugeot 206

Osiągnięcia Leszka Kuzaja na rajdowych trasach pokazały, że maluchem peugeot można jeździć szybko i bezpiecznie. Kupujący w salonach dealerskich nie mogą wprawdzie liczyć na rajdowy samochód WRC, ale do cywilnej jazdy producent przygotował wersję 2,0 S16 z silnikiem o mocy 138 KM. Pojazd z tą jednostką może jechać z prędkością 210 km/h i przyspieszać w czasie 8,9 sek. Cena modelu w salonach to 66500 zł

Renault Clio

Renault proponuje najszybszego "cywilnego malucha". Za kwotę 174 000 zł można zakupić dwuosobowe clio Sport 3,0 z silnikiem o mocy 226 KM. Pojazd ma szerzej rozstawione koła (normalnie 140 cm, w 3,0 - 150 cm), a silnik umieszczono nie pod maską, ale centralnie z tyłu (stąd tylko dwa miejsca siedzące). Prędkość maksymalna to 235 km/h, a przyspieszenie 6,4 sek.

Drugim wzbudzającym szybsze bicie serca jest clio sport 2,0. Wprawdzie cena jest o połowę niższa niż trzylitrówki (cena katalogowa to 86 000 zł), ale osiągi nie są wcale dużo słabsze. Pojazd ma silnik 2000 ccm 177 KM, który pozwala na jazdę z prędkościami 220 km/h i przyspieszenia rzędu 7,2 sek.

Skoda Fabia

Największa jednostka napędowa w skodzie to dwulitrówka o mocy 115 KM. Pojazd z takim silnikiem może jeździć z prędkościami ponad 195 km/h, a "setkę" na liczniku kierowca zobaczy po czasie 9,9 sek. Koszt fabii sedan z silnikiem 2,0 to obecnie 59750 zł.

Wyższe od innych oferowanych modeli ceny, nie są tylko efektem "sportowego image" i dużych silników. Z reguły samochody mają najbogatsze wyposażenie, w którym automatyczna klimatyzacja, systemy ABS i boczne poduszki powietrzne są standardem. Niektóre z "drapieżnych maluchów" mają także skórzaną tapicerkę i układy kontroli trakcji.

Jednak nawet najbogatsze wyposażenie nie powoduje, aby pojazdy te stały się rynkowym hitem. W Europie najlepiej sprzedawane są modele z silnikami o mocy poniżej 100 KM.

(BK)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: przyspieszenie | sport | maluchy | silnik | SEK | Pojazd
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy