Montaż instalacji gazowej a bezpieczeństwo i komfort jazdy

Drożejące paliwa sprawiają, że kierowcy coraz chętniej zwracają się ku instalacjom LPG. Wiele osób ma jednak obawy związane z bezpieczeństwem samochodów zasilanych paliwem gazowym czy zmniejszonym komfortem użytkowania samochodu.

Obawy te zwykle wynikają po prostu z niewiedzy, warto więc je rozwiać.

Reklama

Zacznijmy od bezpieczeństwa. Czy zbiornik LPG może wybuchnąć podczas wypadku? Czy gaz może się ulatniać i wówczas wybuchnąć, np. podczas postoju w podziemnym garażu?

Renomowane instalacje gazowe (np. polskiej marki STAG), wyposażone są w szereg systemów zabezpieczających - przede wszystkim rolę tę pełnią czujniki ciśnienia i temperatury gazu. Gdy czujnik wykryje spadek ciśnienia, natychmiast odcina dopływ gazu do silnika poprzez zamknięcie zaworów z zbiorniku i komorze silnikowej. W ten sposób eliminowane jest ryzyko wycieku gazu w fazie płynnej.

O tym, że to rozwiązanie jest skuteczne przekonał specjalny crashtest, w którego realizację włączyły się firmy się firmy oferujące elementy instalcji instalacji LPG, w tym AC S.A. (producent instalacji LPG), STAKO (producent zbiorników LPG) i PARKER (producent samochodowych węży LPG). Badanie przeprowadzono w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji (PIMot) w Warszawie przy wsparciu specjalistów z gazeo.pl. Podczas testu doprowadzono do zderzenia dwóch pojazdów: pierwszy pojazd poruszający się z prędkością 70 km/h najechał na drugi. 

W obu samochodach zamontowane były instalacje autogaz marki STAG i to one zasilały silnik w momencie uderzenia.

Test wykazał, że natychmiast po rozszczelnieniu instalacji dopływ gazu został odcięty, nie doszło do pożaru ani wybuchu żadnego samochodu - ani tego, w którym rozbity został przód, a nie tego uderzonego w bagażnik, w którym znajdowała się butla z gazem.

W tym miejscu trzeba dodać, że zbiorniki na LPG wykonywane są w sposób minimalizujący ryzyko jego uszkodzenia. Niewiele osób wie, że o ile zbiornik na benzynę czy olej napędowy produkowane są z tworzywa sztucznego, o tyle zbiorniki LPG wykonane są ze stali o grubości 3 mm, a każdy zbiornik przechodzi test szczelności. Polega on na wypełnieniem go gazem pod ciśnieniem kilkukrotnie wyższym niż podczas zwykłej eksploatacji.

Test wykazał, że taka budowa jest bezpieczna, nie doszło bowiem do rozszczelnienia zbiornika w samochodzie uderzonym w bagażnik z butlą.

Co więcej, organizatorzy wykonali jeszcze jeden, naprawdę ekstremalny test - ostrzelano zbiorniki z broni maszynowej kalibru 7,62 mm. Doszło oczywiście do przebicia, ale... wciąż nie było żadnego wybuchu czy pożaru! Po prostu gaz wyciekł przez powstałe otwory.

A czy montaż instalacji gazowej wpływa w jakikolwiek sposób na komfort użytkowania samochodu? Wpływa - głównie na stacji benzynowej, gdzie płacimy znacznie niższe rachunki!

Poza tym różnic właściwie nie ma - butlę można umieścić w miejscu na koło zapasowe (wiele samochodów i tak koła nie ma, zamiast niego jest zestaw naprawczy), dzięki czemu nie tracimy pojemności bagażnika, a wlew gazu - obok wlewu benzyny.

Nowoczesne instalacje są również w codziennej eksploatacji bezobsługowe - o przełączanie między benzyną a gazem dba sterownik, a cały proces odbywa się w sposób właściwie dla kierowcy niezauważalny.


Artykuł powstał we współpracy z marką STAG.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje