Reklama

Jak otworzyć serwis czyszczenia filtrów DPF ?

Zmieniające się przepisy, wzmożone kontrole policyjne na drogach, kary za brak ich posiadania, utrata homologacji pojazdu. Wszystkie te czynniki sprawiają, że usługa usuwania filtra DPF jest coraz mniej popularna. Argumentem przemawiającym dotychczas za nielegalnym procederem były wysokie koszty wymiany zużytej części, na rynku rozwija się jednak nowa usługa: czyszczenie filtrów cząstek stałych, która znacznie obniża koszty eksploatacji samochodu.

Tajemniczy skrót

Każdy właściciel pojazdu z silnikiem wysokoprężnym doskonale wie, czym jest DPF. Całkowite wymieszanie paliwa i spalenie go jest niemożliwe dla silnika, dlatego w trakcie jego pracy powstaje sadza. Filtr cząstek stałych (skrót DPF pochodzi z angielskiego diesel particulate filter) ma za zadanie wyłapywanie rakotwórczych cząstek ze spalin. Widocznym efektem jego działania jest brak charakterystycznego czarnego dymu unoszącego się z rury wydechowej. 

Automatyczna regeneracja ma swoje granice

Reklama

Filtr DPF ma strukturę plastra miodu. Spaliny trafiają do otwartych kanalików, gdzie cząsteczki sadzy zostają zatrzymane przez cząsteczki tlenku glinu i ceru oraz platyny. Podgrzana do temperatury 600 stopni Celsjusza sadza zamieniana jest w dwutlenek węgla i wodę. W ten sposób może być usunięta bez szkodzenia środowisku.

Jednak olej napędowy to nie jedyna substancja spalana przez silnik. Do filtra DPF trafia też popiół, który jest efektem spalania oleju silnikowego. Nie jest on spalany razem z sadzą, a zostaje na zawsze we wnętrzu filtra. Ograniczona w ten sposób pojemność wpływa na znaczne pogorszenie wydajności samochodu.

Nielegalny proceder

Oferta wycinania filtra cząstek stałych stanowiła nieodłączny element oferty niektórych zakładów mechanicznych. Klienci, często nieświadomi łamania prawa, pod pozorem rzetelnie wykonywanej usługi otrzymywali informację, że po usunięciu filtra samochód bez problemu przejdzie testy zadymienia spalin podczas okresowych badań na stacji kontroli pojazdów. Warsztaty oferujące usunięcie filtra zarabiały podwójnie. Pobierały opłatę za wycięcie filtra, a drugi raz za sprzedaż tego, co zostało wycięte (najdroższej części - wkładu filtra pokrytego cząstkami platyny). Niestety według przepisów samochód z usuniętym filtrem DPF nie może legalnie poruszać się po drogach publicznych (z powodu utraty homologacji). 

Brak wyżej wymienionej części jest prosty do zauważenia. Samochód będzie zostawiał za sobą czarną chmurę. Usuwanie filtra może przyczynić się do otrzymania wysokiego mandatu (wyjazd za granicę  może skończyć się mandatem nawet do 3500 euro), a także znacznie obniża wartość rynkową pojazdu. Przy odsprzedaży auta z wyciętym filtrem cząstek, kierowca musi poinformować o takiej przeróbce nabywcę.

Zaostrzenie przepisów za brak posiadania filtra DPF oraz wzrost świadomości wśród kierowców zaowocowały szybkim spadkiem ilości warsztatów, które oferują usługę usuwania tej części. Rośnie natomiast popyt na usługę czyszczenia filtra cząstek stałych.

Nowe technologie i niska cena

Czym  jest hydrodynamiczna metoda czyszczenia filtrów cząstek stałych? Opiera się na wykorzystaniu siły przepływu wody oraz impulsu sprężonego powietrza z kompresora. Przy burzliwym przepływie, strugi cieczy mieszają się tworząc wiry, które w łatwy sposób przenikają i usuwają cząstki stałe. Wysoka skuteczność tej metody zdominowała rynek, tym samym przesuwając na dalszy plan te mniej skuteczne.

Argumentem przemawiającym za popularnością usługi wyczyszczenia filtra, jest z pewnością aspekt ekonomiczny. Cena takiej usługi waha się między 400 a 600 zł. Jej przystępność sprawia, że spada popyt na dużo droższe usuwanie filtra.

Nowe możliwości biznesowe

W ostatnich latach na rynku pojawia się coraz więcej firm świadczących usługi czyszczenia filtrów DPF. Korzystają z nich warsztaty samochodowe oraz klienci indywidualni. Coraz częściej o usługę pytają również właściciele firm transportowych oraz miejskie zakłady komunikacji.

Do rozpoczęcia biznesu oferującego usługi czyszczenia filtrów DPF potrzebna jest specjalistyczna maszyna czyszcząca. Koszt zakupu takiego sprzętu waha się w przedziale od 75 do 115 tys. zł netto w ofercie polskiego producenta Otomatic. Wraz z maszyną przedsiębiorca otrzymuje szkolenie z jej obsługi. Współwłaściciel firmy Krzysztof Smolec podkreśla, że nabywając procesjonalną maszynę wraz ze szkoleniem, sam proces czyszczenia nie wymaga już specjalnych umiejętności. Firma oferuje pełne wsparcie techniczne po zakupie maszyny oraz biznesplan z analizą rynku, grup klientów i planem marketingowym.

Przeciętny koszt techniczny wyczyszczenia filtra waha się pomiędzy 30 a 40 zł netto. Jak więc wyliczają eksperci z firmy Otomatic, zwrotu inwestycji z zakupu maszyny można spodziewać się już w okresie od 6 do 12 miesięcy od zakupu.

Popyt stale rośnie

Od  2017 roku coraz większa liczba patroli policyjnych posiada odpowiedni sprzęt diagnostyczny pozwalający na dokładną kontrolę emisji spalin. Co więcej, od tego samego roku nowe pojazdy z silnikiem benzynowym muszą opuszczać fabrykę z filtrem cząstek stałych GPF.

Planowane wprowadzenie kryterium oceny zadymienia spalin z poziomu 1.5 m-1 do 0,2 m-1 dla pojazdów z normą Euro 5 i Euro 6, sprawi że rynek oferujący usługi czyszczenia filtra DPF będzie rozwijał się jeszcze przez kilka dobrych lat.

 

Artykuł powstał we współpracy z firmą Otomatic.

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje