Zwlekasz z wymianą oleju w samochodzie? Oto możliwe konsekwencje

Czego potrzebuje silnik? Paliwo wysokiej jakości to oczywiście podstawa, podobnie jak sprawny układ chłodniczy. Równie ważny jest jednak olej silnikowy. Warto pamiętać nie tylko o właściwym doborze, ale także o wymianie. Dlaczego to takie ważne?

Podstawową funkcją oleju silnikowego jest minimalizowanie tarcia, które powstaje pomiędzy ruchomymi elementami silnika poprzez stworzenie trwałego filmu smarnego zapewniającego odpowiednie smarowanie. Ale to nie jedyna jego rola. Olej silnikowy  uszczelnienia komorę spalania i eliminuje luzy występujące na styku ruchomych elementów silnika. Zapewnia odpowiednią czystość silnika poprzez utrzymanie sadzy w zawiesinie  i ochroni przed korozją. Nie należy zapominać, że ma także za zadanie odprowadzanie ciepła, które wydziela się podczas pracy. Nowoczesne oleje silnikowe dodatkowo gwarantują  wysoką oszczędność paliwa pod częściowym i pełnym obciążeniem, poprzez doskonałe charakterystyki lepkościowe. W obliczu tak wielkiego wpływu na sprawne funkcjonowanie pojazdu ważny jest właściwy dobór oleju. Nie oznacza to wcale, że musimy przepłacać za znaną, międzynarodową markę, ważne jednak, by wybrany przez nas produkt spełniał rygorystyczne normy jakościowe według standardów API, ACEA oraz ILSAC. Na rynku znajdziemy oleje spełniające to kryterium, a jednocześnie sprzedawane w rozsądnej cenie, jak choćby dostępna na stacjach ORLEN i w hipermarketach linia olejów syntetycznych PLATINUM MaxExpert. Jednak najlepsza jakość oleju nie pomoże, gdy zwlekamy z wymianą. Co może się stać, gdy zupełnie odpuścimy?

Reklama

Uszkodzenie elementów silnika

Do czego może doprowadzić zbyt mała lepkość oleju? Mówiąc najprościej: do pogorszenia smarowania, a w konsekwencji do poważnych uszkodzeń w silniku. Dochodzi bowiem do zerwania filmu olejowego, który powstaje pomiędzy cylindrem a tłokiem. Brak dostatecznego smarowania oznacza wzrost temperatury, pod wpływem której części ulegają stopieniu.

Wymiana oleju zgodnie ze wskazaniem producenta to realna oszczędność dla kierowcy. Koszt przeglądu olejowego wynosi około 200 złotych. A ile zapłacimy za naprawę zatartego silnika czy wymianę turbosprężarki? Wszystko zależy od warsztatu, który wybierzemy oraz rozległości uszkodzeń, najczęściej jednak koszt takiej naprawy jest poważny i zaczyna się od dwóch tysięcy złotych.

Turbosprężarka do wymiany

Na początku zauważasz spadek mocy silnika. Auto już nie przyspiesza tak szybko jak kiedyś, wolniej niż zazwyczaj osiąga największą prędkość. Później zapala się kontrolka "check engine", a spod maski słychać niepokojące dźwięki. Z czasem hałas staje się coraz bardziej intensywny.

Czy należy ryzykować jazdę z uszkodzoną turbosprężarką? Absolutnie nie, koszty naprawy mogą bowiem drastycznie wzrosnąć. Taka podróż prawdopodobnie doprowadzi do poważnych uszkodzeń silnika. Jednym z nich jest zatarcie jednostki napędowej.

Obrócenie się panewek korbowodowych

Wał korbowy to jeden z ważniejszych elementów silnika. W jego wnętrzu znajduje się tunel, którym olej dociera do panewek, a te pozwalają na łatwy ruch stopy korbowodu. Odpowiednie smarowanie umożliwia ich płynny ruch. Nieregularna, zbyt rzadka wymiana oleju powoduje, że jest on zanieczyszczony. Konsekwencją może być zatkanie kanału doprowadzającego smar. W rezultacie panewki będą zużywały się dużo szybciej, a to doprowadzi do ich uszkodzenia - obrócenia. Charakterystycznym objawem tej usterki jest stukanie z silnika.

Regularna wymiana oleju znacznie zmniejsza ryzyko powstania usterki. Pomóc mogą także przeglądy wykonywane zgodnie z zaleceniami producenta. Dzięki nim możliwa jest naprawa zanim dojdzie do obrócenia panewek.

Zatkany smok olejowy

Przegrzany olej lub jego zbyt mała ilość oznacza spadek ciśnienia w układzie olejowym. Winowajcą może być także źle dobrany   olej lub jego kiepska jakość. Oleje z linii PLATINUM MaxExpert spełniają rygorystyczne normy jakościowe nie tylko według standardów API (Amerykańskiego Instytutu Naftowego), ale także ACEA (Stowarzyszenia Europejskich Producentów Pojazdów), a także ILSAC (Międzynarodowego Komitetu Standardów i Aprobat Środków Smarnych), oraz wysokie wymagania producentów samochodów: Porsche,Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Mercedes-Benz, BMW, Renault, Citroen, Peugeot, Ford, Opel, Fiat, Lancia, Alfa Romeo

Zatarcie się silnika to możliwa konsekwencja nie tylko zepsutej turbosprężarki. Może być ono również wynikiem zatkania smoku olejowego, a właściwie jednego elementu czyli siateczki. Winowajcą jest mocno zużyty lub kiepskiej jakości olej. Brak regularnej wymiany powoduje coraz większe zbieranie się zanieczyszczeń, a te zapychają układ tłoczenia (nie tylko smok olejowy, ale także filtr).

Artykuł powstał we współpracy z ORLEN OIL

.
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy