Idealne auto do jazdy w mieście

Samochody kompaktowe w założeniu mają stanowić idealne połączenie cech umożliwiających łatwą jazdę po miejskich ulicach oraz bezproblemowe pokonywanie dłuższych tras. Z tego właśnie powodu cieszą się tak dużą popularnością.

Najnowszym kompaktem, który na rynek trafił zaledwie kilka miesięcy temu jest kolejna, już czwarta generacja Forda Focusa. Jak ten samochód sprawuje się w mieście, sprawdzaliśmy na przykładzie samochodu napędzanego benzynowym silnikiem 1.5 sparowanym z automatyczną skrzynią biegów. I właśnie automat to element, który podczas miejskiej eksploatacji wydaje się niezbędny. Polscy kierowcy wciąż jeszcze nieufnie podchodzą do przekładni automatycznych, ale ta nieufność bierze się najczęściej z braku doświadczenia.

Reklama

Otwarcie trzeba powiedzieć, że dzisiejsze automatyczne skrzynie biegów w niczym nie przypominają niemrawych przekładni o trzech lub czterech przełożeniach, które pogarszały osiągi, za to podnosiły zużycie paliwa.Dziś jest całkiem inaczej. Skrzynia w Focusie ma osiem biegów, działa błyskawicznie, a co najważniejsze dla kierowcy - w zasadzie niezauważalnie robi to, co po prostu, w danej chwili trzeba zrobić. Koniec z ciągłym naciskaniem sprzęgła, tak uciążliwym w korku. W korku przyda się jeszcze kilka systemów, które znajdziemy w nowym Fordzie Focusie. Hamulec postojowy to system, dzięki któremu po zatrzymaniu auto przestaje jechać (w samochodzie z automatyczną przekładnią nie trzeba dodawać gazu, by powoli jechać do przodu), co zwalnia kierowcę z konieczności naciskania hamulca. By ruszyć wystarczy lekko dodać gazu, wówczas hamulec automatycznie się wyłączy. 

To jednak nic w porównaniu z asystentem jazdy w korkach. Po jego aktywowaniu kierowca mógłby, gdyby tylko nie zabraniały tego przepisy, zająć się np. przeglądaniem internetu. Focus, dzięki kamerze i radarowi, sam odnajduje linie wyznaczające pas ruchu oraz znajdujący się z przodu samochód. Dzięki temu nie tylko jest w stanie zachowywać od niego bezpieczną odległość, w razie potrzeby samodzielnie zatrzymując się, a następnie ruszając, ale potrafi również korygować tor jazdy, tak by znajdować się w osi pasa ruchu. To niesłychanie wygodne rozwiązanie. Jazda miejska nierozerwalnie wiąże się z problemami z parkowaniem. Focus nie rozwiąże braku miejsc, ale może wyręczyć kierowcę i... zaparkować za niego. Co szczególnie ciekawe, komputer pokładowy nie tylko przejmuje sterowanie kierownicą, ale również gazem, hamulcem oraz skrzynią biegów (o ile jest automatyczna). Jedyne co musi zrobić kierowca, to trzymać jeden przycisk i... wykazać się zaufaniem do pokładowych systemów. To absolutna nowość w tej klasie pojazdów.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by manewr parkowania wykonać samodzielnie. W takim przypadku przydadzą się czujniki parkowania i kamera cofania, dzięki dosłownie na centymetry można dojechać do przeszkody. Ford Focus ma jeszcze inne rozwiązania, które ułatwiają codzienne życie kierowcy. Jednym z nim jest system automatycznego hamowania, który wykrywa zagrożenia nie tylko w postaci innych pojazdów, ale również pieszych. System ten szczególnie przydaje się w porze jesienno-zimowej, gdy szybko zapada zmrok i trudno dostrzec ciemno ubranych pieszych, poruszających się na tle świateł innych pojazdów. Podczas miejskiej jazdy, gdy kierowca może zostać zaskoczony nagłym pojawieniem innego uczestnika ruchu, szczególnie ważne jest stałe obserwowanie drogi. W Focusie nie trzeba odrywać wzroku od szyby, by np. sprawdzić prędkość, obowiązujące ograniczenie czy wskazania nawigacji - auto posiada wyświetlacz przezierny Head Up Display czyli wyświetlacz parametrów na przedniej szybie samochodu. Kierowca ma możliwość skonfigurowania tego, co chce widzieć, a co nie jest mu potrzebne. 

Ford Focus jest wyposażony jeszcze w jeden system ułatwiający jazdę w gęstym ruchu miejskim - chodzi o asystenta tzw. martwej strefy, czyli obszaru za samochodem, na wysokości tylnego słupka, którego nie widać w lusterkach. Zmieniając pas ruchu kierowca może nie być świadomy, że w strefie znajduje się inny pojazd, co kończy się zajechaniem drogi, a w skrajnych przypadkach - kolizją. System Focusa monitoruje tę strefę i w razie wykrycia w niej samochodu wyświetla ostrzeżenie na lusterku bocznym - lewym lub prawym. Kierowca przed zmianą pasa, patrzy w lusterko i w naturalny sposób jest ostrzegany o obecności innego pojazdu, dzięki czemu może zaniechać niebezpiecznego manewru. Bardzo przydatnym dodatkiem są też usługi FordPass oraz FordPass Connect. Pierwsza to aplikacja na smartfona dająca nam dostęp do dodatkowych usług oraz informacji przydatnych podczas podróży (na przykład o ruchu drogowym lub pobliskich stacjach benzynowych). Druga daje możliwość zdalnego sprawdzania stanu samochodu, lokalizowania, a nawet uruchomienia silnika na odległość. Pozwala również na stworzenie w aucie hotspota, z którego mogą korzystać wszyscy podróżni. Ford Focus czwartej generacji jest więc samochodem bardzo zaawansowanym technologicznie, którego szereg elektronicznych systemów znakomicie ułatwia codziennie życie kierowcy, sprawiając, że jest to idealne auto do jazdy w mieście.

Partnerem publikacji jest Ford Focus

 

 

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama