Opony typu Run on Flat

Chociaż opony typu Run Flat znane były już w ubiegłym wieku, wśród kierowców świadomość zalet (ale i wad), jakie posiada ta technologia, wciąż jest stosunkowo niewielka.

Generalnie pod pojęciem "Run Flat" kryją się opony, które umożliwiają dalszą jazdę po przebiciu. Poszczególne modele mogą się różnić zastosowaną technologią, a także nazwą (każdy producent używa nieco innego symbolu), ale mają ten sam sens istnienia - wyeliminować ryzyko utraty panowania nad samochodem przy nagłym spadku ciśnienia po przebiciu.

W praktyce opony typu Run Flat mają specjalnie wzmocnione barki oraz rant przylegający do felgi. Po przebiciu to one przejmują na siebie ciężar samochodu i umożliwiają dalszą jazdę - zwykle możliwe jest przejechanie do 80 km, pod warunkiem nieprzekraczania prędkości 80 km/h. Wyższa prędkość oznacza ryzyko rozerwania opony.

Reklama

Dzięki ogumieniu typu Run Flat kierowca nie musi zmieniać koła na poboczu, a to oznacza, że nie ma potrzeby wozić ze sobą koła zapasowego. To sporą oszczędność miejsca.

Ponadto opona Run Flat wykazuje się większą odpornością na trudne warunki drogowe, np. dziury czy krawężniki.

Oczywiście nie ma róży bez kolców i opony tego typu mają też pewne wady. Przede wszystkim są zazwyczaj droższe od opon standardowych, a ponieważ mają znacznie twardsze barki, są też mniej komfortowe i generują nieco większy hałas. Ponadto twarde opony nieco szybciej się zużywają.

Trzeba też pamiętać, że nie każdy serwis wulkanizacyjny poradzi sobie z założeniem czy wymianą opony Run Flat - potrzebne są do tego specjalne maszyny. Niewykwalifikowani pracownicy zwykłe po prostu oponę uszkodzą.

Widać więc, że po stronie minusów opon Run Flat zapisać trzeba głównie wyższe koszty eksploatacji. Jest to jednak cena, jaką trzeba zapłacić za znacznie wyższy poziom bezpieczeństwa.

Niestety, opon typu Run Flat nie można założyć do wszystkich modeli samochodów. Przede wszystkim pojazd musi być wyposażony w czujniki ciśnienia powietrza w oponach.

To bardzo ważne, ponieważ przebicie opony Run Flat i spadek ciśnienia często są dla kierowcy w ogóle nieodczuwalne. Nie zdając sobie sprawy  problemu, kontynuowałby on normalną jazdę, a to niechybnie zakończyłoby się rozerwaniem opony i zapewne utratą panowania nad samochodem.

Czujniki od pewnego czasu stanowią już obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów, to jednak nie znaczy, że opony Run Flat można założyć do każdego auta. Przeciwnie, samochód musi być do tego specjalnie przystosowany już na etapie produkcji. Jeśli producent założy, że dane auto będzie eksploatowane na oponach Run Flat, to przygotuje do tego zawieszenie (np. stosując bardziej miękkie nastawy, co kompensuje twardszą oponę), system ABS  i ESP. Do takiego pojazdu nie należy zakładać opon zwykłych.

Warto dodać, że podobnie jak opony tradycyjne, również modele Run Flat występują w wariantach letnich i zimowych. Dlatego trzeba pamiętać o ich sezonowej wymianie.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy