Właściwa odległość to kwestia bezpieczeństwa

Wymiana tarcz i klocków. Dlaczego wizyta u mechanika nie powinna trwać 15 minut?

Bezpieczna jazda to nie tylko przestrzeganie przepisów drogowych, ale przede wszystkim sprawny i niezawodny samochód. Kluczowe znaczenie ma tutaj zwłaszcza układ hamulcowy, którego części zużywają się w trakcie eksploatacji pojazdu. Od czego zależy częstotliwość wymiany klocków hamulcowych? Jak często wymieniać tarcze hamulcowe? Odpowiadamy.

Klocki hamulcowe: kiedy wymienić części?

To jak długo posłużą klocki hamulcowe zależy od stylu jazdy kierowcy. Szybsze zużycie, czyli takie już po kilku tysiącach kilometrów, zdarza się m.in. gdy samochód często jest przeciążony, kierowca gwałtownie hamuje czy porusza się po drogach o dużej pochyłości. Najnowsze modele samochodów posiadają elektroniczne czujniki monitorujące zużycie klocków hamulcowych, a w razie potrzeby system informuje właściciela pojazdu o konieczności wymiany części. Należy jednak pamiętać, że przede wszystkim na stan klocków hamulcowych powinien zwrócić uwagę mechanik podczas rutynowego przeglądu.

Reklama

Kontrolny przegląd warto zrobić co 30 tysięcy kilometrów oraz w momencie, gdy coś nas zaniepokoi. Czujność powinien wzbudzić charakterystyczny pisk podczas hamowania - oznacza on, że klocki nie mają już blaszek, których zużycie oznacza konieczność wymiany klocków. Ta powinna nastąpić jak najszybciej. Jaka powinna być grubość okładzin na klockach hamulcowych? W przybliżeniu to około 1,5 do 3 mm.   

Jakie klocki hamulcowe wybrać?

Warto pamiętać, że klocki hamulcowe należy wymienić zawsze po obu stronach pojazdu czyli w prawym lub lewym kole. Ich nierównomierne zużycie powinno wzbudzić czujność mechanika. Może to bowiem oznaczać zakleszczenie się klocka. Jednak to nie jedyna prawdopodobna przyczyna, do innych należą m.in. brak siły hamowania w zacisku, niewłaściwe wyczyszczenie przy poprzedniej wymianie czy nadmierną korozję. Aby wybrać właściwe części zamienne należy sprawdzić nie tylko typ samochodu, ale także rodzaj układu hamulcowego: te informacje możemy ustalić po numerze VIN.

Kluczowe znaczenie ma jakość klocków hamulcowych. Może się bowiem zdarzyć, że elementy gorszej jakości będą wymagały ponownej wymiany niedługo po opuszczeniu warsztatu. Firma Bosch, producent części samochodowych, testuje klocki hamulcowe w skrajnych warunkach, od mrozów po przejazdy na torach wyścigowych. Dodatkowo wysoka dokładność wykonania przyczynia się do częściowego zniwelowania dgrań, a tym samym zwiększenia skuteczności podczas manewru hamowania.

Nie zapomnij o tarczach hamulcowych

Tarcze hamulcowe, które podobnie jak klocki, ulegają zużyciu w miarę eksploatacji. Częstotliwość wymiany jest jednak dwukrotnie rzadsza. Czas wymiany może także wydłużyć użycie elementów o zwiększonej wytrzymałości. Specjalny stop High Carbon HC (czyli taki o podwyższonej zawartości węgla), używany przez markę Bosch, zwiększa odporność na ekstremalne warunki pracy (zwłaszcza wysoką temperaturę). Zwykle przyjmuje się, że wymienia się je po około 60 tysiącach kilometrów, warto jednak sprawdzać je rutynowo przy każdej kontroli pojazdu.

Warto  znać oznaki zużytych tarcz hamulcowych, aby odpowiednio wcześnie zgłosić się do mechanika. Podobnie jak przy zużyciu klocków mogą pojawiać się charakterystyczne piski. Jeżeli obniża się skuteczność hamowania, wyczuwalne jest pulsowanie pedału hamulca podczas hamowania lub drżenie koła kierownicy to znak, że czas udać się do warsztatu. Szybszemu zużyciu tarcz sprzyja także ich gwałtowne schładzanie, np. przy wjeżdżaniu w kałuże.

Jak długo powinna trwać wymiana?

Jak widać wymiana tarcz oraz klocków hamulcowych nie powinna trwać zbyt krótko. Pamiętaj, że doświadczony mechanik poświęci sporo czasu na dokładną diagnostykę pojazdu, tak aby usunąć nie tylko samą awarię, ale również jej przyczynę. Być może oprócz wymiany tarcz oraz klocków, konieczne jest także odpowietrzenie układu hamulcowego czy nadmierna korozja elementów w pojeździe. Sprawdzeni specjaliści przeprowadzą także dokładny wywiad z właścicielem pojazdu, a także sprawdzą historię napraw samochodu. Tytułowe 15 minut to zdecydowanie za mało czasu, aby dokonać wszystkich wspomnianych czynności. Sama wymiana tarcz oraz klocków nie powinna potrwać dłużej niż około godziny.

Artykuł z ekspozycją partnera

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy