Klimatyzacja w samochodzie. Włączanie jej tylko w upał to poważny błąd

Klimatyzacja w samochodzie może być wydajniejsza, jeśli odpowiednio ją ustawimy. Otwartym pozostaje jednak pytanie: jak korzystać z klimatyzacji w samochodzie, by nie skończyć u lekarza?

  • Podczas używania klimatyzacji samochodowej należy przestrzegać kilku podstawowych zasad
  • Nieprawidłowe korzystanie z klimatyzacji w samochodzie może mieć bardzo przykre konsekwencje nie tylko dla układu chłodzenia, ale również naszego zdrowia.
  • Jak prawidłowo używać klimatyzacji w samochodzie?

Klimatyzacja w samochodzie - jak to działa

Układ klimatyzacji w samochodzie jest układem zamkniętym składającym się z kilku elementów. Całość dzieli się na dwie części: wysokociśnieniową i niskiego ciśnienia. Wewnątrz układu krąży czynnik klimatyzacji, który odpowiada za chłodzenie powietrza dostającego się przez układ wentylacji do kabiny samochodu.

Reklama

Układ klimatyzacji w samochodzie składa się z następujących elementów:

  • kompresora,
  • skraplacza,
  • osuszacza,
  • zaworu rozprężającego,
  • parownika i wiatraka wentylatora.

W pierwszym etapie kompresor klimatyzacji spręża gazowy czynnik chłodniczy, co powoduje podniesienie jego temperatury i ciśnienia. 

Następnie gaz trafia do skraplacza, gdzie dochodzi do obniżenia temperatury czynnika i zmiany stanu skupienia z gazowego w ciekły. 

W takiej postaci czynnik płynie przewodami do osuszacza, w którym znajduje się filtr odpowiedzialny za usuwanie wilgoci i zanieczyszczeń mechanicznych z układu.

Kolejnym etapem jest rozprężenie czynnika. Następuje to w zaworze rozprężającym. Towarzyszy temu spadek temperatury ciśnienia oraz zmiana stanu skupienia w gazowy. 

W ten sposób powietrze, które ma trafić do kabiny, zostaje schłodzone. 

Klimatyzacja samochodowa i jej rodzaje

Wyróżniamy dwa podstawowe typy klimatyzacji samochodowej: manualną i automatyczną (przykładem jest zdjęcie główne artykułu). Schemat układu i zasady działa obu rodzajów klimatyzacji jest dokładnie ten sam. 

Podstawową różnicę stanowią sterowanie klimą i funkcjonalność.

Klimatyzację manualną obsługuje się za pomocą prostego panelu. Najczęściej to po prostu przycisk oznaczony skrótem AC oraz pokrętła umożliwiające regulację temperatury powietrza oraz siły nadmuchu. To rozwiązanie ma wielu zwolenników, ponieważ jest proste w obsłudze i pozwala samemu kontrolować odpowiednie parametry.

W przypadku klimatyzacji automatycznej (powszechnie określanej jako CLIMATRONIC - od nazwy popularnego systemu klimatyzacji automatycznej samochodów koncernu Volkswagen) za procesy związane z chłodzeniem odpowiada komputer. Jak to działa? Kierowca ustala pożądaną temperaturę na elektronicznym wyświetlaczu, a system samodzielnie określa kierunek i siłę nawiewu powietrza. Regulacja wahań temperatury odbywa się za pomocą sygnałów wysyłanych przez czujniki rozmieszczone w kabinie.

Zaletą klimatyzacji automatycznej jest podział kabiny pasażerskiej na strefy. Najprostsze rozwiązanie to układ jednostrefowy, gdzie kabina pojazdu jest traktowana jako jedna przestrzeń. Ponadto rozróżnia się klimatyzacje dwustrefowe, trzystrefowe, a nawet czterostrefowe z oddzielną regulacją dla kierowcy i pasażerów.

Na ile stopni ustawiać klimatyzację w samochodzie?

Większość kierowców popełnia błąd przy ustawianiu temperatury w aucie. Na skutki nie trzeba długo czekać - przeziębienie, katar, ból gardła i kaszel, a w najgorszych przypadkach nawet angina lub zapalenie płuc. Jak tego uniknąć?

Najgorszą praktyką jest ustawianie klimatyzacji na maksymalne chłodzenie. Nie tylko ze względu na nasze zdrowie, ale również szybsze zużywanie się sprężarki klimatyzatora.

Jaka jest zatem optymalna temperatura, którą powinniśmy ustawić? Eksperci twierdzą, że optymalna różnica między temperaturą na zewnątrz, a klimatyzowanym wnętrzem powinna wynosić od 5 do 7 stopni Celsjusza. Jeżeli za oknem jest 28 stopni Celsjusza, to idealnie, gdy klimatyzację w aucie ustawiamy na 21 - 23 stopnie. W przypadku klimatyzacji manualnej, pokrętła powinny być ustawione tak, by z nawiewów leciało chłodne, a nie zimne powietrze.

Kolejną rzeczą, o której trzeba pamiętać przy korzystaniu z klimatyzacji samochodowej, jest kierunek strumienia powietrza. Chcąc szybko się schłodzić wielu kierowców kieruje kratki nawiewu bezpośrednio na siebie. To duży błąd! Jazda z tak skierowanym powietrzem powoduje przeziębienie, a w dłużej perspektywie nawet przewlekłe dolegliwości zdrowotne.

Jak dbać o klimatyzację w samochodzie? O tych zasadach musisz pamiętać

Zacznijmy od tego, że uruchamianie klimatyzacji tylko w czasie upałów to poważny błąd. Eksperci zalecają przynajmniej raz w tygodniu - niezależnie od pogody - uruchomienie klimatyzacji samochodowej na kilkanaście minut, aby nasmarować i zakonserwować układ.

Takie działanie przyczyni się również do zmniejszenia wilgotności wewnątrz pojazdu i może rozwiązać problem parujących szyb.

Jednym z najczęściej powtarzanych błędów jest włączanie klimatyzacji w upalne dni zaraz po uruchomieniu silnika. To niestety sprawia, że układ chłodzenia ma znacznie więcej pracy do wykonania i trwa to dłużej, przez co zużywamy więcej energii. Przed jazdą warto więc w pierwszej kolejności przewietrzyć auto i pozwolić, by temperatura w kabinie wyrównała się z temperaturą na zewnątrz.

Klimatyzacja samochodowa jest wrażliwym układem, dlatego trzeba pamiętać o regularnym czyszczeniu układu - odgrzybianiu i wymianie filtrów. Kanały wentylacyjne to miejsce, gdzie gromadzą się szkodliwe dla zdrowia bakterie i zarazki. Rzadko czyszczona klimatyzacja może być źródłem wielu poważnych infekcji.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: klimatyzacja | klimatyzacja samochodowa | samochody | kierowcy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy