Sprawdzamy, ile da się oszczędzić na przesiadce na hybrydę plug-in

Polacy wciąż więcej uwagi przykładają do ceny samochodu w salonie niż jego kosztów użytkowania. Tymczasem gdy wybierzemy hybrydę typu plug-in, nasze miesięczne wydatki na korzystanie z auta odczuwalnie spadną. Ile można zaoszczędzić, przesiadając się do takiego samochodu? Podajemy realne kwoty.

Czym różni się PHEV od zwykłej hybrydy?

Żeby zrozumieć, na czym polega oszczędność, należy najpierw wyjaśnić, czym PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicles) różni się od "zwykłej" hybrydy. W drugim przypadku technologia w głównej mierze opiera się na silniku spalinowym jedynie wspomaganym przez silnik elektryczny w momentach największego obciążenia, szczególnie podczas ruszania lub przyspieszania. PHEV również składa się z konwencjonalnego silnika spalinowego oraz elektrycznego. Z tą jednak różnicą, że tutaj mamy znacznie większy akumulator niż ten montowany w klasycznych hybrydach. To znacznie zwiększa zasięg jazdy bez konieczności spalania benzyny. Ponadto w tradycyjnych hybrydach bateria ładowana jest wyłącznie w trakcie jazdy. Litowo-jonowy akumulator montowany w PHEV pozyskuje energię na trzy sposoby: z gniazdka, do którego możemy podłączyć się w domu lub na stacji ładowania, podczas pracy silnika spalinowego, a także wykorzystuje energię kinetyczną, która wytwarzana jest w trakcie hamowania.

Reklama

Zoptymalizowane wykorzystanie energii

Inżynierowie opracowujący tę technologię zadbali, by strat energii było jak najmniej. To oczywiście pozytywnie przekłada się na koszty użytkowania pojazdu. Łączny zasięg napędu elektrycznego i silnika 1.4 TSI w modelu Superb iV wynosi aż 930 kilometrów. To pozwala pojechać nam na wakacje bez konieczności zatrzymywania się na stacji paliw czy ładowania auta z gniazdka. Zasięg silnika z naładowanym do pełna akumulatorem sięga ponad 60 kilometrów, co wyróżnia go na tle zwykłych hybryd, które mogą przejechać "na prądzie" zaledwie kilka kilometrów. Oznacza to, że w trakcie codziennych dojazdów do pracy czy sklepu większość z nas będzie wykorzystywała jedynie tani w eksploatacji silnik elektryczny. Z silnika benzynowego korzystać będziemy jedynie na dłuższych trasach, gdzie możemy poruszać się ze stałymi prędkościami, które zapewniają niższe spalanie paliwa. Układ napędowy w PHEV zużywa więc mniej energii pochodzącej z paliwa niż tradycyjna hybryda i zapewnia dużo większą oszczędność niż zwykłe auto spalinowe.

Koszty codziennego użytkowania hybrydy plug-in

O jakich zatem kosztach mowa? Po jednorazowym pełnym naładowaniu SKODY Superb iV z sieci domowej z portfela ubędzie nam jedynie około 8 złotych. W dodatku nasz omawiany model pali średnio zaledwie 1,4 - 1,9 litra benzyny na 100 kilometrów. To oznacza, że za każde przejechane 100 kilometrów zapłacimy około 9 złotych, a silnik spalinowy uruchomimy dopiero po przejechaniu 60 kilometrów na silniku elektrycznym, zatem będziemy z niego korzystać raczej sporadycznie.  Hybryda typu plug-in zdaje się więc złotym środkiem pomiędzy zwykłą hybrydą, a samochodem elektrycznym.

 

Artykuł powstał we współpracy z marką Skoda.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy