Reklama

Vosco EV2 zaprezentowane. Takie jest nowe polskie auto elektryczne

​Na Kongresie Nowej Mobilności zaprezentowano oficjalnie Vosco EV2 - polski samochód o napędzie elektrycznym. Na premierze nie mogło zabraknąć wysłannika Interii. Vosco EV2 to rozwinięcie prototypowych konstrukcji stworzonych przez Polfarmex i AMZ Kutno. Auto bazuje na autorskiej, opracowanej w Kutnie, ramie nośnej wykonanej ze stali nierdzewnej. Nadwozie opracowano pod okiem Damiana Wolińskiego (jeden z laureatów konkursu Electromobility Poland i twórca zbudowanego w Kutnie koncepcyjnego "Poloneza").

Vosco EV2. Dane techniczne polskiego elektryka

Nadwozie Vosco EV2 ma 4221 mm długości, 1719 mm szerokości i 1513 mm wysokości. Rozstaw osi to 2540 mm. Producent określa swój samochód jako czteroosobowy pojazd zaliczany do segmentu B (czyli samochodów niewielkich, miejskich, w tym segmencie znajdziemy m.in. Opla Corsę-e).

W tunelu środkowym i pod tylnymi siedzeniami Vosco EV2 zamontowano baterię akumulatorów litowo-jonowych wykonaną w technologii NMC. Jej pojemność to 31,5 kWh, co - przynajmniej teoretycznie - ma pozwalać na pokonanie do 290 km na jednym ładowaniu, według normy WLTP, czyli około 210 km w realnym ruchu. 

Vosco EV2 waży 1480 kg, w tym masa baterii to 280 kg.

Układ elektryczny samochodu pracuje pod napięciem 700 Voltów, a stosunkowo niewielka pojemność baterii ma swoje plusy. Auto z Kutna wyposażono w gniazdo CCS Combo 2, które pozwala na ładowanie z prędkością 30 kWh (DC). Ładowanie do pełna na publicznej ładowarce potrwa około godziny. Dodatkowo Vosco EV2 posiada ładowarkę pokładową o mocy 3,3 kWh, dzięki której pełne ładowanie baterii z domowego gniazdka zajmie między 10 a 11 godzin.

Reklama

Źródło napędu Vosco EV2 stanowi silnik elektryczny o mocy 115 kW/156 KM (moc szczytowa 175 kW/235 KM) generujący od 350 do 450 Nm (szczytowo). Prędkość maksymalna została ograniczona do 140 km/h, a w układzie przeniesienia napędu zastosowano przekładnię bezstopniową.



Vosco EV2 - wyposażenie polskiego samochodu elektrycznego

Wyposażenie Vosco EV2 obejmować ma m.in. elektryczne szyby przednie, elektryczny hamulec ręczny, klimatyzację, podgrzewaną przednią szybę, kamerę cofania czy oświetlenie Full LED. Samochód posiada również m.in. przełącznik trybów jazdy (Eco, Normal, Sport) oraz pokładowy system infotainment oparty o zlokalizowany na konsoli centralnej 9-calowy ekran dotykowy.

Jak zapewniają przedstawiciele producenta, Vosco EV2 to samochód gotowy pod względem technologicznym do produkcji. Zapewnione są łańcuchy dostaw, a 85 proc. części pochodzi z Polski, lub - najdalej - z Europy.


Vosco EV2 - jaka cena?

Problem jest jeden - pieniądze. Prezentacja w Łodzi jest jednym z elementów strategii poszukiwania inwestora. Jak przyznaje producent, na uruchomienie produkcji seryjnej potrzeba kwoty rzędu 1-2 mld zł. Jeśli znajdzie się chętny na wyłożenie takich pieniędzy, w ciągu roku pierwsze seryjne egzemplarze Vosco EV2 mogą trafić do salonów sprzedaży, zakłada się przy tym produkcję kilkunastu tysięcy samochodów rocznie.

A cena? Cóż, tutaj możemy na razie tylko spekulować. Można jednak podejrzewać, że nie przekroczy poziomu 100 tys. złotych.

***

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje