Części samochodowe. Czy warto na nich oszczędzać?

Paliwo, przeglądy, regularne naprawy, opłata za ubezpieczenie. Eksploatacja samochodu może być bardzo kosztowna. Na szczęście jest coś, na czym możemy zaoszczędzić bez pójścia na kompromis pod względem jakości. To części zamienne i używane, często nieodbiegające klasą od znacznie droższych oryginałów.

Właściciele nowych pojazdów przez pierwsze lata użytkowania nie mają problemu z wyborem serwisów oraz części do samochodu. Serwisowanie w ASO, zniżki na oryginalne części i naprawy znacznie zmniejszają początkowe koszty eksploatacyjne, choć im więcej lat ma nasz samochód, tym chętniej z czasem kierujemy się do niezależnych, mniej kosztownych serwisów. Z usług ASO często celowo rezygnują również firmy zarządzające dużymi flotami pojazdów - oszczędności na usłudze serwisowej rekompensują im ryzyko naprawy pojazdów na gwarancji we własnym zakresie, nawet przy założeniu problemów z egzekwowaniem gwarancji na podstawie GVO. Zdania w kwestii "ASO czy niezależny serwis" są podzielone również wśród właścicieli samochodów używanych. A tych jest w Polsce naprawdę wiele. Skąd  zazwyczaj pochodzą auta z drugiej ręki? Najnowszy raport przygotowany przez OTOMOTO pokazuje, że bieżący rok przyniósł spore zmiany. Znacznie zwiększył się udział używanych aut sprowadzanych ze Stanów Zjednoczonych. W zeszłym roku liczba wyszukań aut z tego kraju to niemal 15 procent. Mimo wyraźnego spadku nadal najmocniejszą pozycję zajmują samochody sprowadzane z Niemiec. W 2019 roku stanowiły aż 58,6 procent.

Cztery kategorie

Części w aucie w aucie wymagają wymiany nie tylko w przypadku awarii. Często naprawa konieczna jest z uwagi na zużycie w wyniku eksploatacji. To właśnie dlatego regularne przeglądy to podstawa w dbaniu o samochód. Wymiana odpowiednich elementów na czas może zapobiec poważniejszym usterkom oraz znacznie wyższym kosztom naprawy.

Podczas wyceny naprawy mechanik zapyta nas, jakie części wybieramy. W tym wypadku warto być świadomym klientem.  Dyrektywa GVO obowiązująca na terenie Unii Europejskiej dzieli bowiem części aż na cztery grupy.

Pierwsza z nich to części, które producent pojazdu zastosował do budowy samochodu. Producenci samochodów nie produkują sami wszystkich części do ich montażu. Tę grupę części oznacza się skrótem OE (ang. original equipment). Są one zazwyczaj oznaczone logiem producenta samochodu.

Druga grupa to części zamienne o jakości oryginałów stosowanych do montażu danego pojazdu sygnowane logo producenta tych części, bez logo marki pojazdu. To również części w przypadku których producent zaświadcza, że zostały one wyprodukowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami producenta danego pojazdu. Często producent tych części jest dostawcą na pierwszy montaż (z logiem producenta samochodu) a jednocześnie sprzedaje je ze swoim logiem na wtórnym rynku. Zwyczajowo oznaczane skrótem OEM - original equipment manufacturer

Trzecia grupa to OEQ (Original Equipment Quality). Są to części zamienne o porównywalnej jakości do oryginalnych, czyli wytwarzane przez firmę, która nie dostarcza części producentowi samochodu na pierwszy, fabryczny montaż.

Czwarta kategoria to części podrzędnych producentów o niejasno określonej jakości. Nie musi to przy tym wcale oznaczać, że są one złej jakości, po prostu nie posiadają powszechnie uznawanych certyfikatów i testów.

Dodatkową, węższą grupą są części regenerowane, często profesjonalnie, zgodnie z dokumentacją techniczną producenta, przy zachowaniu najwyższych standardów.

Wielu kierowców staje przed dylematem wyboru odpowiedniej części. Oryginalne posiadają wiele certyfikatów potwierdzających ich jakość, zamienniki często nie mają takich rekomendacji. Często jednak cena oryginału jest bardzo wysoka, a właściciela  pojazdu nie stać na duży wydatek. Zamiennik zwykle kosztuje znacznie mniej, jednak budzi obawy. Jeżeli jego jakość będzie niska w krótkim czasie kierowcę czeka kolejna naprawa. Który wybór będzie faktyczną, a nie pozorną oszczędnością?

Kiedy oryginał się opłaca?

Jak bywa w wielu sytuacjach, tak i tutaj prawda leży po środku. Niektóre elementy auta wręcz muszą być oryginalne - producenci sprzedają je wyłącznie poprzez autoryzowaną sieć sprzedaży, więc po prostu nie kupimy zamienników. Dotyczy to np. elementów wnętrza, elektroniki czy systemów bezpieczeństwa (pasy, poduszki powietrzne).

Z pewnością nie warto oszczędzać na tych elementach, które mają wpływ na nasze bezpieczeństwo, jak elementy zawieszenia, czy sprawność pojazdu, jak sprzęgło czy rozrząd.  Zakup części wysokiej jakości gwarantuje ich dłuższe bezawaryjne działanie. Na dłuższy czas odpadną nie tylko koszty zakupu części, ale także robocizny. Co ważne, ewentualna reklamacja usługi wymiany rozrządu przebiega podobnie w autoryzowanych stacjach obsługi, jak i w niezależnych serwisach, w obu przypadkach mamy prawo domagać się naprawy usterki, a ponowny montaż powinien odbyć się na koszt gwaranta.

Warto także wspomnieć o możliwości kupna oryginalnych części do samochodu, które są używane. Mimo wcześniejszej eksploatacji nie muszą one być gorszej jakości niż fabrycznie nowy sprzęt. W tej kategorii popularnością cieszą się szczególnie używane elementy karoserii, które - w pełni sprawne, pochodzące z pierwszego montażu - możemy kupić w cenie znacznie niższej niż fabrycznie nowe. Decydując się na tego rodzaju zakup warto korzystać z zaufanych źródeł. Popularny serwis OTOMOTO pośredniczy w sprzedaży nie tylko samochodów, ale także części do nich. Przed zakupem można skonsultować się także z doświadczonym mechanikiem lub na forum motoryzacyjnym.

Tańsze zamienniki nie są takie złe

Jednak nie wszystkie części muszą być z  górnej półki cenowej. Przykładowo, w przypadku części elektroniki, uszczelek, reflektorów, świec czy przewodów zapłonowych spokojnie możemy zdać się na te pochodzące ze średniej półki bez większych obaw o ich jakość. Warto natomiast pamiętać, by szukając zamienników trzymać się ogólnych zaleceń producenta, dotyczących np. parametrów i specyfikacji poszczególnych elementów bądź płynów eksploatacyjnych. Wybierając zamienniki kierowca powinien także zwracać uwagę na markę. Im bardziej znana jest firma produkująca nieoryginalne części zamienne, tym większa szansa, że będą one dobrej jakości. Jeśli nie mamy w tym względzie doświadczenia, warto zdać się na poradę eksperta i zapytać mechanika o rekomendowanych przez niego producentów zamienników.

 

Artykuł powstał we współpracy z serwisem OTOMOTO.

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje