ELIMEN E-VN1. Pierwsze takie polskie auto na prąd

5 czerwca, w czasie II Międzynarodowego Forum Energetyka i Środowisko EkoZakopane 2018, odbyła się oficjalna premiera nowego, użytkowego samochodu elektrycznego polskiej konstrukcji - Elimena E-VN1.

Elimen E-VN1 to pierwszy samochód elektryczny oparty o strukturę kompozytową, w całości zaprojektowany w Polsce.

Reklama

Elimen E-VN1 to elektryczny van, którego płyta podłogowa oraz większość konstrukcji nadwozia wykonane zostały z ultralekkich kompozytów. Dzięki temu jest wytrzymały, a przy tym znacząco lżejszy od klasycznych pojazdów w swojej klasie. W wersji podstawowej waży jedynie ok. 600 kg. Koszt przejechania nim 100 km oscyluje w granicach 7 zł. Tyle zapłacić trzeba za prąd niezbędny do naładowania baterii. Zasięg na jednym ładowaniu waha się od 100 do 300 km.

Na dłuższych trasach kierowca może korzystać z ładowarki pokładowej lub szybkiej ładowarki zewnętrznej, która w niecałe 30 minut pozwala naładować baterię od zera do poziomu 80-proc. - mówi Przemysław Rozmysłowicz, współtwórca marki Elimen. - Wystarczy, że będzie miał dostęp do gniazda o napięciu 230V - dodaje.

Główną zaletą auta są właściwości przewozowe. Przestrzeń ładunkowa to ponad 4 m3. Ładowność pojazdu wynosi do 800 kg. Dostęp do przestrzeni ładunkowej, w zależności od konfiguracji, znajduje się w centralnej bądź centralnej i tylnej części pojazdu. Szerokie otwory załadowcze o wymiarach 1480x2050 (środek) oraz 1000x2170 (tył) mogą być zamykane automatyczną szybką roletą.

E-VN1 w wersji podstawowej wyposażony jest w nowoczesne technologie takie jak: system nawigacji GPS oparty na Google Maps oraz komputer pokładowy wyposażony w funkcję telemetrii układu baterii, zdalną diagnostyką, możliwość zdalnego ograniczania prędkości.

Komputer samochodu można podłączyć do systemu informatycznego klienta i systemów zarządzania flotą. Kierowca dysponuje systemem kamer bocznych, kamerą cofania i lusterkami bocznymi z ekranem LCD, które zintegrowane są ze słupkiem bocznym. Elimen pozwala kierującemu na sterowanie blokadą dyferencjału bezpośrednio z kabiny, co znacząco zwiększa możliwości pojazdu w okresie zimowym bądź trudnych warunkach terenowych. Dodatkowo, pneumatyczne zawieszenie e-vana, zintegrowane z konstrukcją kompozytowej płyty podłogowej, zapewnia wysoki komfort jazdy oraz umożliwia regulację wysokości pojazdu.

Samochód napędzany jest zaprojektowanym i wyprodukowanym w Polsce bezszczotkowym (w technologii BLDC) silnikiem elektrycznym o mocy 14,9 kW. Układ szybkiego ładowania oraz wszystkie systemy elektroniki pokładowej, w tym komputer główny i komputer sterujący baterii, również zostały zaprojektowane i wykonane w naszym kraju.

Tym, co wyróżnia E-VN1, jest uniwersalna platforma, na której został zbudowany. Dzięki temu możemy dostosować go praktycznie dla dowolnego biznesu od usług kurierskich i dostawczych, poprzez przedsiębiorstwa komunalne, food trucki, a nawet jako karawan dla firm pogrzebowych.

W skład zespołu odpowiedzialnego za powstanie Elimena wchodzą specjaliści z zakresu projektowania podwozi oraz układów jezdnych oraz eksperci w zakresie produkcji ultralekkich konstrukcji kompozytowych z "Polskiej Doliny Lotniczej". Firma chwali się również współpracą z politechnikami: łódzką i warszawską, jak również zaangażowaniem w sport motorowy. Jeden z ambitnych planów zakłada uruchomienie w Polsce pierwszej na świecie ligi Rallycrossu elektrycznego. Rozwój marki Elimen wspiera Assay, firma zajmującą się doradztwem biznesowym i inwestowaniem w startupy m.in. w obszarze ekologicznych rozwiązań dla transportu.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje