Reklama

E36, bardzo fajne BMW

Genialne w trójce jest zawieszenie, z przodu oparte na kolumnie McPhersona z wahaczem trójkątnym i drążkiem stabilizującym, oraz konstrukcji wielowahaczowej i stabilizatorze z tyłu. By dopełnić rewelacyjne podwozie dodano reagujący bez żadnego opóźnienia układ kierowniczy (niezwykle rzadko bez hydrauliki) precyzyjnie informujący o tym, co dzieje się z kołami. Mało bezpośrednie przełożenie (około 3.5 obrotu), nie odbiera przyjemności z prowadzenia w sekwencjach zakrętów.

Reklama

To auto prowadzi się zawsze jak po sznurku, kierowca doskonale czuje nawierzchnię i granicę przyczepności obu osi. Świetnie połączono tu sportową charakterystykę, sztywność i pewność prowadzenia z zadowalającym komfortem. Ze strony układu kierowniczego możemy spodziewać się wycieków z pompy wspomagania, a w starszych autach luzów przekładni. W naszych warunkach zużyte końcówki drążków kierowniczych, czy wybite tuleje wahaczy to standard. Trwałość zawieszenia zależna jest wprost proporcjonalnie od jakości użytych części zamiennych, a często spotyka się auta świeżo sprowadzone, które do tej pory nie miały wymienianych większości elementów zawieszenia.

Z zakresu bezpieczeństwa to małe BMW, przynajmniej teoretycznie, oferuje sporo. Bez trudu spotkacie auto z dwoma, a nawet czterema poduszkami powietrznymi, kontrolą stabilności (ASC) i trakcji (ASC+T), czy ABS'em. Hamulce są naprawdę świetne, w większości egzemplarzy tarczowe na obu osiach. Nie jest jednak tajemnicą wynik testów zderzeniowych przeprowadzonych przez Euro NCAP. Tam konstrukcja (316i sedan RHD) poniosła spektakularną porażkę (zaledwie jedna gwiazdka za ochronę pasażerów!). Należy jednak pamiętać, że auto zostało zaprojektowane na przełomie lat '80 i '90, a organizację Euro NCAP założono w 1997 roku.

Pomimo sporych gabarytów bryły wnętrze Trójki zdaje się nie rozpieszczać pasażerów na tylnej kanapie. Poczują się oni komfortowo tylko, jeśli z przodu zasiądzie ktoś o wzroście poniżej 180cm, a sami również nie będą wyżsi. Jest to cena jaką auto płaci za tylny napęd, a także element filozofii BMW, wg której jest to samochód stworzony z myślą o aktywnym kierowcy i przyjemności z jazdy jaką on czerpie.

Dowiedz się więcej na temat: tych | Auta | silnik | auto | BMW

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama