Reklama

TNGA: koncepcja Toyoty na bezpieczniejsze i tańsze samochody

Czwarta generacja Toyoty Yaris to prawdziwa rewolucja. Auto zyskało nie tylko hybrydowy napęd oraz Toyota Safety Sense w standardzie. Jedną z kluczowych zmian w nowym Yarisie jest platforma, na której auto zostało oparte.

Co to jest TNGA?

TNGA to skrót od Toyota New Global Architecture. Nowa koncepcja projektowania i produkcji samochodów japońskiego producenta znana jest użytkownikom od 2014 roku. Zadebiutowała bowiem w Priusie IV generacji. Znana jest także z takich modeli jak legendarna Corolla czy terenowa Toyota RAV4. Istotą TNGA jest modułowość oraz wymienność poszczególnych elementów. Pięć platform różnej wielkości umożliwia konstruktorom stworzenie samochodów w niemal wszystkich segmentach. Dzięki standaryzacji wymiarów uproszczone zostały nie tylko procesy projektowania, ale także produkcji i tworzenia aut. Jak to wygląda w praktyce? Ściśle określone wymiary poszczególnych elementów (np. komory silnika) pozwalają na używanie tych samych podzespołów w różnych modelach. Takie rozwiązanie pozwoliło japońskiemu producentowi na znacznie obniżenie kosztów produkcji już na poziomie projektowania. Podobnie jest w przypadku procesów produkcyjnych. Modułowość pozwala bowiem na tworzenie mniejszych fabryk.

Nowa platforma w praktyce

Reklama

Czwarta generacja modelu zostanie stworzona na platformie GA-B. Jest nie tylko sztywniejszym, ale także lżejszym pojazdem do poruszania się po mieście. Zachowane zostały kompaktowe wymiary auta, jednak nie zaszkodziło to wnętrzu. Wręcz przeciwnie - platforma została bowiem opracowana tak, aby zmaksymalizować przestronność. Rozstaw osi został zwiększony o 5 centymetrów, a kół o prawie 6. To właśnie dzięki temu możliwe było osiągnięcie tak pojemnej przestrzeni. Nowa Toyota Yaris tym samym zyskała zupełnie inne proporcje i niemal atletyczną budowę. Ostatnia zmiana pozytywnie wpłynęła także na pewność prowadzenia.

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Główną korzyścią jaka wynika z zastosowania platformy TNGA jest znacznie zwiększone bezpieczeństwo. Jest ona bowiem o 37 procent sztywniejsza od poprzednika. Sprawia to, że pojazd znacznie lepiej skręca. Dzięki temu niezależnie od jakości dróg, kierowca i pasażerowie mogą czuć się naprawdę bezpiecznie. Na nowo zostało zaprojektowane także zawieszenie. Dzięki użyciu miękkich sprężyn nowy Yaris znacznie lepiej radzi sobie na dziurawych drogach oraz poprzecznych nierównościach. Zmiana położenia kluczowych podzespołów na niższe pozwala uzyskać lepszą widoczność z kabiny. Dodatkowo środek ciężkości przesunięto aż o 12 milimetrów niżej w stosunku do poprzedniej generacji. Wpływ na takie parametry miało także obniżenie fotela kierowcy aż o 4 centymetry. Tym samym inżynierowie zapewnili prowadzącemu znacznie większy zakres regulacji. Obniżony środek ciężkości oznacza nie tylko lepszą stabilność pojazdu na zakrętach. Zwiększyła się także precyzja prowadzenia. Jednak na poziom bezpieczeństwa wpływa nie tylko zastosowanie platformy TNGA. Wysoki komfort jazdy oraz poczucie pewności jest możliwe dzięki zastosowaniu systemu Toyota Safety Sense w standardzie oraz całkowicie nowej generacji poduszek powietrznych.

Liczne systemy poprawiające bezpieczeństwo dostępne w standardzie, do tego napęd hybrydowy czwartej generacji to nie jedyne zalety nowej Toyoty Yaris. Aby przekonać się, jak wygląda na żywo, warto udać się do salonów Toyoty. W dniach 11 - 12 września odbędą się dni otwarte, na których możesz zobaczyć najnowszą wersję tego popularnego modelu. 

Prezentacja partnera

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje