Audi A6 - rewolucja na wielu płaszczyznach

A6 to jeden z najważniejszych modeli Audi, który wraz z debiutami kolejnych generacji, wyznaczał standardy w swojej klasie. Nie inaczej jest w przypadku, właśnie debiutującej na rynku, piątej jego inkarnacji.

Nowe Audi A6 to mierząca 494 cm długości limuzyna klasy wyższej prezentująca nową linię stylistyczną marki, którą po raz pierwszy mieliśmy okazję zobaczyć we flagowym A8, a później w, sportowo zarysowanym, A7. Wygląd A6 można określić mianem "technicznego", ale zarazem eleganckiego, co podkreślają między innymi wyraźne przetłoczenia oraz zaawansowane diodowe oświetlenie z przodu (HD Matrix LED) i z tyłu.

O ile jednak prezencja nadwozia jest rozwinięciem i ewolucją cech poprzednika, o tyle we wnętrzu możemy mówić o prawdziwej rewolucji. Audi wykorzystało bowiem w nowym A6 zupełnie nową koncepcję deski rozdzielczej, opartej niemal wyłącznie na ekranach. Znajdziemy je tutaj trzy z czego dwa dotykowe.

Reklama

Największy z nich ma 12,3 cala i rozdzielczość Full HD, a wykorzystywany jest przez Audi virtual cocpit, czyli wirtualne wskaźniki z wieloma trybami prezentowania wskazań w tym z możliwością wyświetlania pełnowymiarowej mapy. Ta ostatnia domyślnie pojawia się na drugim ekranie, mającym 10,1 cala i służącym do obsługi multimediów, ustawień oraz nawigacji właśnie. Co ciekawe, chcąc wprowadzić do niej nowy cel, możemy, poza głosowym wyszukiwaniem adresu oraz wprowadzaniem go z klawiatury ekranowej, wpisać go odręcznie, wykorzystując w tym celu najmniejszy z ekranów (8,6 cala), który pełni przede wszystkim rolę panelu klimatyzacji. Którego wcale nie musimy używać do regulacji temperatury - wystarczy na przykład powiedzieć "zimno mi", a samochód zapyta ile stopni ma ustawić.

"Ekranowa rewolucja" w nowym Audi A6 nie polega jednak wyłącznie na szerokim ich zastosowaniu, ale także na tym, jak je obsługujemy. Poza klasycznym reagowaniem na dotyk, mogą one działać w trybie haptycznej informacji zwrotnej. Na czym to polega? Chcąc wybrać interesującą nas opcję nie wystarczy zwykłe muśnięcie ekranu - musimy wcisnąć ją, niczym fizyczny przełącznik. System wyśle wtedy impuls, który wywoła wrażenie jakby pod naszym palcem faktycznie coś "kliknęło", czemu jednocześnie towarzyszy odpowiednio sugestywny dźwięk. Dzięki temu nie musimy zastanawiać się, czy nasze polecenie zostało przyjęte przez samochód - czujemy i słyszymy to.

Kolejna rewolucja w nowym Audi A6 zaszła pod maską. Silniki tej niemieckiej limuzyny współpracują z układem mild hybrid, wykorzystujący alternator zintegrowany z rozrusznikiem, niewielką baterią oraz 48-woltową instalacją eklektyczną. Pozwala to nie tylko na efektywne odzyskiwanie energii podczas hamowania i wykorzystywanie jej do zasilania urządzeń pokładowych, ale także na żeglowanie z wyłączonym silnikiem (przy prędkościach 55-160 km/h). Z rozwiązania tego korzysta także system Start/Stop, który gasi silnik już przy prędkości 22 km/h. Całość działa niezwykle płynnie i w sposób niezauważalny dla kierowcy, a pozwala na oszczędzenia 0,7 l paliwa na 100 km.

Nowe Audi A6 wyróżnia się również świetnym prowadzeniem i wzorowym zachowaniem na drodze. Jest to zasługą nie tylko dopracowanego zawieszenia (opcjonalnie z adaptacyjnymi amortyzatorami lub pneumatycznymi miechami, zapewniającymi najwyższy komfort) oraz napędu quattro, ale także dynamicznego układu czterech skrętnych kół. Na czym to polega? Przednie koła połączone są z układem kierowniczym o zmiennym przełożeniu, dzięki czemu kierowca nie musi dużo kręcić kierownicą podczas manewrowania na parkingu, ale z drugiej strony auto nie jest nerwowe podczas jazdy z większą prędkością. Z kolei tylne koła skręcają (nawet o pięć stopni) niezależnie od przednich - przy prędkościach do 60 km/h robią to w przeciwnym kierunku, a powyżej 60 km/h w tym samym. Pozwala to na uzyskanie wyjątkowej zwrotności podczas jazdy w mieście i świetnej stabilności w czasie pokonywania zakrętów z większą prędkością.

Jak na nowoczesną limuzynę przystało, nowe Audi A6 dba nie tylko o komfort podróżnych i przyjemność z jazdy, jaką daje kierowcy, ale także o bezpieczeństwo. Oferuje ono aż 39 różnych systemów wsparcia, które do swojej pracy wykorzystują pięć czujników radarowych, pięć kamer plus szóstą na podczerwień, skaner laserowy oraz dwanaście czujników ultradźwiękowych. Systemy te nie tylko pozwalają na utrzymywanie bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu oraz utrzymywanie A6 w pasie ruchu, ale także potrafią na przykład "odnaleźć się" na remontowanych odcinkach dróg i na zwężeniach oraz zapobiegać wypadkom na skrzyżowaniach, dzięki stałemu monitorowaniu całego otoczenia, w tym ruchu poprzecznego.

Nowe Audi A6 jest dokładnie takie, jaka powinna być luksusowa limuzyna klasy wyższej - elegancka, komfortowa i wykończona najwyższej jakości materiałami. Nowość z Ingolstadt dodaje do tego jeszcze najbardziej nowoczesną deskę rozdzielczą z innowacyjnym sterowaniem dotykowym z haptyczną informacją zwrotną, zelektryfikowaną gamę nowoczesnych silników, a także adaptacyjny układ jezdny i kierowniczy. To wszystko, wraz z robiącym wrażenie zestawem systemów asystujących, dbających o bezpieczeństwo i pozwalających kierowcy na relaks w podróży, sprawia, że nowe A6 jak nigdy oddaje ducha i motto Audi - przewagę dzięki technice.

Materiał powstał we współpracy z marką Audi.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje