Hyundai i30

Hyundai i30 reprezentuje południowokoreańską markę w segmencie samochodów kompaktowych. Model został zaprojektowany w niemieckim centrum rozwojowym z myślą o podbiciu europejskich rynków. Hyundai i30 to zgrabny, praktyczny i trwały kompakt, który technologicznie jest spokrewniony z Kią Ceed.
Hyundai i30 - najważniejsze informacje
Hyundai i30 wszedł przebojem na europejski rynek. /materiały prasowe

Hyundai i30 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2007

Hyundai i30 reprezentuje południowokoreańską markę w segmencie samochodów kompaktowych. Model został zaprojektowany w niemieckim centrum rozwojowym z myślą o podbiciu europejskich rynków. Hyundai i30 to zgrabny, praktyczny i trwały kompakt, który technologicznie jest spokrewniony z Kią Ceed.

Historia Hyundaia i30

Zaprezentowany w 2007 roku Hyundai i30 to klasyczny kompakt, który nie miał poprzednika. Po zakończeniu produkcji modelu Pony w 1995 roku jedynym przedstawicielem marki w segmencie C był model Elantra, którego jednak nie oferowano w wersji nadwoziowej hatchback. Hyundai i30 został stworzony z myślą o europejskich klientach. Jest produkowany m.in. w czeskich Noszowicach.

Model i30 spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem w Europie. W ciągu 5 lat od premiery ponad pół miliona nowych aut znalazło swoich właścicieli. Obecnie jest sprzedawana trzecia generacja Hyundaia i30. Główni konkurenci modelu to m.in.: Ford Focus, Volkswagen Golf, Toyota Auris i Opel Astra.

Hyundai i30 – generacje

Pierwsza generacja Hyundaia i30 weszła na rynek w 2007 roku. Model początkowo był sprzedawany jako 5-drzwiowy hatchback. Rok po premierze do gamy nadwoziowej dołączyła praktyczna wersja kombi. Stylistyka pierwszej odsłony modelu charakteryzowała się eleganckimi wstawkami z chromu w przedniej części nadwozia oraz dużymi, pionowym lampami tylnymi. Mały lifting modelu przeprowadzono w 2008 roku, gdy ruszyła produkcja w czeskiej fabryce. Większe zmiany w stylistyce pojazdu przyniósł drugi lifting z 2010 roku.

Druga odsłona modelu i30 została zaprezentowana w 2011 roku. Linia kompaktowego Hyundaia była zgodna z nowym językiem stylistycznym marki. Nadwozie modelu stało się bardziej wyraziste i dynamiczne. Rozstaw osi nadal wynosił 265 cm podobnie jak w poprzedniku, ale całkowita długość karoserii została zwiększona, co wpłynęło na przestronność kabiny pasażerskiej i bagażnika. W 2012 roku po raz pierwszy w historii modelu zaprezentowano 3-drzwiową wersję hatchback, sprzedawaną pod nazwą coupé.

Najnowszą generację Hyundaia i30 zaczęto produkować w 2016 roku. Jej stylistyka stała się bardziej stonowana niż w poprzedniku, a linię bagażnika wersji hatchback zbliżono do pionu. Zrezygnowano z 3-drzwiowej odmiany modelu. Natomiast w 2017 roku zaprezentowano 5-drzwiowego liftbacka z nisko poprowadzoną linią dachu, którą uwieńczono okazałym spoilerem. Model z dynamiczną linią nadwozia jest sprzedawany pod nazwą fastback. 

W tym samym roku zaprezentowano usportowioną wersję i30 N jako konkurencję dla tzw. hot hatchy pokroju VW Golfa GTI i Renault Megane RS.

Hyundai i30 – dane techniczne

Hyundai i30 jest produkowany tylko w wersji przednionapędowej. Za przeniesienie mocy odpowiadają 5- lub 6-biegowe przekładnie mechaniczne. Opcjonalnie model można wyposażyć w skrzynię automatyczną, która w pierwszej generacji miała 4 przełożenia, a w nowszych odsłonach od 6 do 7 przełożeń.

Wszystkie generacje Hyundaia i30 sprzedawano z wolnossącymi jednostkami benzynowymi o pojemności od 1,4 do 2,0 l. Silniki osiągały od 99 do 164 KM. Turbodoładowane jednostki pojawiły się w drugiej generacji modelu i w zależności od pojemności skokowej (od 1,0 do 2,0 l) generowały od 100 do aż 275 KM. Najmocniejsza wersja jest stosowana w usportowionym modelu i30 N.

Turbodoładowane jednostki wysokoprężne o pojemności od 1,4 do 2,0 generowały od 90 do 140 KM.

Hyundai i30 – opinie kierowców

Model i30 wszedł przebojem na europejski rynek zgodnie z oczekiwaniami południowokoreańskiej marki. Klienci wybierający kompaktowego Hyundaia zwracają szczególną uwagę na praktyczne wnętrze, bogate wyposażenie oraz przyjemną dla oka stylistykę. Pod względem mechanicznym samochód uchodzi za bardzo trwały. Jednostki benzynowe są praktycznie niezawodne. W przypadku diesli wiele zależy od historii serwisowej.

Pierwsza generacja była podatna na korozję. Problem został wyeliminowany podczas liftingu. Niektóre plastiki użyte do wykonania wnętrza Hyundaia i30 są kiepskiej jakości, nawet w najnowszej odsłonie modelu.

Hyundai i30 - Wiadomości