Ford Ranger

-
Marka:
-
Rozpoczęcie produkcji:
1982
Wielki, mocny, pakowny, ale też komfortowy i designerski. Taki jest Ford Ranger w wersji europejskiej. Ten kompaktowy pick-up segmentu pierwszego na Starym Kontynencie zdecydowanie różni się od swojego starszego brata ze Stanów Zjednoczonych. Jest nie tylko odpornym pojazdem roboczym, ale też najładniejszym z przedstawicieli swojej kategorii.
Historia Forda Rangera
Ford Ranger po raz pierwszy zjechał z linii fabrycznych w 1982 roku w Stanach Zjednoczonych. Jego pierwsza generacja była przeznaczona tylko na rynek północnoamerykański i miała być tańszą i bardziej kompaktową alternatywą dla modelu F-Series oraz konkurencją dla produkowanego przez General Motors Chevroleta S-10.
Pierwsza europejska wersja tego modelu została wypuszczona dopiero w 1999 roku. W Stanach produkowano już wtedy trzecią generację Rangera. Czym wersja globalna, a więc Ford Ranger III przeznaczony na rynek m.in. Starego Kontynentu, odróżniała się od amerykańskiego brata? Pojazd był mniejszy i miał inną konstrukcję, bazującą na rozwiązaniach Mazdy.
Stanowił on bliźniaczy wariant modelu B-Series. Był sprzedawany w kilku wariantach (np. Single Cab, King Cab i Regular Cab) i wizualnie wyróżniał się wąskimi reflektorami oraz charakterystyczną atrapą chłodnicy. Kolejne generacje Forda Rangera również były oferowane na wszystkich rynkach. Z tego względu określa się je jako globalne.
Ford Ranger – generacje
Pierwsza generacja Forda Rangera była produkowana od 1982 do 1992 roku wyłącznie na rynek amerykański. Był to pick-up segmentu D z tylnym napędem. Występował z 2- lub 4-drzwiowym nadwoziem, a także 4- i 5-biegową skrzynią manualną lub 3- i 4-biegową skrzynią automatyczną. Mierzył od 4,46 do 4,91 m długości.
Druga generacja powstała na zupełnie nowej platformie Forda, dzięki czemu Ranger II miał większe podwozie, był dłuższy i wyższy niż poprzednik. Zmianie uległo też wnętrze – stało się bardziej komfortowe dzięki miękkim, dużym i wysoko ustawionym fotelom.
Trzecia generacja przez wielu jest określana jako modernizacja, ponieważ zmiany wizualne dotyczyły głównie przedniego pasa nadwozia. Powiększono reflektory i dodano większą chromowaną atrapę grilla, a także zmieniono kokpit. W trzeciej generacji stworzono też wersję globalną – mniejszą i zbliżoną do Mazdy B-series.
Czwarta generacja Forda Rangera przeznaczona na rynki globalne zaskoczyła bardziej kanciastym designem nadwozia i mocniejszymi silnikami. Powstała we współpracy z Mazdą, stanowiąc bliźniaczy model do BT-50.
Piątą generację zaprezentowano w 2010 roku. Chociaż był to model globalny, powstał na platformie Forda, a nie Mazdy. Odznaczał się zdecydowanie masywniejszą sylwetką niż poprzednicy i wyrazistą atrapą chłodnicy. W wersjach z napędem na obie osie wprowadzono elektroniczne systemy wspomagające.
Szósta generacja pojawiła się w 2021 roku. Zdecydowanie odróżnia się ona od poprzednich. Ma m.in. wyraziste przetłoczenia nadwozia, a także masywny pas przedni z reflektorami w kształcie litery C.
Ford Ranger – dane techniczne
- Ford Ranger przeważnie jest pick-upem tylnonapędowym, opcjonalnie wzbogaconym o napęd na obie osie. Jest dostępny w wersji z dwoma lub pięcioma miejscami i dwojgiem lub czworgiem drzwi.
- Od początku model był produkowany z silnikami benzynowymi i dieslowskimi. Obecnie, w szóstej generacji, są to silniki o dużej pojemności – 2,3 l w beznynie i 2,0 oraz 3,0 w dieslu.
Ford Ranger – opinie kierowców
Ford Ranger ze względu na gabaryty bywa nazywany klasycznym amerykańskim potworem. Ten pick-up początkowo nie cieszył się popularnością w Europie, ale wraz z szóstą generacją zaczęło się to zmieniać. Jest chwalony za przestronność, dobrą widoczność i wytrzymałe silniki. Minusy to m.in. duża – w porównaniu np. z Toyotą Hilux – awaryjność.
Wiadomości
-
Policja dostała nowe radiowozy. Policjanci nie umieli nimi jeździć
Poniedziałek, 9 stycznia (10:40)Terenowe Fordy Ranger zdobywają coraz większe powodzenie wśród służb mundurowych. Kilka lat temu dużą partię takich samochodów odebrało wojsko, teraz podobne auta trafiają do... -
Pracowały na brytyjskich farmach. Teraz walczą z rosyjskim najeźdźcą
Czwartek, 15 grudnia 2022 (08:34)Pickupy brytyjskich farmerów w dużej liczbie walczą w ukraińskich barwach z Rosjanami. Na front trafiło już około 100 samochodów. -
Ford Ranger Raptor 2022. Wyczynowiec do codziennego użytku
Czwartek, 24 listopada 2022 (09:37)Sprzedaż nowej generacji Rangera w Europie Ford rozpoczyna od najlepszej wersji. Raptor to najmocniejsza i najbardziej ekstremalna odmiana niezwykle popularnego na Starym Kontynencie... -
Ford otworzył listy zamówień na Rangera Raptora. Tanio nie będzie
Środa, 8 czerwca 2022 (12:11)Ford rozpoczął zbieranie zamówień na Rangera Raptor. W kontrze do niewątpliwych plusów tego modelu stoi cena, która zaczyna się od 284 tys. zł netto. -
Nowy Volkswagen Amarok to pickup oparty na Fordzie Ranger. Pierwsze zdjęcia
Środa, 27 kwietnia 2022 (14:02)Jeszcze w tym roku zadebiutuje nowy Volkswagen Amarok. Bazą dla tej konstrukcji jest Ford Ranger. -
Nowy Ford Ranger Raptor: 288 KM, 7 trybów jazdy i 2 blokady dyferencjału
Wtorek, 22 lutego 2022 (09:15)W Polsce sprzedaż Rangera to blisko połowa całego rynku pick-upów. A niebawem do sprzedaży trafi wersja Raptor, która otrzymała nowy 3-litrowy benzynowy silnik. Gamę jednostek napędowych... -
Ford Ranger Raptor - premiera już niebawem
Niedziela, 13 lutego 2022 (06:00)Ford Ranger Raptor to najdzielniejsza i zarazem najbardziej ekscytująca wersja tego pick-upa, której nową odsłonę zobaczymy jeszcze w tym miesiącu. -
Ford Ranger w specjalnych wersjach – godne pożegnanie
Piątek, 19 listopada 2021 (12:44)Koniec produkcji danej generacji jakiegoś modelu, to zwykle okazja do wyprzedaży oraz obniżek cen, aby klienci nie przestali odwiedzać salonów, w oczekiwaniu na nową odsłonę. Ford...