Reklama

Jeździsz – zyskujesz. Sprawdzamy, jakie są przywileje dla aut elektrycznych

Elektromobilność to wiele udogodnień i korzyści dla kierowców, których po prostu nie sposób przecenić. Chodzi między innymi o o możliwość uzyskania dotacji i ulg podatkowych, wyraźne zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów, możliwość szybszego pokonywania zatłoczonych miejskich ulic czy lepszy dostęp do miejsc parkingowych. Wobec trwającego właśnie boomu na elektromobilność postanowiliśmy sprawdzić, z jakimi przywilejami wiąże się zakup i użytkowanie samochodu elektrycznego.

Dotacje na wagę złota

Koszty utrzymania i eksploatacji auta napędzanego silnikiem spalinowym można ograniczyć tylko na kilka sposobów: stosując się do zasad ecodrivingu, tankując tanie paliwo dobrej jakości i dbając o prawidłowy stan techniczny samochodu. Zupełnie inaczej jest jednak w przypadku pojazdów elektrycznych, które często już w momencie zakupu mogą okazać się zdecydowanie "tańsze" od samochodów o konwencjonalnym napędzie. Dla nabywców nowych "elektryków" przygotowano bowiem rządowy program wsparcia realizowany ze środków zgromadzonych w Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jeżeli zapisy te wejdą w życie, różnica w cenie samochodu elektrycznego, a jego konwencjonalnego odpowiednika będzie naprawdę niewielka. W przypadku wersji bazowej Volkswagena e-Craftera różnica wynosić będzie tylko 14 000 zł, przy dopłacie 70 000zł z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Warto tu zauważyć, że w przypadku samochodów dostawczych nie jest określony limit ceny tak jak w przypadku samochodów osobowych. Jeżeli zapisy dotyczące dopłat wejdą w życie, TCO samochód elektrycznych będzie wypadać bardzo atrakcyjnie na tle konwencjonalnych odpowiedników.

"Elektryk" - sposób na oszczędność?

Reklama

Ale dzięki nowej, rządowej ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, właściciele pojazdów elektrycznych mogą skorzystać z wielu innych ułatwień i przywilejów, takich jak na przykład zwolnienie z opłat za parkowanie (ustawodawca przewidział ponadto możliwość wyznaczania specjalnych miejsc postojowych dostępnych tylko dla "elektryków"), możliwość swobodnego wjazdu do powstających w miastach stref czystego transportu czy dostęp do buspasów, zastrzeżonych dotąd jedynie dla taboru komunikacji miejskiej, pojazdów uprzywilejowanych czy taksówek.

Na tym jednak lista korzyści związanych z zakupem i posiadaniem samochodu elektrycznego jeszcze się nie kończy. Już teraz wszystkie nowe "elektryki", auta zasilane wodorem, a także hybrydowe napędzane silnikiem spalinowo-elektrycznym o pojemności nieprzekraczającej 2000 cm3 są całkowicie zwolnione z podatku akcyzowego (przypomnijmy, że w przypadku samochodów z silnikami o pojemności większej niż 2000 cm3, akcyza wynosi dziś 18,6 proc.). Osoby prywatne i firmy posiadające w swojej flocie auta elektryczne mogą poza tym dokonywać na nie odpisów z tytułu ich zużycia do kwoty 225 000 zł, a nie - jak w przypadku samochodów o konwencjonalnym napędzie - 150 000 zł.

Coraz lepsza infrastruktura

Właściciele aut elektrycznych mogą także korzystać - często zupełnie za darmo! - z ogólnodostępnych ładowarek samochodów elektrycznych, których w polskich miastach instaluje się obecnie coraz więcej. Spotkamy je między innymi na parkingach pod supermarketami, w galeriach handlowych, pod urzędami, przy dworcach kolejowych czy w strefach płatnego parkowania. Coraz lepsza i łatwiej dostępna infrastruktura ładowania sprawia, że użytkownicy "elektryków" nie muszą się już więcej martwić o to, gdzie w razie potrzeby będą mogli szybko doładować samochód. Według zapowiedzi przedstawicieli Ministerstwa Aktywów Państwowych liczba dostępnych ładowarek ma sukcesywnie wzrastać, zarówno jeśli chodzi o urządzenia standardowej mocy oraz szybkie ładowarki na prąd stały. Nic więc dziwnego, że Polacy nie traktują już samochodów elektrycznych jako sezonowej ciekawostki i coraz częściej decydują się na ich zakup.

Na rosnącą popularność elektromobilności mają również wpływ decyzje polskiego rządu, który w 2017 r. przyjął Plan Rozwoju Elektromobilności. Jego celem jest stworzenie warunków do rozwoju elektromobilności w naszym kraju, rozwój przemysłu związanego z tym sektorem oraz stabilizacja sieci elektroenergetycznej. I choć rozwiązania te nie są na pewno tak radykalne, jak te, które zamierzają wkrótce wprowadzić Norwegia, Francja czy Wielka Brytania (we wszystkich tych krajach na przestrzeni najbliższych kilku-kilkunastu lat zostanie wprowadzony całkowity zakaz sprzedaży samochodów spalinowych), to mają one z pewnością niebagatelny wpływ na popularyzację pojazdów elektrycznych, których, nawiasem mówiąc, do 2040 r. ma się na całym świecie poruszać po drogach nawet 530 milionów sztuk (według szacunków Polish EV Outlook 2020, w 2025 roku po polskich drogach ma się natomiast poruszać ponad 100 tysięcy "elektryków", przy liczbie publicznie dostępnych punktów ładowania 40 tys).

Korzyści nie tylko dla kierowców

Wspomniane już wcześniej zalety samochodów elektrycznych można by oczywiście jeszcze długo wymieniać, wskazując na ich ergonomię, bezpieczeństwo, wygodę i świetne właściwości jezdne. "Elektryki" są wszak ciche i łatwe w obsłudze - nie trzeba w nich przecież wymieniać oleju, filtrów oraz wielu części eksploatacyjnych - oraz nad wyraz dynamiczne. Wynika to z samej konstrukcji silnika elektrycznego, w którym moment obrotowy jest dostępny już od zerowej prędkości obrotowej. Nisko położony środek ciężkości, sprawia ponadto, że "elektryki" prowadzą się przewidywalnie i pewnie (zasilające je akumulatory umieszcza się zwykle w podłodze).

Ale elektromobilność nie miałaby z pewnością tak dobrej prasy, gdyby nie fakt, że niesie ona wymierne korzyści nie tylko dla kierowców, ale także dla całego świata przyrody. Trwałe odejście od silników spalinowych pozwoli skutecznie ograniczyć postępującą degradację środowiska, zmniejszyć wydobycie paliw kopalnych i zanieczyszczenie powietrza, a także znacząco zminimalizować emisję szkodliwych pyłów, tlenków siarki i tlenków azotu czy gazów cieplarnianych.

 

Artykuł powstał we współpracy z marką Volkswagen Samochody Dostawcze

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje