Polacy kochają swoje samochody

Zdecydowana większość Polaków dba o swoje samochody bardziej niż o własne zdrowie. Jesteśmy również bardziej skłonni ponosić dodatkowe koszty na paliwo wyższej jakości, by lepiej chronić silnik.

Przyczyn naszego wyjątkowego podejście do samochodów należy szukać w emocjonalnym przywiązaniu Polaków do swoich aut oraz dumie, która wynika z faktu ich posiadania - taki wniosek płynie z przeprowadzonego na zlecenie firmy Shell badania "I love my car".

W marcu br. TNS OBOP przeprowadził badanie dotyczące stosunku Polaków do ich samochodów. Wnioski, które płyną z przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie dorosłych Polaków sondażu, są zaskakujące. Większość z nas jest tak przywiązana do swoich samochodów, że troszczy się o nie bardziej niż o własne zdrowie. Polacy są też skłonni wydać więcej pieniędzy na to, by zapewnić sprawne funkcjonowanie silników w swoich autach.

Reklama

Kochamy samochody

Większość z nas widzi w regularnym serwisowaniu pojazdów metodę na oszczędzenie sobie przyszłych wydatków na naprawy. Zależność ta jest oczywista dla dwóch trzecich respondentów. Jednak wielka skłonność Polaków do troski o samochód, większa niż do dbania o własne zdrowie, nie może opierać się wyłącznie na podstawach ekonomicznych. Istotne wydają się przede wszystkim emocje, jakie wywołują w nas samochody.

Aż 91 proc. Polaków czerpie przyjemność z jazdy, a 72 proc. z dbania o swoje auto. Zaskoczeniem okazał się fakt, że 22 proc. nas nadaje im imiona i traktuje jak bliskiego przyjaciela, a 83 proc. podkreśla, że ich zdaniem każdy samochód ma swój indywidualny charakter i osobowość. Dlatego też dla zdecydowanej większości z nas fakt posiadania samochodu w dobrym stanie jest powodem do dumy.

Samochód cenniejszy niż zdrowie

Z porównania części ankiet dotyczącej utrzymania i naprawy samochodu z pytaniami związanymi z troską o zdrowie wynika, że większą wagę przywiązujemy do dobrego stanu naszych samochodów niż do swojego zdrowia.

83 proc. respondentów stwierdziło, że to, jak technicznie sprawny jest ich samochód, jest dla nich bardzo ważne, podczas gdy analogicznej odpowiedzi na pytanie o zdrowie udzieliło zaledwie 64 proc. pytanych. Nie dziwi zatem, że Polacy częściej odwiedzają warsztat w celu dokonania przeglądu niż pojawiają się u lekarza na okresową kontrolę.

Ponad dwukrotnie więcej ankietowanych zadeklarowało, że poświęca więcej czasu na to, by zatroszczyć się o wygląd i stan samochodu niż w celu zadbania o własne zdrowie i kondycję. Dlatego też częściej jesteśmy skłonni oddawać samochód do specjalisty niż sami udać się po fachową pomoc medyczną. Zaledwie 12 proc. mężczyzn i 1 proc. kobiet samodzielnie dokonuje napraw, podczas gdy na własną rękę, domowymi sposobami, leczy się aż 20 proc. badanych.

Polacy są też bardziej skłonni ponieść dodatkowe koszty na paliwa i części zamienne (odpowiednio 54 proc. i 47 proc. zadeklarowało gotowość wydania większych kwot w celu poprawy funkcjonowania samochodu), niż na wysokiej jakości żywność czy zbilansowaną dietę (odpowiednio 30 proc. i 15 proc.).

Premia w paliwach premium

Z troski i przywiązania do samochodów wynika skłonność Polaków do korzystania z paliw typu premium, 60 proc. respondentów zadeklarowało, że tankuje paliwa lepszej jakości, choć tylko 9 proc. z nich robi to regularnie. Jednocześnie 86 proc. respondentów stwierdziło, że ich samochody działają lepiej, gdy stosują paliwa premium.

Badani podkreślali zwłaszcza większą wydajność silnika (43 proc.), ekonomię spalania (30 proc.) oraz jego większą moc (36 proc.). Ostatnia z właściwości paliw wyższej jakości została zauważona zwłaszcza przez mężczyzn (45 proc.), podczas gdy kobiety zwróciły uwagę na ekologiczny aspekt ich stosowania (38 proc.).

23 proc. ankietowanych wskazało także na czyszczące własności paliw typu premium, podkreślając, że zapobiegają one odkładaniu się osadów w silniku. Choć wydaje się, że wiedza dotycząca wpływu zawartych w paliwie aktywnych substancji penetrujących, które rozpuszczają osady gromadzące się na cylindrach oraz wtryskach, jest dość specjalistyczna, okazała się ona powszechną wśród respondentów. Wysoki procent odpowiedzi wskazującej na tę oraz inne cechy ulepszonej formuły paliw wskazuje, że Polacy nie tylko kochają swoje samochody, lecz także znają się na nich i wiedzą, czego ich pojazdy potrzebują, by móc funkcjonować sprawniej.

Wnioski

- Polacy traktują swoje samochody po ludzku, 83 proc. z nas uważa, że mają one swoją osobowość, 44 proc. czuje się z nimi emocjonalnie związana a 22 proc. respondentów nadaje im imię i traktuje jak prawdziwego partnera a wręcz przyjaciela. 83 proc. Polaków czuje się dumnych z takiej "przyjaźni".

- Kochamy swoje samochody, gdyż okazują się one dla nas źródłem przyjemności. 80 proc. mężczyzn i 59 proc. kobiet radość sprawia dbanie o swoje auto, a jazda samochodem stanowi przyjemność aż dla 91 proc. ankietowanych.

- Renia, Henio i Cytryna to tylko kilka z najpopularniejszych imion, jakie nadajemy swoim samochodom. Większość z nich pochodzi od marki samochodu, choć zdarzają się także nazwy z nią nie związane, jak Szerszeń, Szrotek, czy po prostu Pocisk Miłości. W ten czuły i osobisty sposób do swoich samochodów przemawia 22 proc. Polaków.

- 83 proc. respondentów podkreśla, że stan technicznych ich samochodu jest dla nich bardzo ważny, podczas gdy stan swojego zdrowia za istotny uznaje jedynie 64 proc. z nas. Nie dziwi zatem fakt, że ponad dwa razy więcej Polaków regularnie dba o samochód niż o swoje zdrowie. Prawie co dziesiąty mężczyzna w Polsce dokonuje przeglądu przynajmniej raz w miesiącu. Motywacją dla troski o samochody jest także poczucie, iż zadbany samochód jest bezpieczny (70 proc.) oraz mniejsze wydatki na jego naprawę w przyszłości (66 proc.).

- Polacy często sięgają po paliwa premium, podkreślając ich pozytywny wpływ na działanie silnika. Związek pomiędzy tankowaniem paliw o ulepszonej formule, a lepszym funkcjonowaniem silnika dostrzega aż 86 proc. respondentów. 52 proc. z nas woli wydać więcej pieniędzy, by zatankować benzynę lub olej napędowy lepszej jakości.

Dowiedz się więcej na temat: niekochana | Kochanie | samochód | Polacy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy