Kierowcy kierowcom, czyli dobre praktyki, które sprawią, że każdemu będzie podróżować się lepiej

Jazda na suwak i tworzenie korytarza życia to nie tylko dobra praktyka na drodze, ale przede wszystkim twarde przepisy kodeksu drogowego – jeśli nie będziemy się do nich stosować, dostaniemy mandat. Na drodze istnieje wiele przyjętych lub umownych zasad, dzięki którym wszystkim jeździ się lepiej i bezpieczniej. Oto kilka z nich.

Jazda na suwak i korytarz życia

6 grudnia zeszłego roku weszły w życie przepisy, które obowiązują wszystkich kierowców. W kampanii #DobryKierowca, przygotowanej przez PKN ORLEN, w przystępny sposób wyjaśnia je jej ambasador, Robert Kubica. Korytarz życia ma ułatwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym, szczególnie tym ratującym życie. Naszym obowiązkiem jest zjechanie (chociażby częściowe) ze swojego pasa w taki sposób, by umożliwić pojazdowi jadącemu na sygnale swobodny przejazd. Zasada obowiązuje na drogach o minimum dwóch pasach ruchu. Kierowcy jadący prawym pasem zjeżdżają w prawą stronę, a ci z lewego pasa - na lewą. Jak prawidłowo się zachować, gdy poruszamy się po drodze wielopasmowej? Tylko kierowcy jadący skrajnym lewym pasem zjeżdżają na lewo, wszyscy pozostali kierują się na prawo.

Jazda na suwak obowiązuje nas przy znacznym ograniczeniu prędkości na obydwu pasach ruchu (nie tylko na tym, który się kończy), a więc w przypadku gdy na jezdni zrobił się zator spowodowany wypadkiem, robotami drogowymi czy po prostu dużym korkiem. Oczywiście na drodze muszą być przynajmniej dwa pasy ruchu w jednym kierunku, z czego jeden z nich kończy się, uniemożliwiając dalszą nim jazdę. Kierowca jadący pasem kończącym się musi dojechać nim do końca, a następnie z użyciem kierunkowskazu zjechać na pas, który umożliwia dalszą jazdę. Zgodnie z nowymi przepisami pojazd poruszający się jezdnią umożliwiającą jazdę musi przepuścić jeden pojazd z kończącego się pasa, a następnie przejechać sam. To samo robi kolejny kierowca. W przypadku, gdy przejezdny jest tylko środkowy pas, a dwa boczne się kończą, kierowca jadący pośrodku przepuszcza jeden pojazd z prawej strony i jeden z lewej strony.

Savoir-vivre na stacji benzynowej

Chyba każdy kierowca znalazł się w sytuacji, gdy po wjeździe na stację benzynową wszystkie dystrybutory były zajęte. Poczekać parę chwil to nie problem, chyba, że akurat bardzo się spieszymy. Dlatego dobrą praktyką jest zwalnianie miejsca przy dystrybutorach, gdy idziemy zapłacić za paliwo. Do tej pory licznik przy dystrybutorze i tak się blokował do czasu uiszczenia płatności, dlatego przeparkowanie samochodu niewiele zmieniało. Teraz na stacjach ORLEN obowiązuje zasada kolejkowania nalewu. Oznacza to, że inni kierowcy mogą skorzystać z dystrybutora, zanim zapłacimy za wlane paliwo. W takiej sytuacji warto ustępować miejsca przy dystrybutorach.

Aby przyspieszyć tankowanie, można skorzystać z aplikacji ORLEN VITAY z funkcją ORLEN Pay, dzięki której zapłacimy za paliwo, myjnię lub płyn do spryskiwaczy bez konieczności wizyty przy kasie. Wystarczy zeskanować kod QR z dystrybutora i zatwierdzić kwotę. Faktury za paliwo są wysyłane na adres e-mail podany podczas rejestracji.

Kolejnym istotnym udogodnieniem dla kierowców na stacjach ORLEN jest możliwość obustronnego tankowania. Dzięki specjalnie przystosowanym wężom można korzystać z dystrybutora nawet wtedy, gdy podjedziemy do niego z drugiej strony. To znaczne ułatwienie dla kierowców, gdyż do tej pory musieliśmy czekać w kolejce, aż zwolni się stanowisko po tej stronie, z której mamy bak.

Zasady korzystania z lewego pasa na autostradach

Chociaż każdy kierowca wie, że lewy pas służy do płynnego poruszania się po autostradzie, wielu z nas zapomina, jak właściwie z niego korzystać. Funkcją lewego pasa na autostradzie jest umożliwienie kierowcy bezkolizyjnego wyprzedzenia pozostałych pojazdów ale często zapominamy, że po ukończeniu manewru trzeba zjechać prawy pas. Niestety, wielu kierowców lewym pasem porusza się stale, traktując go jako pas do szybkiej jazdy. Kolejnym przewinieniem kierowców jest wyprzedzanie od prawej strony pojazdów, które blokują lewy pas. Taki manewr jest bardzo niebezpieczny i grozi wypadkiem, który przy dużych prędkościach rozwijanych na drogach szybkiego ruchu może skończyć się tragicznie.

Dbajmy o innych uczestników ruchu

Wielu z nas  narzeka na jednoślady: rowery i motocykle. Pamiętajmy jednak, że ich kierowcy mają  takie samo prawo do korzystania z drogi jak pozostali użytkownicy.  Dlatego pamiętajmy, aby zostawiać przestrzeń dla motorów i skuterów, by mogły swobodnie poruszać się i wyprzedzać, zwłaszcza w korkach. Dobrą praktyką jest trzymanie się krawędzi jezdni.

Przy manewrze wyprzedzania rowerzysty poczekajmy, aż przejedzie samochód z naprzeciwka, aby minąć jednoślad w bezpiecznej odległości.

 Szczególną uwagę zwracajmy na pieszych. Osoby zbliżające się do przejścia mają pierwszeństwo,  ale wielu kierowców zatrzymuje się dopiero, gdy pieszy jest już na drodze. Ostrożność zachowajmy zwłaszcza w deszczowe dni oraz wieczorem i w nocy, przy ograniczonej widoczności.


Prezentacja Partnera

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje