Alfa Romeo Brera

Wtorek, 5 września 2023 (10:35) Aktualizacja Środa, 10 stycznia 2024 (15:16)
Alfa Romeo Brera, przez Jeremy’ego Clarksona uznana została za jeden z najpiękniejszych samochodów w okresie jej produkcji (2005-2010). To przedstawiciel segmentu G aut sportowych. Model ten zachwyca dynamiczną sylwetką, mocno opadającym, przeszklonym dachem oraz atrakcyjnym wnętrzem. Poprzednikiem był model GTV. Następcy nie przewidziano.
Alfa Romeo Brera - najważniejsze informacje
Alfa Romeo Brera została uznana przez Jeremy'ego Clarksona za jeden z najpiękniejszych samochodów w okresie jej produkcji. /materiały prasowe

Alfa Romeo Brera - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2005

  • Zakończenie produkcji:

    2010

Alfa Romeo Brera. Historia modelu

Alfa Romeo Brera w fazie koncepcyjnej została zaprezentowana światu w 2002 roku, zatem aż 3 lata przed ostatecznym rozpoczęciem produkcji. Auto miało wówczas dynamiczne linie, szeroką i długą maskę oraz podnoszone drzwi, które, jak się okazało w 2005 roku, nie weszły do produkcji. Wbrew logice jednak, auto w wersji produkcyjnej pokazane na salonie w Genewie było w zasadzie kopią tej koncepcyjnej (poza pewnymi szczegółami, jak właśnie drzwi) i z tego względu wywołało ogromne zainteresowanie wśród kupujących. 

Alfa Romeo Brera powstawała równocześnie wraz z modelem 159 (w wersji sedan oraz kombi). Występowała tylko w jednej wersji nadwozia – jako 3-drzwiowe coupé o ponadczasowej linii i z wieloma dostępnymi jednostkami napędowymi o doskonałych osiągach.

Alfa Romeo Brera – generacje

Pierwsza generacja Alfy Romeo Brera (2005-2010) – pierwsza i zarazem jedyna generacja Alfy Romeo Brera została zaprezentowana na targach w Genewie w 2005 roku. W tym samym roku rozpoczęto jej sprzedaż. Nadwozie zostało zaprojektowane przez samego  Giorgetto Giugiaro. Zachwycało dynamiczną linią, reflektorami składającymi się z trzech oddzielnych soczewek na stronę, a także obłym, przyciągającym wzrok tyłem. 

Kabina dzięki pochyleniu w stronę kierowcy sprawia wrażenie kokpitu samolotu lub samochodu wyścigowego. Wrażenie to potęgowały zegary i wskaźniki głęboko umieszczone w desce rozdzielczej. Nad głowami pasażerów (zależnie od wersji) mógł znaleźć się szyberdach SkyView, który zajmował w zasadzie cały dach. W 2006 roku pokazano także model Spider, czyli wersję cabrio, a po kolejnych dwóch latach (w 2008 roku) auto przeszło pierwszy i ostatni lifting. Zmiany w jego ramach były dość duże, gdyż dotyczyły mechanizmu różnicowego, obniżenia wagi oraz poprawy foteli.

Alfa Romeo Brera – dane techniczne

  • Pierwsza generacja Alfy Romeo Brera (2005-2010) – pojemność silników: 1,75-3,2 l; moc silników: 170-260 KM; napęd na przednie lub wszystkie koła; skrzynie biegów: manualne 6b, automatyczne 6b

Alfa Romeo Brera – ciekawostki

Alfa Romeo Brera zdobyła mnóstwo nagród i z tego względu jest uznawana za jednego z najbardziej utytułowanych aut na rynku. Poza tymi mniej istotnymi, jak np. tytuł Best in Show 2002 (dla modelu koncepcyjnego), znajduje się także np. tytuł Najlepszego Auta Villa d’Este Concorso D’Eleganze oraz Najlepszego Samochodu Sportowego 2007 (What Diesel Car?). 

Alfa Romeo Brera występowała w wielu różnych wersjach, w tym w limitowanych, takich jak „S” oraz Italia Independent. Auto mimo swojej dość dużej masy przyspiesza w czasie jedynie 7 s do 100 km/h w przypadku silnika 3,2 JTS o mocy 260 KM.