Rynek paliw

Rekordowo niskie ceny paliw. Czy LPG jeszcze się opłaca?

Niskie ceny ropy stanowiące jedną z form represji zachodu wobec zaangażowanej w konflikt na Ukrainie Rosji sprawiają, że ceny paliw kształtują się dziś na zaskakująco przystępnym poziomie.

Z danych serwisu e-petrol.pl wynika, że średnia cena litra bezołowiowej benzyny 95 to obecnie 3,89 zł. Za litr oleju napędowego kierowcy płacą średnio 3,68 zł.

W ostatnim czasie obniżki odczuli zwłaszcza właściciele aut wyposażonych w instalację gazową. Obecnie średnia cena litra LPG to 1,68 zł. W wielu regionach nie brakuje jednak stacji, na których za litr gazu płynnego zapłacić trzeba około 1,5 zł!

Wydawać by się mogło, że spadające ceny paliw stawiają pod coraz większym znakiem zapytania opłacalność inwestycji w instalację gazową. Wiele firm zajmujących się ich montażem nie odczuwa jednak skokowego spadku zainteresowania klientów. Obniżkom cen paliw towarzyszy bowiem - stosunkowo młody na naszym rynku - trend odwracania się klientów od samochodów z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi.

Reklama

Jak wynika ze statystyk publikowanych przez Instytut Samar, w zeszłym miesiącu sprowadzono do Polski 69 941 używanych aut z Zachodu, co stanowi najwyższy wynik od 2008 roku! Zaledwie 42 proc. z nich wyposażonych było w silnik Diesla. Dla porównania, w lutym 2010 roku, udział diesli w prywatnym imporcie sięgał niemal 64 proc!

Nabywcy, którzy do tej pory decydowali się na jednostki wysokoprężne, zawiedli się na wysokich kosztach eksploatacji. Zużyte pojazdy, które szerokim strumieniem płyną do nas za zachodniej granicy, często wymagają poważnych napraw. Usterka wtryskiwaczy, turbosprężarki, filtra cząstek stałych czy dwumasowego koła zamachowego przekreśla z reguły wszelkie oszczędności na paliwie. Właśnie z tego względu klienci szukają dziś głównie prostych, pozbawionych doładowania, silników benzynowych, które świetnie nadają się do zasilania gazem. Ogromną popularnością cieszą się chociażby auta koncernu VAG wyposażone w benzynowy silnik 1.6 MPI z pośrednim wtryskiem paliwa i hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych. Samochody z benzynowymi jednostkami napędowymi - z uwagi na mniejsze przebiegi - z reguły mogą się też pochwalić lepszą kondycją techniczną niż wyprodukowane w tym samym czasie diesle.

Koszt instalacji LPG (wtrysk gazu w fazie lotniej) do prostego, czterocylindrowego, silnika waha się dziś między 2,2-2,7 tys. zł. w zależności od regionu i wybranych komponentów.

Koszt pokonania 100 km na benzynie - przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 8 l/100 km - wynosi obecnie około 31 zł. Za ten sam dystans pokonany na LPG zapłacimy nieco ponad 16 zł. Przy średnim przebiegu rzędu 2 tys. km daje to miesięczne oszczędności w kwocie 300 zł. Oznacza to, że wydatek 2,5 tys. zł na instalację gazową zwróci się po niespełna 9 miesiącach. Po tym czasie, na każdych 100 km, oszczędzać będziemy około 15 zł. To wciąż bardzo kusząca perspektywa, nawet jeśli wziąć pod uwagę zwiększone koszty związane z przeglądami i okresową obsługę instalacji. Te - w skali roku - nie przekraczają z reguły kwoty 200 zł.

Opłacalność montażu instalacji gazowej możecie sprawdzić klikając TUTAJ.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy