TCO, czyli całkowity koszt posiadania: jak sprawdzić, czy samochód opłaca się kupić?

Cena katalogowa to nie wszystko, równie ważny jest koszt eksploatacji auta i wartość rezydualna, czyli to, za ile możemy sprzedać nasz pojazd po kilku latach eksploatacji. Jak sprawdzić, który model opłaca się kupić?

Idąc do salonu samochodowego, w pierwszej kolejności przeważnie zwracamy uwagę na cenę nabycia auta. Interesują nas również dane techniczne, wyposażenie i akcesoria. To duży błąd, który może nas sporo kosztować. Pamiętajmy, że samochód traci na wartości, trzeba go tankować, ulega awariom - za to wszystko w przyszłości zapłaci właściciel auta. Jak właściwie ocenić koszt wybranego modelu?

Koszt przeglądów i napraw

Podczas wyboru auta, warto zasięgnąć opinii ekspertów na temat niezawodności określonych modeli. Konieczność częstego serwisowania może zniszczyć całą przyjemność z posiadania czterech kółek, awaryjny egzemplarz naraża nas na stres, stratę czasu i przede wszystkim - pieniędzy. Da się tego uniknąć, istnieją samochody, na których można polegać i których koszt przeglądu nie zrujnuje naszego portfela.  Taką ofertą chwali się Mitsubishi: przykładowo koszt przeglądu modelu Eclipse Cross należy do najtańszych na rynku.

Reklama

Musimy również sprawdzić, jakie usterki najczęściej występują w wybranym przez nas modelu. Naszą czujność powinny wzbudzić przede wszystkim wady silnika - to one kosztują najwięcej.

Koszt eksploatacji

Prawie każdy klient salonu samochodowego pyta o średnie spalanie paliwa w danym modelu, jednak mało kto interesuje się kosztem pozostałych płynów eksploatacyjnych. Warto zasięgnąć informacji, jak często należy wymieniać olej.

Na tym płynie nie należy oszczędzać, słabej jakości olej i zwlekanie z uzupełnieniem braków prowadzi do poważnych awarii i może nas słono kosztować. Powinniśmy również dowiedzieć się, jak często należy dolewać płyn  chłodzący i hamulcowy, ile kosztuje czyszczenie klimatyzacji, wymiana filtrów i ogumienia. Istotny jest także koszt części, które najszybciej ulegają zużyciu, czyli klocków i tarcz hamulcowych. W modelu Eclipse Cross kosztują one aż o 10 proc. mniej, niż wynoszą średnie ceny konkurencji. W dodatku Mitsubishi może pochwalić się aż pięcioletnim okresem gwarancyjnym na swoje samochody, podczas gdy normą na rynku motoryzacyjnym są dwu- lub trzyletnie gwarancje. Reasumując, przed zakupem auta warto przejrzeć cennik podstawowych usług w ASO oraz koszt oryginalnych części, a także dowiedzieć się, na jaki okres zostaniemy objęci opieką gwarancyjną. 

Wartość na rynku wtórnym

Jeśli nie mamy do czynienia z samochodem zabytkowym, to musimy się liczyć z tym, że wartość naszego pojazdu z każdym rokiem maleje. Niemniej jednak, w zależności od modelu cena spada szybciej lub wolniej. Warto więc dowiedzieć się, za ile potencjalnie będziemy mogli sprzedać wybrany pojazd. Jak to sprawdzić, gdy mamy do czynienia z samochodem, który dopiero pojawił się na rynku? Wystarczy zasięgnąć rady eksperta specjalizującego się w ocenie wartości rezydualnej. Na polskim rynku samochodów używanych najbardziej cenione są marki japońskie i niemieckie. Utrata wartości to najwyższa część kosztów utrzymania auta - wynosi około 50-60 proc.  

Zużycie paliwa i płynów eksploatacyjnych, serwisowanie auta, cena nabycia i utrata wartości - wszystko to ma istotny wpływ na realny koszt posiadania samochodu. Nie warto więc kierować się jedynie ceną katalogową, gdyż może się okazać, że tańsze auto tylko pozornie okaże się najbardziej opłacalną opcją.

 

Artykuł powstał we współpracy z marką Mitsubishi.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy