Honda Sensing – jakie technologie bezpieczeństwa znajdziemy w nowym Jazzie?

Trudno sobie wyobrazić jakikolwiek współczesny samochód, który nie byłby wyposażony w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i układy wspomagania kierowcy. Oczywiście, żaden z nich nie zastąpi doświadczenia, zdrowego rozsądku czy umiejętności przewidywania. Z drugiej jednak strony, rozwiązania tego rodzaju minimalizują ryzyko kolizji, stłuczek i innych sytuacji wymagających od kierowcy podejmowania błyskawicznych i trafnych decyzji.

Technologia w służbie bezpieczeństwa


To, że w znakomitej większości nowych samochodów znajdziemy dziś elektroniczne systemy ABS, ESP czy ESR, a także co najmniej kilka poduszek powietrznych chroniących kierowcę i podróżujących z nim pasażerów, nikogo już chyba dzisiaj nie dziwi. Producenci aut osobowych coraz częściej oferują je swoim klientom z wieloma zaawansowanymi czujnikami, do których należą m.in. układy zajmujące się stałym monitorowaniem martwego pola, systemy zapobiegające nagłej lub nieoczekiwanej zmianie pasa ruchu czy systemy minimalizujące skutki wtargnięcia pieszego na jezdnię. To, co jeszcze do niedawna zakrawało wyłącznie na pieśń (odległej) przyszłości, w ciągu ostatnich kilku lat weszło na stałe w skład wyposażenia standardowego wielu współczesnych pojazdów osobowych. Dzięki rozwiązaniom tego rodzaju bezpieczniej mogą się dziś czuć nie tylko kierowcy, ale wszyscy bez wyjątku użytkownicy dróg.

Reklama

Starania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego podejmuje obecnie wiele koncernów motoryzacyjnych. Pod tym względem nie odstaje od reszty rynkowej stawki marka Honda, która wprowadza właśnie na polski rynek nową, hybrydową odsłonę kultowego już modelu Jazz. Kultowy kompakt japońskiego producenta wyposażony został teraz w szereg zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, które zdolne są z odpowiednim wyprzedzeniem wykrywać wiele niepożądanych zdarzeń drogowych. W ich skład wchodzi m.in. system rozpoznawania niebezpieczeństw w warunkach nocnych, reagujący w czasie rzeczywistym na wszystkie obiekty przecinające drogę poruszającego się pojazdu. Jeśli zajdzie potrzeba, może on automatycznie zainicjować procedurę awaryjnego hamowania, i to zanim jeszcze kierowca w ogóle zdąży się zorientować, z jakim zagrożeniem ma na dobrą sprawę do czynienia. Kluczowym elementem systemu jest kamera o wysokiej czułości i szerokim polu widzenia, którą Honda postanowiła zaprojektować w całości od podstaw.

System, który sam "wyczuje" niebezpieczeństwo


Ale to jeszcze nie wszystko. W skład standardowego wyposażenia modelu Jazz wchodzą także adaptacyjny tempomat, dostosowujący prędkość auta do prędkości poprzedzających je pojazdów, oraz system utrzymywana na pasie ruchu, ostrzegający kierowcę o niezamierzonej zmianie toru jazdy. W przypadku najbogatszej wersji wyposażeniowej nowej, miejskiej hybrydy Hondy, oznaczonej symbolem Executive, dostępny jest również system monitorowania martwego pola w lusterkach oraz system informujący o obiektach, które zbliżają się do pojazdu podczas cofania.

Sercem wszystkich systemów bezpieczeństwa zastosowanych w modelu Jazz pozostaje jednak niewątpliwie innowacyjna technologia Sensing, obejmująca m.in. automatyczne światła drogowe oraz inteligentny ogranicznik prędkości z funkcją rozpoznawania znaków drogowych i widniejących na nich ograniczeń prędkości. System może nawet w razie potrzeby samodzielnie dostosować do nich bieżącą prędkość samochodu. W kabinie nowej Hondy Jazz znalazło się ponadto miejsce dla dziesięciu poduszek powietrznych, w tym dla poduszki kolanowej, chroniącej kolana kierowcy w trakcie zderzenia czołowego, oraz dla poduszki centralnej, zamontowanej między przednimi fotelami, która chroni głowy kierowcy i podróżującego obok niego pasażera przed zderzeniem, do którego może dojść w trakcie kolizji czy dachowania.

Artykuł powstał we współpracy z Hondą.

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy