Reklama

E36, bardzo fajne BMW

Najciekawszą częścią oferty są doskonałe 24-zaworowe, rzędowe "szóstki" M50 i M52. Bazowy silnik o pojemności 2 litrów zapewnia wystarczające osiągi, a jego dźwięk jest melodią dla uszu i powoduje pojawienie się szerokiego uśmiechu u każdego. Kultura pracy rzuca na kolana, a spalanie (szczególnie w przypadku nowocześniejszych M52) oscyluje na bardzo dobrym poziomie. Jeśli jesteś wprawnym kierowcą z obyciem w aucie tylnonapędowym to mocniejsze rzędowe szóstki dadzą Ci bardzo wiele frajdy z jazdy.

Reklama

M50 były montowane od początku produkcji w modelach 320i (2.0l, 150KM) i 325i (2.5l, 192KM). Od 09/1992 BMW wprowadziło system zmiennych faz rozrządu wałka dolotowego (VANOS), dostępny na życzenie. M50 jest najtrwalszym motorem dostępnym w E36. Seryjnie wyposażany w VANOS silnik M52 (1994-1999) jest konstrukcyjnie zbliżony do M50, ma jednak szereg usprawnień i aluminiowy blok. Występuje w trzech konfiguracjach - 320i (2.0l, 150KM), 323i (2.5l, 170KM) i najmocniejszy 328i (2.8l, 193KM i 280Nm). Bez mała 200KM z niemal 3-litrowego sześciogarowca i wydech seryjnie zestrojony tak, aby przyspieszanie powodowało szybsze bicie serca, uzależniają i nie są okupione kosmicznym spalaniem. Przyczyną nadmiernego zużycia oleju mogącego wystąpić w tych jednostkach (M52) jest najczęściej opłakany stan uszczelniaczy zaworów i membrany separatora oleju. Poza tym, większość niedomagań związana jest z niesprawnością osprzętu. Sprawność układu chłodzenia jest również bardzo istotna. Niesprawne sprzęgło wiskotyczne, czy termostat może przysporzyć nieprzespanych nocy. Pamiętajmy więc o prostej zasadzie (tyczącej się każdego z omawianych silników) - wskaźnik temperatury płynu chłodzącego po nagrzaniu zawsze trzymać ma pion!

Najwięcej "interesujących" opinii krąży w Internecie na temat silników diesla M41 i M51 (nie spotkacie ich w coupe i cabrio!). Mniejszy z nich (M41) ma pojemność 1.7l i wspomagany turbosprężarką osiąga moc 90KM. O ile w 318tds compact moc ta może zadowalać, o tyle w touringu czuć będziemy niedosyt. Trzeba sobie uzmysłowić, że nie dla osiągów kupuje się auto z tym silnikiem. Kupno zadbanego egzemplarza nie jest niemożliwe i zdarzają się oferty aut z rozsądnym, udokumentowanym przebiegiem, szczególnie w nadwoziu compact.

Jego większy brat - M51 - jest silnikiem, który dał początek erze nowoczesnych diesli BMW. W swoich czasach chwalony za innowacyjność, osiągi i nieosiągalną dla konkurencji kulturę pracy, dziś ma opinię skarbonki bez dna. Dlaczego? Składa się na to wiele przyczyn; wystarczy wymienić typowo polskie przekonanie, że diesel ma jeździć i nic mu się od właściciela nie należy, i równie prozaiczną - wyeksploatowanie znacznej części aut na naszym rynku. Niestety okazyjne ceny nie biorą się z niczego, a zadbanego tds'a (lub słabszą odmianę td) nikt okazyjnie nie sprzeda... Nierozgrzany M51 źle znosi ostre traktowanie, a jego piętą achillesową jest pompa wtryskowa Boscha bardzo wrażliwa na kiepskiej jakości paliwo. Jest to bardzo solidny silnik, ciężko jednak o zadbany egzemplarz, szukajcie więc aut z pierwszej ręki, najlepiej za granicą i stosunkowo młodych.

Dowiedz się więcej na temat: tych | Auta | silnik | auto | BMW

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje