Reklama

Alfa Romeo Tonale – SUV pełen technologii

Już wiele lat temu zwykło się mówić, że samochody to „komputery na kołach”, ale stwierdzenie to nigdy nie było tak prawdziwe jak obecnie. Doskonałym tego przykładem jest Alfa Romeo Tonale, czyli najnowszy model włoskiej marki, w którym cały szereg najnowszych technologicznych rozwiązań dba zarówno o bezpieczeństwo jak i komfort podróżnych. Nie znaczy to jednak, że jego konstruktorzy zapomnieli o tym, że Alfa Romeo ma także dostarczać sporo frajdy z jazdy.

Prezentacja partnera

ADAS w Alfie Romeo Tonale, czyli autonomiczne samochody już tu są

Wśród wielu futurystycznych wizji przyszłości, często pojawiającym się motywem są pojazdy autonomiczne, czyli potrafiące samodzielnie i bez ingerencji kierowcy dojechać do celu. Od realizacji owych wizji trochę czasu nas jeszcze dzieli, ale już teraz istnieją samochody mogące w pewnych sytuacjach wyręczyć kierowcę.

Potrafi to nowa Alfa Romeo Tonale, za sprawą rozwiązań technologicznych ADAS, czyli Zaawansowanych Systemów Wsparcia Kierowcy (Advanced Driver Assistance Systems), które zapewniają autonomiczną jazdę poziomu 2. Oznacza to, że włoski SUV potrafi zarówno utrzymywać zadaną prędkość i hamować lub przyspieszać, reagując na innych uczestników ruchu, jak również podążać swoim pasem ruchu.

Reklama

Co więcej, inteligentny tempomat adaptacyjny współpracuje z systemem inteligentnej kontroli prędkości. W momencie, kiedy auto wykryje nowe ograniczenie, będące niższe od prędkości ustawionej przez kierowcę, otrzyma on stosowne powiadomienie. Wystarczy wtedy wciśnięcie jednego przycisku na kierownicy, aby Tonale samo dostosowało się do obowiązującego na danym odcinku limitu.

Więcej o Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale to nadal pełnokrwisty samochód, dający frajdę z jazdy

Biorąc pod uwagę opisane powyżej możliwości, jakie oferuje Alfa Romeo Tonale, niektórzy mogą wręcz pomyśleć, że Włosi chcieli nam dać przedsmak przyszłości. Ale przyszłości takiej, w której jesteśmy wyręczani  przez elektronikę, a konsekwencji nie ma już miejsca na frajdę z jazdy. Takie obawy są na szczęście bezpodstawne.

Tonale owszem, chętnie przejmie na siebie część obowiązków, ale tych dla kierowcy najmniej ciekawych, jak dbanie o odpowiednią prędkość i odległość od pozostałych pojazdów na drodze szybkiego ruchu. Kiedy jednak okolica jest mniej monotonna, a droga zaczyna się wić, kierowca może mieć ochotę sprawdzić, czy nowy włoski SUV ma w sobie sportowy charakter najbardziej uznanych modeli marki.

Wystarczy wtedy przełączyć selektor systemu DNA w tryb Dynamic. Tonale robi się wtedy wyraźnie zadziorniejsze, reakcje na gaz bardziej żywiołowe, a adaptacyjne amortyzatory (opracowane wraz z firmą Marelli) utwardzają się. Zawieszenie włoskiego SUVa wyposażono też w technologię selektywnej częstotliwości tłumienia (opracowanej z firmą Koni), a o odpowiednią trakcję dba elektroniczny samoblokujący się mechanizm różnicowy. W szybko pokonywanych zakrętach docenimy także idealny rozkład mas między osiami oraz układ kierowniczy o najbardziej bezpośrednim przełożeniu w klasie. Nad bezpieczeństwem czuwają natomiast hamulce Brembo. Słowem, podczas jazdy Alfą Romeo Tonale, kierowca ma dostęp także do tych nieco bardziej "klasycznych" technologii, dzięki którym może czerpać pełnię przyjemności z jazdy.

Szczegóły znajdziesz tutaj

Osobisty asystent w Alfie Romeo Tonale

Jakie jeszcze inne wizje znamy z dzieł science fiction? Na przykład sztuczną inteligencję, która służy nam niczym osobisty asystent. Tymczasem takiego asystenta można mieć już tu i teraz w nowej Alfie Romeo Tonale. Znajdziemy tu asystentkę Amazon Alexa, którą można poprosić o włączenie radia, przełączenie się na naszą ulubioną muzykę albo ustawienie punktu docelowego w nawigacji.

Do interakcji z Alexą nie trzeba uczyć się konkretnych formułek - można z nią rozmawiać naturalnym językiem (angielskim, gdyż nie obsługuje ona polskiego). Wystarczy powiedzieć, na przykład "Alexa, zadzwoń do mamy", a asystentka sama odnajdzie kontakt w naszej książce telefonicznej opisany jako "mama" i wybierze numer. Jeśli natomiast jesteśmy w nieznanej nam okolicy, wystarczy powiedzieć "Alexa, znajdź najbliższą stację benzynową/parking/restaurację", a Alexa natychmiast przeszuka bazę interesujących nas miejsc w nawigacji i wyznaczy do nich trasę dojazdu.

Asystentka w Alfie Romeo Tonale potrafi zresztą zarządzać nie tylko naszym samochodem. Jeśli mamy w domu jakieś inteligentne, połączone z siecią urządzenia, to Alexa również może nimi zarządzać. Wystarczy jedno polecenie, żeby uruchomić klimatyzację w domu lub wysłać robota odkurzającego do sprzątania.

Cyfrowy kokpit Alfy Romeo Tonale

Głosowa komunikacja jest bardzo wygodna, ale w samochodzie potrzebne są także nieco bardziej konwencjonalne sposoby obsługi interesujących nas funkcji. Na tym polu Tonale również się wyróżnia. Spójrzmy najpierw na zegary, które zgodnie z tradycją Alfy Romeo umieszczone są w głębokich tubach. Kształt obudowy wskaźników jasno wskazuje, że projektanci nie zapomnieli o typowych dla marki rozwiązaniach, ale w środku znajdziemy ekran o przekątnej aż 12,3 cala.

Domyślnie wyświetlane na nim zegary, mają wygląd eleganckich, analogowych wskaźników i to z kilkoma cyferblatami do wyboru, Kierowca może zdecydować się na jeden z trzech trybów - "Heritage", będący nawiązaniem do klasyki czyli sportowych zegarów takich, jak w wielu historycznych modelach, "Evolved", czyli tryb o nowoczesnej stylistyce oraz "Relax", dający największy komfort użytkowania. Kierowca ma oczywiście możliwość wybrania innych sposobów prezentowania informacji - na przykład z pełnoekranową mapą z minimalistycznymi łukami prędkościomierza i obrotomierza okalającymi jej krawędzie.

Z kolei do obsługi większości funkcji samochodu służy centralny ekran o przekątnej 10,25 cala. System ten pozwala na szybkie i intuicyjne przełączanie się między interesującymi nas ustawieniami, dzięki paskowi skrótów zawsze widocznemu z lewej strony. Wyświetlacz ten wskazuje także ustawienia klimatyzacji, ale projektanci nie zrezygnowali z fizycznych przycisków do wyboru temperatury, siły oraz kierunku nawiewu, dzięki czemu zmiana ich ustawień, nie wymaga przeklikiwania się przez kolejne ekrany systemu multimedialnego.

Sam system jest przy tym zawsze aktualny dzięki funkcji zdalnej aktualizacji Over-the-Air. Dzięki temu kierowca ma pewność, że zawsze korzysta z najnowszych rozwiązań, przygotowanych przez producenta, bez konieczności udawania się do serwisu na wgranie aktualizacji.

Dowiedz się więcej o Alfa Romeo Tonale

NFT w Alfie Romeo Tonale - innowacyjny certyfikat jakości

Cyfrowy certyfikat NFT nie był do tej pory spotykany w świecie motoryzacji. Zmieniło się to wraz z premierą Alfy Romeo Tonale, stanowiąc kolejną wartość dodaną dla właściciela każdego egzemplarza, ale także dla następnych jego nabywców. Rozwiązanie to opiera się na koncepcji "karty blockchain", tworzonej z unikalnego rejestru działania danego pojazdu. Powstaje w ten sposób niepodrabialny certyfikat, świadczący o sposobie użytkowania pojazdu i utrzymaniu go we właściwym stanie.

Dzięki temu właściciel Tonale może być pewien, że historia jego samochodu jest udokumentowana w sposób niepodważalny. Tak unikalne rozwiązanie pozytywnie wpływa na wartość rezydualną samochodu.

Prezentacja partnera

Advertisement

materiały prasowe

Reklama

Wasze komentarze
No hate

Wyrażaj emocje pomagając!

Grupa Interia.pl przeciwstawia się niestosownym i nasyconym nienawiścią komentarzom. Nie zgadzamy się także na szerzenie dezinformacji.

Zachęcamy natomiast do dzielenia się dobrem i wspierania akcji „Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy” na rzecz najmłodszych dotkniętych tragedią wojny. Prosimy o przelewy z dopiskiem „Dzieciom Ukrainy” na konto: ().

Możliwe są również płatności online i przekazywanie wsparcia materialnego. Więcej informacji na stronie: Fundacja Polsat Dzieciom Ukrainy.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy