Reklama

Jak wybrać instalację LPG do samochodu? Wywiad z ekspertem

Na terenie Unii Europejskiej odsetek aut zasilanych gazem wynosi ponad dwa procent. Mniejsza szkodliwość dla środowiska to nie jedyna korzyść dla kierowcy z samochodem posiadającym ten typ napędu. Przede wszystkim to znaczna oszczędność dla naszego portfela. Jakie jeszcze zalety ma montaż instalacji LPG w aucie? Jak dobrać odpowiednią instalację do naszego samochodu? O tym porozmawiamy z ekspertem.

Polscy kierowcy chętnie wybierają samochody na gaz. Po krajowych drogach jeżdżą ponad 3 miliony pojazdów wykorzystujących napęd LPG. Co skłania Polaków do wyboru właśnie tego rodzaju napędu?

Andrzej Michta, Specjalista ds. technicznych ZENIT Autogas: Przede wszystkim realne i namacalne oszczędności. Raz podjęta decyzja sprawia, że zyskujemy więcej, niż na koncie oszczędnościowym. Paradoksalnie - im więcej jeździmy, tym więcej oszczędzamy. Przykładowo - rocznie przejeżdżamy 2 000 km, auto średnio pali 10 l PB, koszt montażu instalacji gazowej to 2500 zł, litr Pb kosztuje 5 zł, litr LPG kosztuje 2 zł. W skali miesiąca mamy oszczędność rzędu ok. 450 zł. W skali roku to ponad 5 000 zł. Oczywiście pamiętajmy o przeglądach u montażysty, jeśli chcemy się cieszyć oszczędną jazdą. Ceny za przegląd to zaledwie plus minus 100-120 zł, w zależności od regionu. Jak widać rachunek matematyczny jest prosty, a Polacy naprawdę potrafią liczyć. Drugim motywatorem do montażu instalacji autogaz jest ekologia. Czyste powietrze i troska o środowisko to wartości, z którymi Polacy bardzo często się utożsamiają.

Ekologia to temat, który zdecydowanie jest na czasie. Jak dokładnie wygląda emisja tlenku węgla i dwutlenku węgla w porównaniu do samochodów benzynowych?

Reklama

Podczas spalania paliwa następuje emisja zanieczyszczeń. Podstawowymi produktami spalania są  tlenek węgla oraz dwutlenek węgla. Samochody napędzane gazem LPG są pod tym względem bardziej ekologiczne od aut napędzanych benzyną. Emisja CO2 jest od 10 do 15 procent niższa.  Znacznie niższą emisję możemy zaobserwować także w przypadku bardzo szkodliwego dla człowieka tlenku węgla. Dodam, że autogaz to redukcja emisji cząstek stałych (PM2,5 i PM10) do atmosfery aż do 90 procent.

A pozostałe szkodliwe pierwiastki jak siarka, ołów czy azot?

Także tutaj odpowiedź zadowoli wszystkich, którym leży na sercu ekologiczna jazda. Siarka oraz ołów nie powstają podczas procesu spalania gazu. Jeżeli chodzi o emisję azotu i jego związków - jest ona nawet o 96 procent niższa niż w klasycznym dieslu

Czy instalacja LPG może pomóc zwiększyć zasięg samochodu?

Oczywiście, że tak. Dzięki zbiornikowi LPG kierowca ma do dyspozycji dwa baki. W przypadku, gdy obydwa są zatankowane, może przejechać dłuższą trasę bez zatrzymywania się na stacjach. To dobre rozwiązanie szczególnie w okresie wakacyjnym, gdy na drogach jest tłok i nawet uzupełnienie baku wiąże się często ze staniem w korku.

W jaki sposób instalacja LPG odbija się na żywotności silnika? Czy to prawda, że może ją wydłużyć?

Pytanie jest nieśmiertelne. Istnieje od kiedy istnieje branża. Odpowiedź jest jedna. Właściwości fizykochemiczne paliwa LPG jednoznacznie wskazują, że spokojnie może ono zastępować benzynę. Nie ma ryzyka, że żywotność silnika się zmniejszy. Wręcz można powiedzieć, że się wydłuża, ponieważ gaz jako paliwo nie łączy się z cząsteczkami benzyny. Czyli olej, który smaruje silnik, nie zużywa się tak szybko, jak zużywa się, w przypadku kiedy jeździmy tylko na benzynie. Przy dobrze dobranej, zamontowanej i serwisowanej instalacji nie ma mowy o skracaniu żywotności silnika, głowicy czy zaworów.

Ekologia, dłuższy zasięg to atuty napędu na LPG, które przekonują wielu kierowców. A jaki jest realny koszt tankowania tego typu paliwa z porównaniu do benzyny?

Po pierwsze należy zaznaczyć, że gaz LPG ma mniejszą kaloryczność niż benzyna. W przeliczeniu na litr, w zależności od używanej instalacji, kierowca zużywa go... więcej o około 13 procent. W zimie jest to jeszcze większy odsetek. Jednak koszt gazu jest znacznie niższy, dlatego tankowanie wychodzi znacznie taniej. Przykłady? Zbiorniki LPG są do 80 procent napełniane gazem. Pięćdziesięciolitrowy zbiornik będziemy więc tankować do 40 litrów. Na potrzeby tej kalkulacji przyjmijmy cenę benzyny ok. 5 zł/l, a cenę LPG ok. 2 zł/l. Za zbiornik pełen gazu LPG zapłacimy więc 80 złotych. Z kolei 40 litrowy zbiornik benzynowy to koszt około 200 złotych. Dzięki używaniu instalacji gazowej kierowca będzie miał nie tylko grubszy portfel o 120 zł, ale także szerszy uśmiech.

Ile może kosztować montaż instalacji LPG w pojeździe? Od czego zależy wysokość ceny?

Od rodzaju wtrysku w samochodzie - od tego, czy jest pośredni czy bezpośredni, a tym samym od rodzaju instalacji. Ceny instalacji do bezpośredniego wtrysku są nieco wyższe od tych do wtrysku pośredniego. Od ilości cylindrów silnika - im więcej, tym większa inwestycja. Mamy większej mocy reduktor czy większą ilość wtryskiwaczy gazowych. Na cenę ma również wpływ rodzaj, jakość i żywotność zastosowanych podzespołów instalacji - sugerujemy inwestować w podzespoły wysokiej jakości, sprawdzone. Na koniec, koszt zależy także od regionu i konkurencji wśród warsztatów montujących instalację. Pamiętajmy jednak, że do odnoszenia korzyści finansowych z montażu musi zagrać duet - sprawdzona instalacja autogaz oraz montaż zgodny ze sztuką.

Porozmawiajmy o hybrydach. Przywykliśmy do myślenia, że tego typu napęd to połączenie silnika spalinowego i silnika elektrycznego. Czy może być jeszcze bardziej ekologiczna?

Nie sposób dyskutować z faktem, że auta wykorzystujące podczas jazdy silnik elektryczny nie emitują szkodliwych produktów spalania. Warto jednak pamiętać, że do ich zasilania wykorzystuje się akumulatory litowo-jonowe. Pierwiastki te wydobywa się w krajach trzeciego świata, przy produkcji tego rodzaju baterii do atmosfery trafiają gigantyczne ilości dwutlenku węgla. Wykorzystanie gazu jest bardzo dobrą alternatywą. Dzięki swojej strukturze ma znacznie niższą emisyjność zanieczyszczeń. Niebagatelne znacznie ma też ekonomia. Gaz jest w tym momencie jednym najtańszych paliw dostępnych na rynku.

Komponenty instalacji powinny być dostosowane do fabrycznych parametrów silnika. Za co odpowiedzialny jest reduktor i wtryskiwacze?

Od doboru odpowiedniej instalacji oraz poszczególnych komponentów zależy kondycja naszego samochodu. Odpowiednie podzespoły od uznanych producentów z pewnością pozwolą kierowcy zaoszczędzić niepotrzebnych usterek oraz związanych z nimi napraw. Ważnym elementem jest między innymi wtryskiwacz. To od precyzji jego działania zależy praca silnika. Dzięki pojawieniu się sekwencyjnych instalacji gazowych zaistniały elektromagnetyczne wtryskiwacze LPG w fazie gazowej. Z kolei reduktor ma za zadanie zamianę stanu skupienia gazu - z lotnego w ciekły. Jego sprawność to gwarancja, że cały układ działa poprawnie.

Nie wystarczy wybór odpowiedniej instalacji - pozostał jeszcze montaż. Czym kierować się przy wyborze warsztatu, by mieć pewność, że nasze auto jest w dobrych rękach?

Wyznaczników może być kilka. Przede wszystkim warsztat musi posiadać stosowne uprawnienia do montażu instalacji autogaz. Warto wybierać te, które zrzeszone są w sieciach ogólnopolskich, np. Ekspert LPG, co oznacza, że spełniają liczne wymogi stawiane przez producentów instalacji. Co więcej, dobrym sposobem jest zasięgnięcie opinii wśród własnych znajomych, gdyż zdarza się, ze te internetowe nie są wiarygodne. Jeśli w jednym warsztacie cena montażu znacząco odbiega od cen oferowanych w innych warsztatach - bądźmy czujni i sprawdźmy z czego wynika duża różnica. Wybór najtańszej opcji może nas finalnie kosztować podwójnie.

Materiał powstał we współpracy z AG Centrum, producentem instalacji ZENIT Autogas.

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje