Reklama

Jak naprawdę działa napęd hybrydowy Toyoty?

Jak naprawdę działa napęd hybrydowy Toyoty? Toyota może się pochwalić zupełnie nowym napędem hybrydowym czwartej generacji, który łączy moc silnika spalinowego z elektrycznym. Taki napęd dostępny jest już w modelu Yaris Hybrid 2020. Jak działa i ile spala hybryda, a co za tym idzie – ile będzie nas kosztować codzienna eksploatacja takiego auta? Wyliczenia zaskakują!

Jak zbudowana jest hybryda czwartej generacji?

Hybryda łączy działanie dwóch silników: spalinowego i elektrycznego. Te połączone są z nowoczesną baterią litowo-jonową. Akumulator jest lżejszy, ale jednocześnie o 20 proc. pojemniejszy niż w poprzednich hybrydach, dzięki czemu może zapewnić dłuższą jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym. To oczywiście przekłada się na oszczędność paliwa i niższą emisję spalin. Warto zwrócić jeszcze uwagę na silnik benzynowy. Hybrydy czwartej generacji zostały wyposażone w zupełnie nową trzycylindrową jednostkę, znaną już być może kierowcom z nowej Corolli czy Toyoty RAV4. Silnik, który napędza hybrydowego Yarisa, charakteryzuje się wysokim stopniem sprężania oraz rekordowo wysoką, jak na silnik benzynowy, sprawnością termiczną - wynosi ona ponad 40 proc., co pozwoliło znacznie zwiększyć wydajność całego układu. Warto dodać, że jednostka produkowana jest w Polsce. Nasz kraj jest jedynym miejscem poza Japonią, w którym wytwarza się komponenty do napędów hybrydowych.

Jak działa silnik hybrydowy w nowym Yarisie?

Reklama

Układ inteligentnie dysponuje energią w taki sposób, by jak najefektywniej ją wykorzystać. Silniki mogą pracować jednocześnie lub każdy z osobna. Samochód sam dobiera optymalne rozwiązanie do sytuacji na drodze. Silnik elektryczny najlepiej sprawdza się przy ruszania, parkowaniu i na krótkich dystansach. Z kolei silnik benzynowy potrafi rozłożyć siły na całą drogę, dlatego na długiej trasie działa właśnie on. Podczas jazdy ze stałą prędkością uruchomione są obydwa napędy, również w trakcie gwałtownego przyspieszania (wyprzedzania) samochód wykorzystuje pełną moc obydwu jednostek. Silnik elektryczny odzyskuje energię z hamowania i pracy silnika spalinowego. Wykorzystuje również nadwyżki energii, które powstają przy jeździe ze stałą prędkością. Te magazynowane są w akumulatorze, a następnie wykorzystywane przez jednostkę elektryczną. Dzięki temu akumulatora hybrydowego w Toyocie nie trzeba ładować, a silnik spalinowy znacznie oszczędniej zużywa paliwo.

Niższe spalanie przy zwiększonej mocy

Wiemy już, że cały układ pracuje w taki sposób, by spalanie było jak najniższe, ale inżynierowie z Toyoty zadbali również o jednoczesne zwiększenie mocy. Wydajność silnika elektrycznego wzrosła aż o 20 proc., a jego całkowita moc zwiększyła się o 16 proc. Silnik elektryczny ma aż 79 koni mechanicznych, a jego moc obrotowa wynosi 141 Nm. Pozwala on na jazdę w trybie elektrycznym z prędkością aż 130 km/h. Toyota Yaris została wyposażona w nowoczesny silnik 1.5 Hybrid 116 KM z bezstopniową skrzynią biegów e-CVT. Prędkość 100 km/h Yaris rozwija w ciągu 9,7 sekundy, ale przecież nie chodzi tylko o to, jak szybko osiąga tę wartość. Zwiększenie mocy sprawiło, że auto stało się bardziej dynamiczne i elastyczne przy wyższych prędkościach.

Ile spala hybrydowa Toyota?

Tym, co chyba najbardziej zainteresuje kierowców, jest spalanie w najnowszej Toyocie Yaris. Ile faktycznie oszczędzimy inwestując w takie auto? W ruchu miejskim samochód często przełącza się na silnik elektryczny, z kolei w trasie więcej korzysta z silnika spalinowego, dlatego wartość spalania będzie znacząco się różniła w zależności od obranej trasy. Bazując jednak na obietnicach producenta, możemy założyć, że wynosi 3,8 - 4,3 l paliwa na 100 km. Takie dane Toyota uzyskała dzięki nowej, bardziej realistycznej metodzie WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure). Przyjmijmy obecną cenę benzyny, która wynosi około 4,50 zł za litr. Zatem 100 km przejedziemy za mniej niż 20 zł. Samochody hybrydowe są więc bardziej ekonomiczne niż te konwencjonalne. Oszczędność odczujemy już od początku użytkowania naszej hybrydy, a przy większym przebiegu - rzędu 100 tys. kilometrów - możemy zaoszczędzić nawet do kilkunastu tysięcy złotych.

 

Prezentacja partnera

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje