Ford Ranger

Ford Ranger ze względu na gabaryty bywa nazywany klasycznym amerykańskim potworem. /materiały prasowe
  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    1982

Wielki, mocny, pakowny, ale też komfortowy i designerski. Taki jest Ford Ranger w wersji europejskiej. Ten kompaktowy pick-up segmentu pierwszego na Starym Kontynencie zdecydowanie różni się od swojego starszego brata ze Stanów Zjednoczonych. Jest nie tylko odpornym pojazdem roboczym, ale też najładniejszym z przedstawicieli swojej kategorii.

Historia Forda Rangera

Ford Ranger po raz pierwszy zjechał z linii fabrycznych w 1982 roku w Stanach Zjednoczonych. Jego pierwsza generacja była przeznaczona tylko na rynek północnoamerykański i miała być tańszą i bardziej kompaktową alternatywą dla modelu F-Series oraz konkurencją dla produkowanego przez General Motors Chevroleta S-10.

Pierwsza europejska wersja tego modelu została wypuszczona dopiero w 1999 roku. W Stanach produkowano już wtedy trzecią generację Rangera. Czym wersja globalna, a więc Ford Ranger III przeznaczony na rynek m.in. Starego Kontynentu, odróżniała się od amerykańskiego brata? Pojazd był mniejszy i miał inną konstrukcję, bazującą na rozwiązaniach Mazdy.

Stanowił on bliźniaczy wariant modelu B-Series. Był sprzedawany w kilku wariantach (np. Single Cab, King Cab i Regular Cab) i wizualnie wyróżniał się wąskimi reflektorami oraz charakterystyczną atrapą chłodnicy. Kolejne generacje Forda Rangera również były oferowane na wszystkich rynkach. Z tego względu określa się je jako globalne.

Ford Ranger – generacje

Pierwsza generacja Forda Rangera była produkowana od 1982 do 1992 roku wyłącznie na rynek amerykański. Był to pick-up segmentu D z tylnym napędem. Występował z 2- lub 4-drzwiowym nadwoziem, a także 4- i 5-biegową skrzynią manualną lub 3- i 4-biegową skrzynią automatyczną. Mierzył od 4,46 do 4,91 m długości.

Druga generacja powstała na zupełnie nowej platformie Forda, dzięki czemu Ranger II miał większe podwozie, był dłuższy i wyższy niż poprzednik. Zmianie uległo też wnętrze – stało się bardziej komfortowe dzięki miękkim, dużym i wysoko ustawionym fotelom.

Trzecia generacja przez wielu jest określana jako modernizacja, ponieważ zmiany wizualne dotyczyły głównie przedniego pasa nadwozia. Powiększono reflektory i dodano większą chromowaną atrapę grilla, a także zmieniono kokpit. W trzeciej generacji stworzono też wersję globalną – mniejszą i zbliżoną do Mazdy B-series.

Czwarta generacja Forda Rangera przeznaczona na rynki globalne zaskoczyła bardziej kanciastym designem nadwozia i mocniejszymi silnikami. Powstała we współpracy z Mazdą, stanowiąc bliźniaczy model do BT-50.

Piątą generację zaprezentowano w 2010 roku. Chociaż był to model globalny, powstał na platformie Forda, a nie Mazdy. Odznaczał się zdecydowanie masywniejszą sylwetką niż poprzednicy i wyrazistą atrapą chłodnicy. W wersjach z napędem na obie osie wprowadzono elektroniczne systemy wspomagające.

Szósta generacja pojawiła się w 2021 roku. Zdecydowanie odróżnia się ona od poprzednich. Ma m.in. wyraziste przetłoczenia nadwozia, a także masywny pas przedni z reflektorami w kształcie litery C.

Ford Ranger – dane techniczne

  • Ford Ranger przeważnie jest pick-upem tylnonapędowym, opcjonalnie wzbogaconym o napęd na obie osie. Jest dostępny w wersji z dwoma lub pięcioma miejscami i dwojgiem lub czworgiem drzwi.
  • Od początku model był produkowany z silnikami benzynowymi i dieslowskimi. Obecnie, w szóstej generacji, są to silniki o dużej pojemności – 2,3 l w beznynie i 2,0 oraz 3,0 w dieslu.

Ford Ranger – opinie kierowców 

Ford Ranger ze względu na gabaryty bywa nazywany klasycznym amerykańskim potworem. Ten pick-up początkowo nie cieszył się popularnością w Europie, ale wraz z szóstą generacją zaczęło się to zmieniać. Jest chwalony za przestronność, dobrą widoczność i wytrzymałe silniki. Minusy to m.in. duża – w porównaniu np. z Toyotą Hilux – awaryjność.

Wiadomości