Suzuki Alto

Wtorek, 5 września 2023 (10:57) Aktualizacja Piątek, 12 stycznia 2024 (16:11)
Suzuki Alto to mały, kompaktowy samochód miejski produkowany przez japońskiego producenta od 1979 r. Obecnie dostępny jest tylko w Japonii – z Europy został wycofany w 2014 r. Model został stworzony z myślą o zatłoczonych ulicach, znany przede wszystkim z niewielkich wymiarów i niskich kosztów utrzymania.
Suzuki Alto - najważniejsze informacje
Siódma generacja Suzuki Alto (na zdjęciu) była ostatnią dostępną w Europie. /materiały prasowe

Suzuki Alto - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1979

Suzuki Alto – historia

Suzuki Alto jest jednym z najdłużej produkowanych modeli w historii japońskiej marki. Auto powstało w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na typowo miejskie samochody o niskim spalaniu i kompaktowych wymiarach. Model znakomicie wpisał się w potrzeby nabywców, dzięki czemu od razu zyskał sporą popularność. Przez lata zmieniała się jego sylwetka, unowocześniane było wyposażenie oraz stosowane rozwiązania techniczne. Suzuki Alto zachowało jednak swój pierwotny charakter kompaktowego, praktycznego i ekonomicznego auta.

Model był dostępny w Europie aż do 2014 r. Obecnie nadal jest produkowany, ale tylko na rynek japoński. Wciąż cieszy się dużym uznaniem wśród osób poszukujących niezawodnego samochodu do miasta.

Suzuki Alto – generacje

Pierwsza generacja Suzuki Alto (1979-1984) od razu odniosła spory sukces. Została stworzona z myślą o mieszkańcach miast, którzy poszukują niewielkiego i ekonomicznego auta do poruszania się na co dzień. Samochód otrzymał nadwozie typu hatchback, miał 4 miejsca i popularną ówcześnie „kanciastą” sylwetkę. Auto dotarło do Europy, ale dość szybko wróciło tylko na azjatycki rynek.

Druga generacja Alto (1984-1988) przyniosła pewne unowocześnienia w designie i wyposażeniu. Zmodernizowano też silnik. Ta generacja była dostępna tylko w Azji.

Trzecia generacja Suzuki Alto (1988-1994) przeszła gruntowną modernizację, zarówno pod względem stylistycznym, jak i technicznym. Auto nie zatraciło jednak swojego charakteru. Nabywcom zaproponowano większą różnorodność silników. Od tej generacji dostępna była także wersja z napędem na cztery koła. Na jej licencji firma Daewoo zaczęła natomiast produkować model Tico.

Czwarta generacja Suzuki Alto (1994-1998) przyniosła bardziej zaokrąglony wygląd i nowocześniejsze rozwiązania techniczne. Dostępne były różne silniki i wersje wyposażenia. Ta generacja jest także „bliźniakiem” Mazdy Carol.

Piąta generacja Alto (1998-2004) ponownie była bliźniacza do Mazdy Carol, a także Mitsuoki Ray. Model utrzymał kompaktowe rozmiary i była dostępna z różnymi wariantami silnikowymi. Suzuki Alto piątej generacji było też wykorzystywane przez japońską policję. Auto ponownie pojawiło się w Europie około 2002 roku.

Szósta generacja Alto (2004-2009) kontynuowała tradycję kompaktowego, ekonomicznego samochodu miejskiego. Jej wygląd jednak znacząco się zmienił w stosunku do poprzednika. Oferowano różne opcje silnikowe. Podobnie jak przy wcześniejszych generacjach, dostępne były różne wersje trzy- i pięciodrzwiowe.

Siódma generacja Suzuki Alto (2009-2014) była ostatnią dostępną w Europie. Auto zyskało w niej nowocześniejszą sylwetkę i wnętrze. Było dostępne także jako Maruti Suzuki A-Star. Natomiast jego „bliźniakiem” został Nissan Pixo.

Ósma generacja Suzuki Alto (2014-2021) na początku była dostępna tylko w Japonii. Później pojawiła się też na innych rynkach azjatyckich. Otrzymała lżejszą płytę podłogową i została zaprojektowana z myślą o możliwie jak najskuteczniejszym zminimalizowaniu zużycia paliwa.

Dziewiąta generacja Suzuki Alto (2021-ob.) została zaprezentowana pod koniec 2021 roku. Ponownie zastosowano bardzo lekką płytę podłogową i oszczędne jednostki napędowe. Po raz pierwszy nie pojawiła się na rynku wersja z manualną skrzynią biegów.

Suzuki Alto – dane techniczne

Suzuki Alto pierwszej generacji miało silniki benzynowe o pojemności 0,6-0,8 l i mocy do 40 KM. Występowała w wersji z czterobiegową przekładnią manualną lub dwubiegową automatyczną. Napęd był przenoszony na przednią oś.

Suzuki Alto drugiej generacji było dostępne z silnikami o pojemności 0,6-0,8 l i mocy do 39 KM. Ponownie napęd był trafiał na przednią oś. Skrzynia biegów była manualna (4- lub 5-biegowa) lub automatyczna (2- lub 3-biegowa).

Suzuki Alto trzeciej generacji posiadało silniki o pojemności 0,6 – 0,7 l i mocy do 64 KM. Napęd był przenoszony na przednią oś lub wszystkie cztery koła. Przekładnie były manualne (4b lub 5b) lob automatyczne (3b).

Suzuki Alto czwartej generacji miało montowane jednostki napędowe o pojemności 0,7 l i mocy do 64 KM. Do wyboru były wersje z manualną (4b lub 5b) lub automatyczną (3b lub 4b) skrzynią biegów. Napęd był przenoszony na przednią lub obie osie.

Suzuki Alto piątej generacji było wyposażone w silniki o pojemności od 0,7 do 1,1 l i mocy od 54 do 64 KM. Napęd był przenoszony na przód lub obie osie, a skrzynie biegów były manualne (4/5-biegowe) lub automatyczne (3/4-biegowe).

Suzuki Alto szóstej generacji posiadało silniki o pojemności 0,7 l i mocy 54 KM. Nabywcy mieli do wyboru wariant z 5-biegową przekładnią manualną lub 3/4-biegową automatyczną. W standardzie zastosowano napęd przedni, ale dostępne były też warianty z napędem na cztery koła.

Suzuki Alto siódmej generacji otrzymało silniki o pojemności 0,7-1,0 l o mocy 64-68 KM. Ponownie zastosowano napęd na przód lub cztery koła oraz przekładnie manualne (5b) lub automatyczne (4b).

Suzuki Alto ósmej generacji posiadało silniki o pojemności 0,7 l o podwyższonej efektywności i zmniejszonej emisji spalin oraz mocy od 49 do 58 KM. Napęd był przenoszony na przód lub obie osie, a przekładnie były manualne (5b) lub automatyczne (5b).

Suzuki Alto dziewiątej generacji otrzymało taki sam silnik jak poprzednia. Wypuszczono jednak również wersję z napędem typu mild hybrid. Po raz pierwszy zaproponowano tylko wersję z automatyczną skrzynią biegów typu CVT.

Suzuki Alto – opinie i ciekawostki

Suzuki Alto to jeden z najdłużej produkowanych modeli w ofercie producenta. Jest to auto typowo miejskie, stworzone z myślą o maksymalnie ekonomicznej eksploatacji, łatwym poruszaniu się i wygodnym parkowaniu. Dzięki temu znalazło swoich amatorów nie tylko w rodzimej Japonii. Suzuki Alto można też czasami zaobserwować na polskich drogach. Użytkownicy cenią je przede wszystkim za niskie koszty utrzymania i niezawodność. Trzeba jednak pamiętać, że nie oferuje zbyt dużo przestrzeni we wnętrzu i nadaje się głównie do krótkich codziennych podróży.

Suzuki Alto - Wiadomości