Audi R8

Audi R8 to pierwszy w historii marki seryjny samochód sportowy z centralnie umieszczonym silnikiem. R8 o wyrazistej stylistyce charakteryzuje się doskonałymi osiągami i właściwościami jezdnymi. Niektóre rozwiązania technologiczne zapożyczono z Lamborghini.
Audi R8 - najważniejsze informacje
Wielu kierowców chwali Audi R8 nie tylko za sportowe osiągi, lecz także za komfort w codziennym użytkowaniu. /materiały prasowe

Audi R8 - najważniejsze informacje

  • Marka:

  • Rozpoczęcie produkcji:

    2006

Audi R8 to pierwszy w historii marki seryjny samochód sportowy z centralnie umieszczonym silnikiem. 

R8 o wyrazistej stylistyce charakteryzuje się doskonałymi osiągami i właściwościami jezdnymi. Niektóre rozwiązania technologiczne zapożyczono z Lamborghini.

Historia Audi R8

Po latach produkowania usportowionych wersji S oraz RS na bazie standardowych modeli samochodów niemiecki producent zdecydował się na budowę pierwszego samochodu sportowego.

Dwudrzwiowe coupé zaprezentowane w 2006 roku zapewniało osiągi porównywalne z Ferrari F430, Porsche 911 czy Lamborghini Gallardo, z którego model R8 zapożyczył mocniejszą jednostkę napędową. 

Obecnie w sprzedaży jest druga generacja modelu. Do jej konkurentów należą Ferrari 488 GTB, Nissan GT-R oraz McLaren 570 S.

Audi R8 – generacje

W 2006 roku na targach motoryzacyjnych w Paryżu miała miejsce premiera pierwszego „supersamochodu” spod znaku czterech pierścieni. 

Audi R8 z centralnie umieszczonym silnikiem V8 o mocy 420 KM i napędem quattro osiągał prędkość maksymalną ponad 300 km/h.

Dwa lata później zaprezentowano jeszcze mocniejszą wersję z silnikiem V10. W 2009 roku w sprzedaży pojawiła się wersja roadster, sprzedawana pod nazwą R8 Spyder. W następnym roku do oferty dołączyła wersja R8 V10 GT.

Premiera drugiej generacji Audi R8 odbyła się w 2015 roku w Genewie. Wersje nadwozia pozostały bez zmian, ale zrezygnowano z mniejszego silnika V8. Nowa konstrukcja o niższej masie i bardziej usztywnionym nadwoziu zapewniła jeszcze lepsze właściwości jezdne.

W 2020 roku zaprezentowano model R8 z napędem na tylną oś, co jest ewenementem w historii marki.

Audi R8 – dane techniczne

Pierwsza generacja Audi R8 występowała z manualną 6-biegową przekładnią oraz dwoma rodzajami skrzyń automatycznych.

Jednostka napędowa V8 o pojemności 4,2 litra i mocy 420 KM pochodziła z Audi RS4. Zaprezentowany nieco później silnik V10 to zmodyfikowana wersja jednostki pochodzącej z Lamborghini. Osiągała moc od 525 do 560 KM, a w wersji coupé pozwalała rozpędzić auto do 100 km/h w mniej niż 4 sekundy. Wszystkie wersje silnikowe korzystały z napędu quattro na cztery koła

W drugiej generacji modelu występuje tylko silnik V10 o pojemności 5,2 litra. Jego moc wynosi od 540 do 620 KM. Najmocniejsza wersja jest dostępna w limitowanej wersji R8 GT z napędem jedynie na tylną oś. Pozostałe wersje modelu są oferowane także z napędem na cztery koła. Wszystkie jednostki napędowe korzystają z 7-biegowej przekładni S-Tronic.

W obu generacjach Audi R8 korzystano z rozwiązań typowych dla aut sportowych, takich jak ceramiczne hamulce tarczowe czy zawieszenie z regulowanymi trybami pracy.

Audi R8 – opinie kierowców

Wielu użytkowników chwali Audi R8 nie tylko za sportowe osiągi czy doskonałe właściwości jezdne, lecz także za komfort w codziennym użytkowaniu, co nie jest często spotykane w tzw. supersamochodach. Napęd quattro pozwala korzystać z potencjału auta w niemal każdych warunkach drogowych. 

Audi R8 - Wiadomości

Audi R8 - Zdjęcia