Pomarańczowy trójkąt w lusterku to ważny system. Jak to działa?

W wielu nowych samochodach pojawił się nowy, pomarańczowy symbol na lusterkach wstecznych. Warto wiedzieć, że ostrzega on przed niebezpieczeństwem. Dzięki temu rozwiązaniu można uniknąć poważnego wypadku lub kolizji. Sprawdzamy, na czym polega działanie tego systemu.

Co to jest martwe pole?

W każdym samochodzie występują tzw. martwe pola, czyli obszary, które nie są obejmowane przez lusterka oraz wzrok kierowcy. Wszystko z powodu przesłonięcia przez słupki boczne czy inne elementy konstrukcyjne pojazdu. W takim martwym polu może pojawić się w każdej chwili rowerzysta, motocyklista, a nawet samochód.

Wystarczy wtedy chwila nieuwagi, żeby w czasie włączania się do ruchu czy zmiany pasa na równoległy doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji lub kolizji. W niektórych sytuacjach możemy nie zauważyć innego uczestnika ruchu nawet gdy bacznie obserwujemy sytuację w bocznych lusterkach. Ryzyko niebezpieczeństwa i kolizji w takich przypadkach zmniejsza system ostrzegający o obecności innych pojazdów w martwym polu - Blind Spot Assist (BSA).

Reklama

Kiedyś takie rozwiązanie było montowane w najdroższych i najbardziej zaawansowanych samochodach. Dziś znajdziemy je na liście wyposażenia najtańszych samochodów na rynku. System monitorowania martwego pola wykorzystuje sygnał dostarczany przez czujniki ultradźwiękowe umieszczone w tylnym zderzaku.

Jak działa system Blind Spot Assist?

Jeśli czujnik wykryje obecność innego pojazdu - na lusterku zapala się żółta lub pomarańczowa ikona ostrzegawcza. W niektórych modelach jest to trójkąt, ale równie dobrze można się spotkać z ikonką koła.

Jeśli w tym momencie kierowca podejmie próbę zmiany pasa ruchu i włączy kierunkowskaz - ikonka zacznie ostrzegawczo migać i zostanie włączone ostrzeżenie dźwiękowe. W niektórych samochodach można wybierać pomiędzy funkcjami wizualnego lub wizualnego i akustycznego ostrzegania.

Poprawne działanie systemu kontroli martwego pola poznamy po wyświetleniu ikonki przez kilka sekund w momencie włączania zapłonu. Jeśli wystąpią problemy (np. czujnik zostanie zabrudzony), system wyświetli odpowiedni komunikat na desce rozdzielczej. System monitorowania martwego pola może przestać działać w czasie intensywnych opadów deszczu lub śniegu, a także podczas przewożenia rowerów lub przyczepy z tyłu samochodu.

Przy jakiej prędkości działa Blind Spot Assist?

System monitorujący martwe pole (Blind Spot Assist) może działać w określonych przedziałach prędkości, które różnią się w zależności od marki i modelu. Jednak w przypadku większości samochodów BSA działa w przedziale 15-150 km/h. Przy czym różnica w prędkości pomiędzy naszym, a innym samochodem musi przekraczać określoną wartość - np. 30 km/h. W innym przypadku lampka sygnalizująca może się nie włączyć. Dlatego warto przeczytać instrukcję obsługi, żeby mieć pewność co do działania rozwiązania. 

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama