Konkurs „Renault Easy City. Design the Future” rozstrzygnięty

Jak ma wyglądać transport publiczny przyszłości? Czy w coraz bardziej zatłoczonych miastach znajdzie się jeszcze miejsce dla prywatnych samochodów? Co z miejscami przesiadkowymi? Na te pytanie odpowiedzi szukali uczestnicy konkursu „Renault Easy City. Design the Future”.

Zadaniem uczestników było zaprojektowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla elektrycznego i w pełni autonomicznego pojazdu przyszłości - EZ-GO. Proste? Niekoniecznie, bo w otaczającym nas świecie zmiany w sposobie przemieszczania stają się rewolucyjne. Nikt jeszcze dwa lata temu nie spodziewał się, że ulicami zawładną elektryczne hulajnogi. Co będzie za rok, dwa, pięć? Uczestnicy konkursu, głównie projektanci i architekci, musieli wykroczyć poza teraźniejszość i zrozumieć zmiany w sposobach poruszania się w przestrzeni miejskiej, obejmujące m.in. system przewozu małych grup na żądanie, a także promocji elektrycznej, współdzielonej i zintegrowanej mobilności.

Brzmi skomplikowanie, w rzeczywistości polega to na stworzeniu przestrzeni dla pojazdów, które będą alternatywą dla autobusów, tramwajów czy metra. Będą bardziej mobilne, bo nie ograniczone stała trasą, mniejsze, bo przeznaczone dla maksymalnie 9 pasażerów oraz szybsze, bo rozsiane po całym mieście i dostępne dla każdego tu i teraz czyli na żądanie.

Spośród 13 nadesłanych prac jury konkursu "Renault Easy City. Design the Future" wybrało 5 finałowych. Najlepszą wizję przyszłości roztoczyli Jakub Jedynak i Radosław Domżoł, którzy zaprojektowali sieć centrów przesiadkowych, wykorzystujących pojazd Renault EZ-GO do transportu ostatniej mili.

I miejsce

Pierwsze miejsce w konkursie zajęli Radosław Domżoł i Jakub Jedynak. Radosław Domżoł pochodzi z Mysłowic, jest absolwentem III LO im. A. Mickiewicza w Katowicach oraz studiów I stopnia kierunku architektura na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Uczestniczył w wymianie studenckiej z Uniwersytetem Technologii i Ekonomii (BME) w Budapeszcie. Obecnie jest studentem II stopnia kierunku architektura na Politechnice Krakowskiej oraz pracownikiem krakowskiego biura Mokaa Architekci. Entuzjasta nowych technologii, kawy oraz architektury. Jakub Jedynak jest studentem piątego roku na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Jego dwie wielkie pasje to architektura i motoryzacja. Od wielu lat interesuje go problem połączenia urbanistyki, miejskiego życia z szeroko pojętym transportem.

Projekt Jedynaka i Domżoła zakłada stworzenie sieci centrów przesiadkowych rozmieszczonych w odpowiednich odległościach w oparciu o gęstość zaludnienia. Transport "ostatniej mili" miałby się odbywać z wykorzystaniem autonomicznych, współdzielonych pojazdów Renault EZ-GO, a komunikacja między centrami przesiadkowymi - za pośrednictwem tradycyjnego transportu zbiorowego.

Pojazdy zostały umieszczone na różnych poziomach, żeby wyeliminować przecinanie się dróg środków transportu wewnątrz obiektu. Jednocześnie spadek terenu został dobrany w taki sposób, by zapewnić bezpieczeństwo użytkowników oraz dostępność dla osób starszych czy z niepełnosprawnością. Centrum przesiadkowe posiada również dodatkowe funkcje - sklep, kawiarnię, miejsce integracji, przechowalnię bagażu i warsztat rowerowy. Na dostępnym dla użytkowników zadaszeniu obiektu znalazły się obiekty sportowe i zieleń rekreacyjna.

- Wartością tego projektu jest to, że traktuje miasto jako krajobraz. Przestrzeń parkingowa i miejsce przechowywania samochodów współdzielonych zostało powiązane z formą terenową i dzięki temu tak ją ukształtowano, że nie ma tam schodów i trudnych do pokonania przez pieszych różnic terenu. Wszystko jest organicznie ze sobą połączone. Choć duży rozmach, jeśli chodzi o wykorzystanie przestrzeni, może się wydawać trochę naiwny, to jednak tak sobie wyobrażam miasto przyszłości. Piesi, współdzielone pojazdy i transport publiczny są traktowani jako równorzędni uczestnicy miejskiej wspólnoty - mówi Małgorzata Kuciewicz, jurorka konkursu.

Zwycięzcy otrzymali największe uznanie jury oraz główną nagrodę pieniężną w wysokości 20 tys. zł.

II miejsce

Drugie miejsce przyznano Wiktorowi Szulferowi, Julii Kazimierskiej i Olkowi Kępińskiemu. Autorzy są studentami wzornictwa przemysłowego na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Razem prezentują szerokie doświadczenie w dziedzinach od inżynierii przez grafikę i projektowanie produktu po projektowanie interakcji i badania socjologiczne.

W konkursie "Renault Easy City. Design the Future" przedstawili koncepcję systemu "Ez Puls". Składa się on z trzech modułów: stacji organizujących korzystanie z elektrycznych samochodów autonomicznych na żądanie, zlokalizowanych w pobliżu węzłów komunikacyjnych, zatoczek dla pojazdów EZ-GO oraz aplikacji mobilnej umożliwiającej rozpoczęcie podróży tym samochodem. Pojazdy EZ-GO w tym projekcie przechowywane są pod ziemią, w specjalnych magazynach buforowych. Tam również odbywa się ładowanie samochodów, a jednocześnie pojazdy stanowią element systemu energetycznego, magazynując energię.

- Projekt przedstawia wizję miasta, w którym chcielibyśmy żyć, wizję, w której samochody nie dominują, lecz są schowane przed naszym wzrokiem. Możemy się nimi dzielić i żyć w zielonym mieście. Ulice są nieco zwężone, dostosowane do potrzeb samochodów autonomicznych, elektrycznych, współdzielonych. To jest ta droga, którą chcemy iść - chcemy, żeby wszystkim nam się żyło w mieście coraz lepiej i wygodniej, przy czym ta wygoda nie musi polegać na tym, że będziemy mieć bardzo szerokie ulice, na których jest dużo samochodów. W tym projekcie wygoda jest budowana w zupełnie inny sposób: bliżej dobrej przestrzeni publicznej, natury - mówi Krzysztof Herman, juror konkursu.

Autorzy projektu otrzymali drugą nagrodę w wysokości 10 tys. zł.

III miejsce

Trzecią lokatę zajęli Jan Heymer i Wacław Marat. Jan Heymer jest absolwentem Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (studia inżynierskie) i Politechniki Warszawskiej (studia magisterskie). Obecnie pracuje małym warszawskim biurze nad projektami w różnych skalach architektoniczno-urbanistycznych. Za swój największy dotychczasowy sukces uważa wejście do finału konkursu na Plac Centralny w Warszawie. Z kolei Wacław Marat jest absolwentem Pracowni Multimedialnej Kreacji Artystycznej na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie. Urodził się w Łodzi, ale od 8. roku życia związany jest ze stolicą. Obecnie pracuje jako projektant, ilustrator, animator, Art Director w agencji reklamowej.

W swojej pracy konkursowej autorzy przedstawili koncepcję miejsca przesiadkowego zainspirowaną strukturami tworzonymi przez... bobry. Ważnym aspektem tej koncepcji jest uspokojenie ruchu oraz tworzenie miasta o bogatych relacjach wewnętrznych, przyjaznego mieszkańcom. Projekt opiera się na modułach łączonych łukowymi przegubami. Pozwala to na dostosowanie miejsca przesiadkowego z infrastrukturą dla pojazdu EZ-Go do potrzeb mieszkańców i połączenie go z przestrzenią dla miejskiej aktywności - może się tam znaleźć np. boisko, plac zabaw, niewielki sklep spożywczy, sala wspólnotowa czy scena.

- Uważam tę pracę za ciekawą, ponieważ proponuje ona modularność i dzięki temu projekt może być dostosowany do bardzo wielu miejsc. W małym miasteczku czy na niewielkim placu kompleks może cechować nieduże zróżnicowanie, ale im więcej będzie wykorzystywanych środków transportu i potrzebnych funkcji, tym bardziej system modularny może być rozbudowany. W tym projekcie ważne było dla mnie też to, że stawia on na pierwszym miejscu miejskie życie i traktuje transport jako usługę, która ma to życie obsługiwać. Samochód nie jest tu na pierwszym planie - mówi Radosław Gajda, juror konkursu.

Za zajęcie trzeciego miejsca autorzy otrzymali nagrodę w wysokości 5 tys. zł.

W gronie finalistów znalazły jeszcze dwa inne zespoły, które otrzymały pamiątkowe dyplomy. To Aleksandra Dentkowska, Anna Kowalczyk i Aleksandra Zawada (absolwentki Politechniki Warszawskiej) oraz Marek Szlęk, Oskar Szymańczyk, Grzegorz Górnikiewicz i Adam Zbroiński (studenci Politechniki Śląskiej). Laureatów konkursu wyłoniło jury w składzie: Vincent Carré (przewodniczący), Wojciech Drzewiecki, Radosław Gajda, Krzysztof Herman, Małgorzata Kuciewicz, Iga Mościchowska i Agata Szczech.

Finałowi konkursu towarzyszył panel dyskusyjny z udziałem ekspertów oraz ekspozycja i pokazowe przejazdy elektrycznego, współdzielonego pojazdu autonomicznego Renault EZ-GO, który po raz pierwszy pojawił się w Polsce. Nie zabrakło chętnych, którzy cieli z bliska zobaczyć nietypowy środek lokomocji. Niektórym udało się nawet odbyć krótką przejażdżkę, wśród szczęśliwców były ambasadorki marki Renault, aktorki Katarzynka Glinka, Anna Dereszowska oraz Olga Frycz.

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje