Pierwszy Rosomak już u zagranicznego odbiorcy

Kontrakt przewiduje dostarczenie w sumie 40 transporterów opancerzonych, produkowanych w Polsce.

Transporter opancerzony Rosomak
Transporter opancerzony RosomakGERARD/REPORTERReporter

Produkująca kołowe transportery opancerzone spółka Rosomak z Siemianowic Śląskich przekazała pierwszy ośmiokołowy wóz AMV odbiorcy zagranicznemu - poinformował w poniedziałek rzecznik firmy Michał Rumin.

W ramach kontraktu wartego ok. 170 mln zł siemianowicka spółka dostarczy 40 transporterów w wersji bazowej. Pierwszy z nich został przekazany w trzecim tygodniu stycznia. Cała partia zostanie dostarczona odbiorcy do końca maja bieżącego roku.

Kontrakt jest efektem umowy zawartej umowy z fińską spółką Patria Land Systems Oy, gdzie powstał modułowy pojazd opancerzony AMV z napędem 8x8, który w Polsce otrzymał nazwę Rosomak, przyjętą później dla produkujących do siemianowickich zakładów.

Jak zaznaczył w rozmowie z PAP dyrektor jednostki biznesowej produkcji Wojciech Zubko, produkcja transporterów będzie się odbywać w całości w siemianowickich zakładach. Nabywcą jest jeden z krajów Bliskiego Wschodu.

"To pierwszy kontrakt eksportowy o takiej skali realizowany przez nasze zakłady" - podkreślił prezes Rosomak S.A. Adam Janik. Dodał, że zamówienie to początek wspólnych działań eksportowych podejmowanych w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a wartość kontraktu znacznie wpłynie na wyniki finansowe siemianowickiej spółki.

Zgodnie z wymaganiami klienta transportery są produkowane w wersji niepływającej, z systemem osłon balistycznych i przeciwminowych o większej odporności niż wersja podstawowa.

Umowa zawiera także opcję na produkcję przez Rosomak S.A. kolejnych kilkudziesięciu pojazdów w różnych wersjach, w tym w odmianie przedłużonej. Jeśli opcja zostanie wykorzystana, łączna wartość kontraktu przekroczy pół miliarda złotych.

Członek zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy Rosomak S.A., Maciej Lew-Mirski ocenił, że zawarcie umowy na dostawę transporterów opancerzonych za granicę świadczy o tym, że polski przemysł obronny jest w stanie produkować wyroby na światowym poziomie i wygrywać z potentatami branży "bynajmniej nie ceną, ale przede wszystkim wysoką jakością".

Spółka poinformowała też, że w Siemianowicach uruchomiono produkcję ostatniego dotąd niewytwarzanego w kraju zasadniczego zespołu konstrukcyjnego transportera - zintegrowanych wsporników układu zawieszenia, czyli ramy pojazdu. Rosomak S.A. stały się dzięki temu dostawcą zintegrowanych elementów zawieszenia do wszystkich pojazdów rodziny AMV 8×8 na świecie.

W zakładach trwają prace związane z planowaną dostawą ok. 30 pojazdów siłom zbrojnym Słowacji. W tym kraju transporter połączony ze słowacka bezzałogową wieżą otrzymał nazwę Scipio. Przewidywana wartość zamówienia to 120 mln zł. O planowanym kontrakcie poinformowali latem ub. r. premierzy Polski Ewa Kopacz i Słowacji Robert Fico, którzy podpisali list u intencyjny o współpracy przemysłów zbrojeniowych.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas